2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Milliárdokat költöttek a hazai radarokra

JETfly  |  2008-12-21 15:42:00

A közelmúltban a ferihegiy új radar átadásával lezárult egy nagyon fontos, több éven át tartó fejlesztési folyamat, melynek segítségével Magyarország is hozzájárul az Egységes Európai Légtér koncepció megteremtéséhez. A hazai légtérben működő és az európai légiforgalmi irányítási hálózat elválaszthatatlan részét képező infrastruktúra fejlesztése fontos stratégiai feladat. A légiforgalmi irányítás fejlesztésének középtávú célja a légi forgalom biztonságának megfelelő szinten tartása, a konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése, a járatkésések minimalizálása és a megfelelő kapacitás kiépítése. A projekt megvalósulásával a polgári légi közlekedés biztonsága is növekszik, és legalább 15 évre biztosítható a követelményeknek megfelelő, modern légtérellenőrzés.

A ferihegyi új közelkörzeti radarállomás (TAR) és a földi mozgásellenőrző rendszer (A–SMGCS) korszerüsítése a radarrendszer-fejlesztési program keretén belül valósult meg, melyet az Európai Unió Kohéziós Alapja 15 millió euró támogatásban részesített. Az elnök gratulált a program megvalósításában részt vevőknek ahhoz, hogy a munkát határidőre, a kohéziós alap által támasztott szigorú követelményeknek mindvégig megfelelve sikerült elvégezniük.

A repülés világa – bár a fejlődés a müholdas légi navigáció irányában megállíthatatlan – ma még elképzelhetetlen a földi radarberendezések nélkül. Ezek az eszközök felderítik és megjelenítik kezelőjük számára a levegőben tartózkodó légi jármüvek helyzetét. A légiforgalmi irányítórendszer legfontosabb alapadatait a radarállomások biztosítják, amelyek a polgári légi jármüvek mindenkori helyzetét nagy pontossággal képesek megjeleníteni a radarképernyőn, hozzárendelve a legfontosabb paramétereket: a távolságot, az oldalszöget, illetve a fedélzeti válaszjeladó berendezéssel (transzponderrel) felszerelt légi jármüvek esetén még ezeken felül a magasságot, a sebességet és az azonosító kódot – mondta el avatóbeszédében dr. Kiss László, a HungaroControl vezérigazgatója.

Magyarországon három helyen müködik polgári légtérellenőrző radar. Kőris-hegyen és Püspökladány mellett egy-egy nagy hatótávolságú radarberendezés található. A kőris-hegyi radarállomás felújítása 2006 második felében kezdődött, éles üzembe állítására 2007. február 27-én került sor. 2007 márciusától a fejlesztés második szakasza a püspökladányi helyszínen folytatódott, és az átvételi tesztek sikeres befejezése után ezt az új radarállomást 2007. október 30-án adták át – erről a két ünnepélyes eseményről annak idején az Aeromagazin helyszíni beszámolót is közölt. A harmadik fázisban, a Budapest-Ferihegyen található közelkörzeti (TAR) radar és földi mozgásellenőrző rendszer esetében viszont teljesen új berendezések épültek, s ezek november 11-ei felavatásával a modernizációs program lezárult.

A Ferihegyi repülőtér kapacitásigényének biztosítására egy földi mozgásellenőrző rendszer (Advanced Surface Movement Guidance and Control System) kiépítése jelenti a megoldást. A repülőtéren mozgó légi és földi jármüvek fedélzeti transzponderei által sugárzott jeleket a területen több helyen telepített vevők veszik, és így a rendszer meghatározza a jelforrás (jármü) pozícióját és mozgását. Ez a rendszer olyan helyzetképet állít elő a légiforgalmi irányítás számára, amelynek nagyfokú pontossága és integritása elősegíti a repülőtér biztonságos üzemeltetését, különösen rossz időjárási körülmények között, például ködös időben.

A radarok mellett az azok információit felhasználó szoftvert is fejleszteni kellett. A MATIAS integrált irányítási rendszer képes arra, hogy a megújított radarállomások által szolgáltatott többletadatokat feldolgozza és a légiforgalmi irányítók számára megjelenítse. A korszerü eszközökkel végzett munka eredményeképpen a légiforgalmi irányítók leterheltsége csökkenhet, s így tovább nő majd a légi közlekedés biztonsága. A légtér áteresztőképességének növekedésével kisebb lesz a zsúfoltság, pontosabbak lesznek a járatok – és nem utolsósorban mi is biztonságosabban utazhatunk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.