2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ismét légcsavaros gépek a Malév utasszállító flottájában

JETfly  |  2008-11-28 08:21:45

2008. november 27-e fontos dátum lesz a magyar polgári repülés történetében, hiszen ezen a napon – hosszú évtizedek után először – ismét légcsavaros utasszállító repülőgéppel gazdagodott a Malév flottája. A kanadai Bombardier repülőgépgyártó, gazdaságosan üzemeltethető Q400-as típusú, turbólégcsavaros repülőgépei váltják majd fel a Fokker F70-es és CRJ-200-as típusokból álló regionális útvonalakon használt gépparkot. Eleinte használt, majd új gépek érkeznek hazánkba, melyek fokozatosan átveszik majd a sugárhajtóműves típusok szerepkörét, a közép és hosszabb távú járatokon azonban változatlanul megmaradnak a Boeing 737NG repülőgépek.

A légitársaság pár hónappal ezelőtt jelentette be, hogy gazdaságossági okokból változtatni kíván gépparkján. A többlépcsős folyamat részeként megszüntetik a tengerentúli járatokat és eladják a nagy hatótávolságú Boeing 767-es utasszállítókat, ugyanakkor a regionális flottát is racionalizálják. A Malév eddig ugyanis kétféle sugárhajtású, kéthajtómüves géptípust, a Fokker F70-est és CRJ-200-ast egyaránt repültette a közeli országokba. Ezek azonban a magas üzemanyagárak miatt nem voltak gazdaságosan üzemeltetethetőek, így a némileg lassabb, de azonos távon hasonló terheléssel 30%-al kevesebbet fogyasztó turbólégcsavaros gépekkel kívánják őket lecserélni. A választás a kanadai Bombardier Q400-as, turbólégcsavaros gépekre esett, melyekből négy használt és négy új beszerzésére kötött 226 millió dolláros szerződést a légitársaság. Érdekesség, hogy a szovjet Iljusin IL-18-as légcsavaros, négyhajtómüves utasszállítók kivonása illetve teherszállító géppé való átalakítása óta csak sugárhajtómüves típusok repültek a Malév menetrendszerinti járatain. Az IL-18-asok egyébként 1989-ig szolgáltak, de a 70-es évek vége óta csak tehergépként üzemeltek.

A főleg közlekedési eszközök (mozdonyok, motorvonatok és repülőgépek) gyártásával foglalkozó, világszerte elismert kanadai cég különféle termékei számos országban teljesítenek szolgálatot. Érdemes megemlíteni, hogy a MÁV is vásárolt Bombardier gyártmányú Talent motorvonatokat, sőt a villamos mozdonyokra kiírt tendert is a kanadai cég TRAXX típusa nyerte el.

Most a Malév is belép a Bombardier gyártmányokat üzemeltetők sorába, hiszen a rövid és középtávú útvonalakra optimalizált, 72 utas szállítására alkalmas, maximum 2.400 km hatótávolságú Q400-as gépek feltehetően hosszú ideig meghatározóak lesznek az átalakuló légitársaság flottájában. A 667 km/óra végsebességü, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező Q400-asokkal a járatok menetideje csak néhány perccel lesz hosszabb az eddig megszokottnál. A kategóriájában legjobb típusként számon tartott Q400-as olyan egyedi technikai ún. ANVS (Active Noise and Vibration Suppression) zaj és rezgéscsökkentő rendszerrel van felszerelve, amely utaskényelmi szempontból különösen előnyös.

Kényelmes és korszerü kialakítású a belső tér. Az utasokat leginkább ez érdekli...

Az utasszállító gépet kétfős személyzet irányítja. Az fedélzeti munkát öt darab nagyfelbontású folyadékkristályos kijelző segíti. A repülőelektronikai rendszereket a Thales Avionics fejlesztette. A pilótafülkében megtalálható a dual rendszerü VHF rádió rendszer, S üzemmódú válaszadó, valamint vészhelyzeti lokátor is. 

A navigációs rendszer tartalmaz időjárás radart, talajközelség figyelő-figyelmeztető rendszert és radar magasságmérőt is. A fedélzeten található GPS navigáció és az esetleges ütközésekre figyelmeztető TCAS II (traffic alert and collision avoidance system ) rendszer is. A Malév által megrendelt repülőgépek fedélzetén hetvenkét utast tudnak egyszerre szállítani két utasosztályon. A két utas- és egy szolgálati ajtó segítségével az utasok gyorsan tudnak fel- és leszállni a Q400 fedélzetéről. A repülőgép tizennégy köbméteres raktérrel rendelkezik.

A repülőgépet kettő a Pratt & Whitney Canada által szállított PW1 50A típusú turboprop hajtómüvek emelik a levegőbe, amelyek egyenkénti teljesítménye 3800 kilowatt. A teljes üzemanyag kapacitás több mint 6500 liter.

"A Malév a légiközlekedési iparág legújabb kihívásaira válaszul döntött a Q400-as típus bevezetése mellett regionális útvonalain. A Q400-as repülőgépek kulcsfontosságú szerepet kapnak a Malév flotta-átalakítási programjában. A rövid- és középtávú forgalomra ideális csendes, gyors, költséghatékony, valamint környezetbarát Q400-as légcsavaros repülőgépek a Malév utasainak kényelmét és a légitársaság hatékony müködését fogják a jövőben szolgálni." – jelentette ki Leonov Péter vezérigazgató a repülőgép érkezését követően Ferihegyen. 

A Bombardier Q400-as flotta ez idáig több mint 1 millió repült óráját és 1,2 millió leszállását jegyezték be a fedélzeti naplókba. A típus iránti nagy igényt mutatja, hogy jelenleg több mint 300 megrendelés vár teljesítésre. A Malév a világon a 25. légitársaságként üzemelteti ezt a típust. 

A Malév első, Bombardier Q400-as típusú turbólégcsavaros repülőgépének lajstromjele a HA-LQA lett. A müszaki és hatósági átvételt és a müszaki átrepülést követően az új típust a légitársaság a szükséges dokumentációs és repülésbiztonsági eljárások és gyakorlatok után fogja forgalomba állítani regionális útvonalain. A folyamatosan beérkező gépek a téli menetrendben már utasokkal a fedélzetükön fogják járni a környező országok repülőtereit.

Fotó: Malév és Bombardier

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.