Vannak olyan tereptárgyak és építmények, amelyek szerelése, felújítása igen körülményes a földről felépített állványzatról. Ilyen többek között a 400 méter magas Széchenyi-hegyi adótorony is, amelynek a tetejére bármit is feljuttatni csakis a levegőből lehet, méghozzá helikopterrel. Egy ilyen látványos teheremelési akciónak lehettünk szemtanúi szeptember 22-én.
A hazai televíziózás új fejezete kezdődik meg azzal, hogy decemberben áttérünk a földfelszíni digitális sugárzásra (DTF), amely még több csatorna elérhetőségét teszi lehetővé a tévénézők számára, méghozzá a jelenleginél is jobb minőségben. Ennek a programnak a keretében vált szükségessé a Széchenyi-hegyen lévő adótoronyban lévő antennarendszer rekonstrukciója is.Ennek részeként először le kellett szerelni a régi antennát, illetve annak a helyére fel kellett helyezni az újat. Ami így leírva igen könnyen kivitelezhetőnek tünhet, ám a munkálatokat 400 méter magasan, a torony tetején kellett végrehajtaniuk a szakembereknek. Az első pillanattól kezdve nem volt kétséges, hogy egy ilyen jellegü feladatot csakis helikopterrel lehet megoldani, hiszen nincs olyan daru Magyarországon, amely alkalmas lenne egy három és fél tonnás szerkezetet 400 méteres magasságba emelni.
A különleges feladatot a német Kathrein cég vállalta magára, amely egy 12 szintes UHF-antennarendszert tervezett a régi adó helyére, amely egyaránt alkalmas az egyidejü analóg és a digitális sugárzásra (simulcast), illetve az átállást követően mindenben megfelel az új elvárásoknak.A kivitelezést a szintén német Turmbau Steffens & Nölle cég végezte, amely az antenna rekonstrukciója mellett két 180 méteres új főkábelt is behúzott a toronyba.
A legnehezebb és egyben leglátványosabb munka azonban a svájci Heliswiss cégre várt, amely azt a megbízást kapta, hogy egy orosz gyártmányú Ka–32A12-es helikopterrel a torony tetejére emelje az összesen 3,5 tonnás új antenna elemeit. Szerencsére igen kedvezőek voltak szeptember 22-én az időjárási viszonyok Budapesten, így a forgószárnyas végre tudta hajtani a nem mindennapi feladatot. Az összesen 5 tonnás teher emelésére is alkalmas helikopter több ütemben szállította az alkatrészeket az adó tetejére, amely fölött addig kellett függeszkednie, ameddig a torony tetején lévő szakemberek biztonságosan nem rögzítették azokat. Az akció teljes sikerrel zárult, és kora délutánra már minden elem a helyére került a tévétorony csúcsán.
A Ka–32-es helikoptert eredetileg a szovjet haditengerészet használta tengeralattjáró-vadász feladatokra, de a ’90-es évek óta már több példánya is repül polgári lajstromban. Svájcban experimental kategóriában használják a típust, és az ország sajátosságaiból adódóan az Alpok csúcsai között emelnek velük olyan terheket, amelyeket a terepviszonyok miatt más módon nem lehet a helyszínre szállítani. Többek között villamostávvezeték-oszlopokat, sílifttartóoszlopokat emelnek be a Ka–32-esekkel.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.