2017. 01. 18. szerda
Piroska
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Milliárdokat költöttek a hazai radarokra

JETfly  |  2008-12-21 15:42:00

A közelmúltban a ferihegiy új radar átadásával lezárult egy nagyon fontos, több éven át tartó fejlesztési folyamat, melynek segítségével Magyarország is hozzájárul az Egységes Európai Légtér koncepció megteremtéséhez. A hazai légtérben működő és az európai légiforgalmi irányítási hálózat elválaszthatatlan részét képező infrastruktúra fejlesztése fontos stratégiai feladat. A légiforgalmi irányítás fejlesztésének középtávú célja a légi forgalom biztonságának megfelelő szinten tartása, a konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése, a járatkésések minimalizálása és a megfelelő kapacitás kiépítése. A projekt megvalósulásával a polgári légi közlekedés biztonsága is növekszik, és legalább 15 évre biztosítható a követelményeknek megfelelő, modern légtérellenőrzés.

A ferihegyi új közelkörzeti radarállomás (TAR) és a földi mozgásellenőrző rendszer (A–SMGCS) korszerüsítése a radarrendszer-fejlesztési program keretén belül valósult meg, melyet az Európai Unió Kohéziós Alapja 15 millió euró támogatásban részesített. Az elnök gratulált a program megvalósításában részt vevőknek ahhoz, hogy a munkát határidőre, a kohéziós alap által támasztott szigorú követelményeknek mindvégig megfelelve sikerült elvégezniük.

A repülés világa – bár a fejlődés a müholdas légi navigáció irányában megállíthatatlan – ma még elképzelhetetlen a földi radarberendezések nélkül. Ezek az eszközök felderítik és megjelenítik kezelőjük számára a levegőben tartózkodó légi jármüvek helyzetét. A légiforgalmi irányítórendszer legfontosabb alapadatait a radarállomások biztosítják, amelyek a polgári légi jármüvek mindenkori helyzetét nagy pontossággal képesek megjeleníteni a radarképernyőn, hozzárendelve a legfontosabb paramétereket: a távolságot, az oldalszöget, illetve a fedélzeti válaszjeladó berendezéssel (transzponderrel) felszerelt légi jármüvek esetén még ezeken felül a magasságot, a sebességet és az azonosító kódot – mondta el avatóbeszédében dr. Kiss László, a HungaroControl vezérigazgatója.

Magyarországon három helyen müködik polgári légtérellenőrző radar. Kőris-hegyen és Püspökladány mellett egy-egy nagy hatótávolságú radarberendezés található. A kőris-hegyi radarállomás felújítása 2006 második felében kezdődött, éles üzembe állítására 2007. február 27-én került sor. 2007 márciusától a fejlesztés második szakasza a püspökladányi helyszínen folytatódott, és az átvételi tesztek sikeres befejezése után ezt az új radarállomást 2007. október 30-án adták át – erről a két ünnepélyes eseményről annak idején az Aeromagazin helyszíni beszámolót is közölt. A harmadik fázisban, a Budapest-Ferihegyen található közelkörzeti (TAR) radar és földi mozgásellenőrző rendszer esetében viszont teljesen új berendezések épültek, s ezek november 11-ei felavatásával a modernizációs program lezárult.

A Ferihegyi repülőtér kapacitásigényének biztosítására egy földi mozgásellenőrző rendszer (Advanced Surface Movement Guidance and Control System) kiépítése jelenti a megoldást. A repülőtéren mozgó légi és földi jármüvek fedélzeti transzponderei által sugárzott jeleket a területen több helyen telepített vevők veszik, és így a rendszer meghatározza a jelforrás (jármü) pozícióját és mozgását. Ez a rendszer olyan helyzetképet állít elő a légiforgalmi irányítás számára, amelynek nagyfokú pontossága és integritása elősegíti a repülőtér biztonságos üzemeltetését, különösen rossz időjárási körülmények között, például ködös időben.

A radarok mellett az azok információit felhasználó szoftvert is fejleszteni kellett. A MATIAS integrált irányítási rendszer képes arra, hogy a megújított radarállomások által szolgáltatott többletadatokat feldolgozza és a légiforgalmi irányítók számára megjelenítse. A korszerü eszközökkel végzett munka eredményeképpen a légiforgalmi irányítók leterheltsége csökkenhet, s így tovább nő majd a légi közlekedés biztonsága. A légtér áteresztőképességének növekedésével kisebb lesz a zsúfoltság, pontosabbak lesznek a járatok – és nem utolsósorban mi is biztonságosabban utazhatunk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin