2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Extrém repülőgép fotózás - a contrailspotting technikai feltételei

JETfly  |  2008-11-11 11:47:47

Előző cikkünk olvasói megtudhatták, hogy mi is az az áthaladózás (contrailspotting). Fotógalériánkban megismekedhettek a Magyarország légterében átrepülő érdekesebb légitársaságokkal, vagy megcsodálhattak egy-egy különlegesebb repülőgéptípust. Nézzük most kicsit részletesebben, hogy milyen technikára van szükségünk, ha mi is csatlakozni szeretnénk az áthaladózók egyre bővülő táborához, illetve, hogy miért is “húz csíkot a repülő”.

 

Milyen távolságra vannak vajon tőlünk a kondenzcsíkot húzó repülőgépek?

Ha közvetlenül felettünk repülnek és a zeniten látjuk őket, akkor vannak a "legközelebb", tipikus esetben 10-12 km távolságra. Ebben az esetben van a legkisebb káros hatása a légköri zavaroknak is. Ilyenkor a repülőgépek hasát látjuk, fotózzuk, amit kevés légitársaság fest érdekes színüre. Viszont jól megfigyelhetők a futómü, a csomagtér, és a szárnyak mechanikái. Napfelkelte után és közvetlenül naplemente előtt a legérdekesebb így fotózni. Főként télen, mivel az alacsony napállás akár a gépek hasát is megvilágíthatja. 

USAF - Boeing C17 Globemaster III- Canon EOS 350D + Skywatcher 200/1200 (Fotó: Fata László)

 

Ha a repülőgépeket oldalról szeretnénk fotózni, hogy jobban látszódjanak az érdekes festések, ajtók és ablakok, akkor nehezebb helyzetben vagyunk. Optimális esetben 60-70 fokos szögben kell fotóznunk, így már van rálátásunk a gép oldalára, de a távolság még nem átfotózhatatlan. Például egy átlagos magasságban repülő járat 60 fokos szögben ~14km-re repül tőlünk, de ha 40 fokos szögben fotózzuk, már 20 km-re van. Ha felénk közeledik, illetve távolodik tőlünk, ezek az értékek még nagyobbak lehetnek. Könnyen belátható, hogy ehhez már komoly technika, ideális időjárás, egy jó adag ügyesség és szerencse is szükséges.

Cargolux - Boeing B747-400F - Pentax K100D + 1,7x TC + Skywatcher 200/1200 (Fotó: Paksi Zoltán)

Hogyan keletkeznek a kondenzcsíkok?

A kondenzcsíkok a speciális felhők kategóriájába tartoznak. Az atmoszféra magasabb rétegeiben haladó repülőgépek mögött keletkeznek akkor, ha a levegő megfelelően alacsony hőmérsékletü és páradús. Háromféleképpen keletkezhetnek: leggyakoribb, amikor a hajtómüvekből kiömlő, vízpárában gazdag forró gáz hirtelen lehül. A második lehetőség az úgynevezett aerodinamikai kondenzcsík, ezek sajnos kevésbé gyakoriak (de talán a leglátványosabbak). Ilyenkor a repülőgép szárnyai és törzse által generált nyomáskülönbség miatt a levegőben lévő vízpára kicsapódik, és cirrus típusú felhőt képez. A harmadik, legritkább jelenség amikor a légijármü nyugodt, de vízpárában gazdag és instabil légrétegen halad keresztül. A kondenzcsíkok gyakran órákig is megmaradnak, és szétterülve az ég nagy részét elfedhetik.

 

Nehezen oszló kondenzek a város felett (Fotó: Hajdufi Gábor) 

Ezek után nézzük meg, hogy miként és mivel fotózzuk az átrepülő gépeket.

Kompakt fényképezőgépek

Természetesen nem a 3-5x zoommal szerelt kompaktokról van szó, hanem az úgynevezett csúcskompaktokról, 10-18x zoommal. Ezek fókusztávolsága a 35mm-es rendszerre átszámolva a 450 mm-t is eléri. Ennek ellenére sajnos ezek nem a legideálisabb eszközök az átrepülő repülőgépek fotózásához. Az elektronikus keresőn (EVF), vagy a hátlapra szerelt LCD-n nehezebb a repülőgépek követése és a pontos fókusz ellenőrzése. Az autofókusz nem elég gyors, és gyakran pontatlan. Az optika minősége méretéből adódóan nem optimális, és a kis méretü szenzorok sem tudják a csúcsminőséget produkálni. Főleg az apró részletek vesznek el, amik ehhez a hobbihoz nélkülözhetetlenek. Viszont már ezeken a fotókon is felismerhető a gépípus, és a légitársaság. Mindenképpen olyan gépet válasszunk, amin a blendét és a záridőt is lehet manuálisan állítani. Kezdő contrailspotting rajongóknak tudnánk ajánlani ezt a kategóriát.

