2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új fejlesztések a polgári repülésben

JETfly  |  2008. 10. 17., 12:17

A polgári repülésben is egyre fontosabb szerepet kapnak az új fejlesztések, amelyek a légitársaságok számára különféle költséghatékony megoldásokat kínálnak. Ez az igény elsősorban az utas-, illetve teherszállító, valamint a kisebb üzleti célokra kifejlesztett gépek területén óriási. Éppen ezért születtek meg a repülőgépek szárnyvégein kialakított ún. wingletek, amelyek – kevesebb üzemanyag-fogyasztás mellett – jelentős mértékű teljesítmény-növekedést eredményeztek. A legutóbb éppen egy ilyen, elliptikus formájú szárnyvégfül kísérleteit fejezték be a Cessna Citation X típuson.

A Cessna Aircraft Company, valamint a Textron Inc. néhány évvel ezelőtt kezdte el egy új winglet (szárnyvégfül) fejlesztését, amelynek eredményeképpen egy elliptikus kialakítású szárnyfelület született. Ezt az új változatot végül, az N750CX lajstromszámú, Cessna Citation X típusú kísérleti repülőgépre szerelték fel. A Federal Aviation Administration (FAA), azaz az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, utóbb engedélyt is adott az új winglet kipróbálására. 2007. szeptember 25-én, Wichita-ban, már sikeresen végrehajtották a Citation X-el az első kísérleti repülést. Mike Voigt és Scott Foster pilóták a Cessnával egy 90 perces repülés után rendben leszálltak. Ezután további berepülések következtek, amelyek során elvégezték a szilárdsági teszteket is. A kísérlet sorozat végül az idén ősszel (ebben a hónapban) teljes sikerrel befejeződött.

Megerősítést nyert, hogy ez az elliptikus winglet a repülőgép teljesítményét jelentős mértékben javítja. A repülőgép szárnyainak törővégein felhajlított felületek ugyanis jó aerodinamikai jellemzőkkel bírnak. Csökkentik a szárnyak végein keletkező légörvényeket, illetőleg jelentősen növelik a repülőgép által termelt ellenállást, hiszen több felhajtóerőt termelnek. Már most előre kiszámítható, hogy kb. 4-5 %-al kevesebb üzemanyagra lesz szükség a távolsági repüléseknél, miközben növekszik majd a sebesség, az emelkedőképesség, a hatótávolság, az utazómagasság, vagy akár a felszálló tömeg is. A wingletek előnye, hogy bizonyos régebbi típusokra utólag is ráépíthető, ami elsősorban a gazdaságosságra mindinkább törekvő légitársaságoknak egyre fontosabb szempont. De a szárnyvégfül, az újabb tervezésü gépeken, elsősorban szénszálas kompozit építésü szárnyaknál már szintén megtalálható. (Például: a Boeing 737NG utasszállítógépen, a Jak-130 gyakorlógépen stb.)

Előreláthatólag, 2009 júniusában adják ki a FAA hivatalos engedélyét, a „Citation X Elliptical Winglet” típusra. A Cessna üzleti célokra (business jet) gyártott közepes utasgépéből, 2006-ban, 307 darabot – a többi típussal együtt összesen 1239 példányt – állítottak szolgálatba szerte a világban.

A Cessna cég egyébként az 1927-es megalakulása óta már mintegy 190000 darab gépet gyártott le, amely önmagában is rekord mennyiségnek számít. Ráadásul a föld egyik legnagyobb – több mint 5000 darabból álló – flottájával pedig, a Citation típus büszkélkedhet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 11., 14:35
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024. 02. 29., 12:19
Azerbajdzsán már évek óta folytat tárgyalásokat Pakisztánnal a JF-17-esek beszerzése kapcsán: a legfrissebb hírek szerint megszületett a megállapodás, ami már továbbfejlesztett radarrendszerrel és a legmodernebb fegyverzettel felszerelt harci repülőgépekről szól.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 18., 11:23
„Nyitott Égbolt” tanfolyamot tartott az MH 47. Bázisrepülőtéren a horvát székhelyű Zágrábi Biztonsági Együttműködési Központ március elején.
2024. 03. 11., 16:45
A hét minden napján, illetve a hónap minden hetében kiképzési repüléseket hajtanak végre a kecskeméti repülőbázison. A cél, hogy a JAS 39 repülőgépvezetői állomány minden tagját eljuttassák a „combat ready” szintre.
2024. 03. 08., 11:24
„Farkas Bertalan vadászpilóta, űrkutató, űrhajós az első magyar, aki az űrben járt – de nem az utolsó, hiszen a HUNOR Magyar Űrhajós Programnak köszönhetően hamarosan újra járhat magyar az űrben” – írta közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky honvédelmi miniszter.
2024. 03. 08., 10:15
Nemzetközi Professional Pilot képzés a Stipendium Hungaricum program keretében Debrecenben A magyar kormány 2013-ban indította útjára a Stipendium Hungaricum nemzetközi felsőoktatási programot külföldi hallgatók számára, amelynek keretében a világ kilencven országából érkezhetnek hazánkba olyan diákok, akik a magyarországi főiskolákon és egyetemeken zajló angol nyelvű képzéseken vehetnek részt.

  Legfrissebbek most

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.