2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi kutató-mentô hadgyakorlat a Pipis-hegyen

JETfly  |  2002-11-18 12:03:00

A Magyar Honvédség Légierô Parancsnokság alárendeltségébe tartozó szentkirályszabadjai MH 87. ”Bakony” Harcihelikopter Ezred és a szolnoki MH 89. ”Szolnok” Vegyes Szállítórepülô Ezred kutató-mentô szolgálata, valamint az Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság, az Országos Rendôr-fôkapitányság és az Országos Mentôszolgálat részvételével összevont légi kutató-mentô gyakorlatot hajtott végre a Bükkben és a Mátrában október 14-e és 18-a között.

Magyarországon harminc éve müködik légi kutató-mentö szolgálat a honvédségnél, azonban az utóbbi tíz évben már vegyes (civil és katonai) feladatokban is részt vettek. Az MH Légi Kutató-mentö Szolgálata minden évben nagyobb összevonást hajt végre, ahol a Belügyminisztérium alakulataival – Országos Katasztrófavédelmi Föigazgatóság, Országos Rendör-fökapitányság – és az Országos Mentöszolgálattal együttmüködve közösen gyakorolják a bajba jutott légi jármüvek és személyzetük, valamint sérültjeinek mentését. A gyakorlás célja, hogy felmérjék a szolgálatok kiképzettségét, jártasságát, új technikákat gyakoroljanak be (pl. éjjellátó eszközök), összekovácsolják a résztvevöket és kicseréljék a tapasztalatokat a gyakorlat végén.

A magyar légtéren naponta 1500–3000 légi eszköz halad át, és annak ellenére, hogy biztonságos a repülés, elöfordulhat baleset. Repülöeszköz eltünése esetén a riasztást követö 8–10 perc múlva a szolgálatok képesek a feladat megkezdésére és 30 percen belül már meg is indul a keresés. A Légierö Parancsnokság két helyen tart fenn kutató-mentö készültségi szolgálatot, az egyik Szentkirályszabadján a nyugati régió (Dunántúl), a másik Szolnokon a Dunától keletre fekvö országrész számára. Mindkét helyen 24 órás készenlétben állnak a helikopterek, a pilóták és az egészségügyi személyzet, hogy segítsék a bajbajutottakat.

A legnehezebb feladat a kutatás, mert nem mindegyik légi eszköz rendelkezik vészjelzövel. Ebben az esetben csak a vizuális felderítés marad, ami rendkívül hosszadalmas is lehet. A kutató-mentök fö feladata a katasztrófa helyszínének megtalálása után, hogy orvost vagy felcsert juttassanak el a terepre, majd az elsösegélyben részesítetteket kórházba szállítsák.

A kutató-mentö állomány, illetve az egészségügyi személyzet sürgösségi betegellátást nyújtó ún. oxyológiai végzettséggel rendelkezik, ki van képezve ejtöernyös ugrásra és a helikopterböl alpin módszerrel történö leereszkedésre is.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlaton nyolc kutató-mentö csoport, négy helikopter és számos más technikai eszköz vett részt. Tíz különbözö baleseti helyszínt készítettek elö a Kékesen és a Bükk-fennsíkon, ”maszkírozott” sérültekkel, életnagyságú és súlyú, egészségügyi beavatkozásokra alkalmas ”ambubábukkal”. Közepes és nehéz feladatokat adtak fel a szervezök, az ellenörök pedig minden helyszínen árgus szemekkel figyelték a feladatok végrehajtását. Kívülröl ugyanis mindig könnyebb észrevenni a hibákat, amelyeket éles helyzetben már nem szabad elkövetni. A sérültek átvevöhelyére Miskolcon és Egerben jelöltek ki leszállóhelyet, ahol mentögépkocsik várták a helikoptereket.

Az idöjárás nem fogadta kegyeibe a résztvevöket, mert igazán csak egy nap volt alkalmas a gyakorlatok végrehajtására, de az reggeltöl sötétedésig tartott.

Volt vadászgépböl katapultált pilóta mentése és tömeges sérülés is, amikor egy szállítógép és egy vadászrepülögép képzeletbeli ütközése után kellett ellátni és begyüjteni a sérülteket az öszi erdö vadregényes részeiböl.