 

Qantas - Boeing B747-400 - Sony H2 (Fotó: Mayer Lajos)  

Cserélhető objektíves DSLR fényképezőgépek teleobjektívvel

Ez már egy komolyabb kategória, sokkal ideálisabb a hobbihoz, de az egyes modellek között itt is vannak különbségek.  Ezek a  fényképezőgépek két részből állnak: a váz és az objektív. Minél nagyobb felbontású képet tudunk készíteni, annál nagyobb az esélye, hogy apróbb részletek is látszani fognak a fotón. Ebből következik, hogy érdemes egy komolyabb vázat vásárolni, minimum 8, de inkább 10, vagy több megapixeles szenzorral. Szerencsére manapság már a belépő modellek is ebbe a kategóriába tartoznak. Sokat segít a vázba épített rezgéscsillapító (antishake). Objektíveknél is a minél nagyobb annál jobb alapelvet kell követni. A minimum a 300 mm-es, de még jobb, ha 400 mm-es, vagy még ennél is komolyabb lencséhez van szerencsénk. A nagyobb, profi objektívek áruk miatt átlagembereknek elérhetetlenek, akár több millió forintba is kerülhetnek. Sokat számít az objektívek optikai minősége, olcsóbb belépő szintü teleobjektívektől gyengébb minőség várható el. Nagyon hasznos funkció az objektívekbe épített rezgéscsökkentő funkció (IS, VR), főleg a  hosszabb fókusztávolságú lencséknél. Általában f5.6 és f11 között fotózunk, ezért nem fontos nagyobb fényerejü (f2.8) objektívbe invesztálnunk. Hasznos kiegészítő még a telekonverter is, mellyel a fókusztávolságot lehet növelni. Van 1.4x, 1.7x, vagy akár 2x is. Sajnos a fényerőn és a minőségen is rontanak, de cserébe lényegesen komolyabb nagyítást kapunk.

 

Emirates - Boeing B777-300ER -Nikon D80 + Nikon 80-400VR (Fotó: Hajdufi Gábor) 

Csillagászati távcső és digitális fényképezőgép kombináció

A legmegfelelőbb eszköz az átrepülő gépek fotózásához. A 900-1200 mm fókusztávolságú Newton rendszerü csillagászati távcsövek ár/teljesítmény viszonya kiváló. Egy közepes minőségü 300 mm-es teleobjektív árából könnyen vásárolhatunk magunknak egy 1200 mm fókusztávolságú, 20 cm átmérőjü teleszkópot.  Legjobb választás a Dobson zsámoly, mellyel a repülőgépek követése szinte gyerekjáték. Ha már van DSLR fényképezőgépünk, egy egyszerü adapter segítségével könnyedén csatlakoztathatjuk közvetlenül a távcső kihuzatához, okulárt nem kell használnunk. A kép egyenes állású, és a  fényképezőgép optikai keresőjében látjuk, mintha hagyományos objektívet használnánk. Ha kompakt fényképezőgépet szeretnénk használni, akkor szintén egy adapterre lesz szükségünk, amivel a  fényképezőgép optikáját tudjuk az okulárhoz rögzíteni. A fent is említett szenzorméret és elektronikus kereső minősége miatt azonban jobb megoldás a DSLR gép beszerzése. Kompakt gépet használva valószínüleg a fotó sarkai sötétek lesznek, mivel egy szük adapteren, és okuláron keresztül fotózunk.

 

USAF - Boeing KC135 Stratotanker - Canon EOS 350D + Skywatcher 200/1200 (Fotó: Fata László) 

A fókusztávolság mellett nagyon fontos tényező a távcsövek fényereje. Egy 20 cm-es teleszkóp már megfelelő mennyiségü fényt gyüjt össze a fotózáshoz jó időjárási körülmények mellett. A fényképezőgépünk fénymérőjét tudjuk használni az expozíciós értékek beállításához, természetesen a távcső fix átmérője a blende állítását nem teszi lehetővé. A zársebesség és ISO érzékenység állításával tudjuk a pontos expozíciót beállítani. Itt is érvényes, hogy magasabb ISO érzékenység esetén zajosabb képet kapunk, a részletek elvesznek, főleg a sötétebb, árnyékos oldalon. Hosszú záridő mellett azonban jóval nehezebb bemozdulás nélküli, éles képet készíteni.  Az ideális középút általában az ISO200-400 közötti érték és az 1/640-1/1250 sec zársebesség kombinációja. Az értéket vagy előre beállítjuk manuális módban, vagy blende előválasztás módban a fényképezőgépre bízzuk a zársebesség kiszámítását. Az utóbbi esetben az expozíció kompenzációt is használnunk kell, nehogy túlexponált képet kapjunk a repülőgép oldaláról visszaverődő napsugarak miatt.

Etihad - Airbus A340-600 - Pentax K100D + 1,7x TC + Skywatcher 200/1200 (Fotó: Paksi Zoltán) 

Reméljük rövid ismertetőnkkel sok repülést kedvelő fotós érdeklődését keltettük fel. Korábban is említettük, hogy Magyarország területe kiválóan alkalmas e hobbi üzéséhez. Érdekes légitársaságok különleges típusait figyelhetjük meg, akár otthon az erkélyről, vagy a kertből is.

További információk és fotók, valamint egy kiváló fórum a JETfly Internetes Magazin által is támogatott magyar Contrailspotting weboldalon:

Kapcsolódó linkek:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.