2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új-Zéland nyújtott segítséget az Antarktiszon bajbajutott amerikai gépnek

JETfly  |  2008-11-06 12:17:00

Az „Operation Deep Freeze” nevű hadművelet az Egyesült Államok antarktiszi programját támogatja. Az utóbbi időben az USAF C-17 Globmaster III típusú gépei szállították az ellátmányt a Déli-sarkra. Október 26-án azonban váratlan műszaki hiba lépett föl a C-17-esen, amely így – rövid időre – a jégbirodalom foglya lett. A gyors segítséget másnap – egy nemzetközi szerződés alapján – az új-zélandi légierő egyik P-3K Orion típusú repülőgépe juttatta el az Antarktiszra.

A Csendes-óceáni Amerikai Parancsnokság Egyesített Erejének Antarktiszi Támogató Különítménye nyújt a tudományos munkához megfelelő „repülő-logisztikai” hátteret. Az „Operation Deep Freeze” elnevezésü utas-, illetőleg teherszállító feladatokat pedig a washingtoni McChord légi bázison állomásozó 62. és 446. Airlift Wing C-17 Globmaster III típusú repülőgépei végzik. Ezek a gépek rendszeresen közlekednek az új-zélandi Christchurch, és az antarktiszi McMurdo állomáshely között.

2008. október 26-án a „Pegasus White Ice” nevü „jégpályán” azonban a C-17-es egyik hajtómüve váratlanul elromlott. Éppen ezért – a szorult helyzetben – a „Royal New Zealand Air Force”-hoz (RNZAF) fordultak segítségért, akik október 27-én riasztották az egyik P-3K Orion típusú repülőgépüket. Ezzel szállították le az Antarktiszon – müszaki problémák miatt -  veszteglő Globmaster számára a három müszaki mérnököt és a szükséges pótalkatrészeket, hogy megjavíthassák a hibás üzemanyagellátó-rendszer egységét.

Mint utóbb kiderült, a külföldi segítséget azért kellett az amerikaiaknak igénybe venniük, mivel az USAF C-130 Herculeseinek személyzetei nem álltak rendelkezésre egy ilyen küldetésre. Vészhelyzetek esetén pedig az amerikaiak amúgy is kérhetnek támogatást az új-zélandi légierőtől, mivel egy megállapodás van érvényben közöttük. Jóllehet az antarktiszi bevetésekhez az RNZAF elsődleges támogató gépei is a C-130-as Herculesek, a feladatot mégsem ezzel a típussal végezték el. Ennek oka, hogy a gépek egy része Kelet-Timorban teljesít szolgálatot, a többi viszont Kanadában van felújításon. Éppen ezért esett a választás a P-3K Orion járőrgépekre, amelyek 2006 eleje óta már alkalmasak a sarkvidéki feladatok ellátására is. A személyzet tagjainak amúgy meg egy jó gyakorlat volt a „mélyhütő akció”. A javítás után a Globmaster tovább folytatja a menetrendszerü járatokat, az Antarktisz és az új-zélandi Christchurch között.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.