A riasztás katapultált pilótához hívta a kutató-mentö egységet. A Mi–17-es azonnal indult a megjelölt helyszín felé, de a vészjeladó nem adott megfelelö jeleket, így a vizuális felderítést is be kellett vetni. Jobbra-balra imbolygott a helikopter, a két deszantos a tehertér ajtajából kémlelte az erdös hegyoldalakat, majd apró füstcsíkot vettek észre az egyik kis tisztáson. Ott feküdt a pilóta. Máris ereszkedett a helikopter, és az alpinkötél vége már a derékig érö füben volt. Az egészségügyisek felszerelésüket magukra kapva csúsztak le a földre és rohantak a sérülthöz. Közben a helikopter a tuskókkal szabdalt irtásban kereste a leszállóhelyet.

A csapkodó rotorszélben a felcser gyorsan felmérte a pilóta sérüléseit és állapotát, majd infúziót kötött be, nyakrögzítö gallért helyezett fel, az égett felkart és a fejsebet is bekötözte. A biztonságos szállításhoz elökerült a vákuumágy, ráemelték a sérült pilótát, felszerelték az EKG elektródáit, és a sérült kihülését megakadályozó fóliát is ráterítették. A helikopter ott várta a csapatot, és amint beemelték a sérült pilótát, már repültek is Eger irányába, ahol az elöre értesített mentögépkocsi várta öket.

A délután nehezebb és bonyolultabb feladatot tartogatott a résztvevök számára. Egy MiG– 21-es vadászrepülögép és egy An–26-os szállítógép ütközött össze, persze csak képzeletben. A kiérkezö elsö helikopter személyzete hamar felmérte, hogy egymaga nem képes ellátni a nagyszámú sérültet, ezért még három másik kutató-mentö helikopteres egységet riasztottak. Ez utóbbiak megérkezéséig a megtalált túlélöket sérüléseik alapján osztályozták, ami a legfontosabb a késöbbi ellátás és a szállítás szempontjából. Percek múlva már mind a négy helikopter ott állt a hosszúkás rét közepén. Sorban látták el a sérülteket, majd súlyosságuk alapján osztották el és emelték be öket a helikopterekbe. Amikor már biztosak voltak benne, hogy ellátatlan személy nem maradt a helyszínen, két helikopter Egernek, a másik kettö Miskolcnak vette az irányt. Szinte az utolsó pillanatokban sikerült felszámolni a kárhelyet, mert a nap alábukott a hegyek mögött és hideg szél söpört végig a sötétedö völgyben.

Tömböl László dandártábornok, a Légierö Parancsnokság törzsfönöke és Oláh József alezredes, a Légierö Parancsnokság hadmüveleti fötisztje, a gyakorlat parancsnoka, valamint a gyakorlatot elemzö résztvevök egyetértettek abban, hogy a kutató-mentö állomány jól felkészült csapat, de igazán modern technikai eszközökkel nincs még ellátva, s hogy túl hosszú az elérési út. A beérkezett segélyhívás több helyre is eljut – területi rendörkapitányság, katasztrófavédelem, mentöszolgálat stb. –, mielött a Légierö Parancsnokság ügyeletese meghozhatná a döntést a kutató-mentök felemeléséröl. Mindannyian egyetértettek abban is, hogy a különbözö operatív szervek döntési szintjét egymással szinkronizálni kellene, mert így az elérési utat rövidre lehetne zárni. A másik fontos tényezö, hogy a katonai és a civil oldal szorosan tudjon együttmüködni, egymást jól egészítsék ki a feladatok ellátásában. Például az Országos Mentöszolgálat föleg az éjszakai repülési feladatokhoz – szervátültetéshez kapcsolódó repülések, csecsemö és tömeges sérültek szállítása stb. – igényelné a légierö kapacitását.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlat utolsó napján elhangzott, hogy a kutató-mentö feladatokban együttmüködö katonai és civil szervezetek célkitüzései között szerepel egy közös, minden részterületre kiterjedö gyakorlat végrehajtása a közeljövöben.

Dr. Toperczer István

Köszönetemet fejezem ki dr. Janka Norbert orvos alezredesnek és Vida Károly örnagynak, valamint a szentkirályszabadjai és a szolnoki kutató-mentö szolgálat tagjainak a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.