2017. 02. 25. szombat
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi kutató-mentô hadgyakorlat a Pipis-hegyen

JETfly  |  2002-11-18 12:03:00

A Magyar Honvédség Légierô Parancsnokság alárendeltségébe tartozó szentkirályszabadjai MH 87. ”Bakony” Harcihelikopter Ezred és a szolnoki MH 89. ”Szolnok” Vegyes Szállítórepülô Ezred kutató-mentô szolgálata, valamint az Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság, az Országos Rendôr-fôkapitányság és az Országos Mentôszolgálat részvételével összevont légi kutató-mentô gyakorlatot hajtott végre a Bükkben és a Mátrában október 14-e és 18-a között.

Magyarországon harminc éve müködik légi kutató-mentö szolgálat a honvédségnél, azonban az utóbbi tíz évben már vegyes (civil és katonai) feladatokban is részt vettek. Az MH Légi Kutató-mentö Szolgálata minden évben nagyobb összevonást hajt végre, ahol a Belügyminisztérium alakulataival – Országos Katasztrófavédelmi Föigazgatóság, Országos Rendör-fökapitányság – és az Országos Mentöszolgálattal együttmüködve közösen gyakorolják a bajba jutott légi jármüvek és személyzetük, valamint sérültjeinek mentését. A gyakorlás célja, hogy felmérjék a szolgálatok kiképzettségét, jártasságát, új technikákat gyakoroljanak be (pl. éjjellátó eszközök), összekovácsolják a résztvevöket és kicseréljék a tapasztalatokat a gyakorlat végén.

A magyar légtéren naponta 1500–3000 légi eszköz halad át, és annak ellenére, hogy biztonságos a repülés, elöfordulhat baleset. Repülöeszköz eltünése esetén a riasztást követö 8–10 perc múlva a szolgálatok képesek a feladat megkezdésére és 30 percen belül már meg is indul a keresés. A Légierö Parancsnokság két helyen tart fenn kutató-mentö készültségi szolgálatot, az egyik Szentkirályszabadján a nyugati régió (Dunántúl), a másik Szolnokon a Dunától keletre fekvö országrész számára. Mindkét helyen 24 órás készenlétben állnak a helikopterek, a pilóták és az egészségügyi személyzet, hogy segítsék a bajbajutottakat.

A legnehezebb feladat a kutatás, mert nem mindegyik légi eszköz rendelkezik vészjelzövel. Ebben az esetben csak a vizuális felderítés marad, ami rendkívül hosszadalmas is lehet. A kutató-mentök fö feladata a katasztrófa helyszínének megtalálása után, hogy orvost vagy felcsert juttassanak el a terepre, majd az elsösegélyben részesítetteket kórházba szállítsák.

A kutató-mentö állomány, illetve az egészségügyi személyzet sürgösségi betegellátást nyújtó ún. oxyológiai végzettséggel rendelkezik, ki van képezve ejtöernyös ugrásra és a helikopterböl alpin módszerrel történö leereszkedésre is.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlaton nyolc kutató-mentö csoport, négy helikopter és számos más technikai eszköz vett részt. Tíz különbözö baleseti helyszínt készítettek elö a Kékesen és a Bükk-fennsíkon, ”maszkírozott” sérültekkel, életnagyságú és súlyú, egészségügyi beavatkozásokra alkalmas ”ambubábukkal”. Közepes és nehéz feladatokat adtak fel a szervezök, az ellenörök pedig minden helyszínen árgus szemekkel figyelték a feladatok végrehajtását. Kívülröl ugyanis mindig könnyebb észrevenni a hibákat, amelyeket éles helyzetben már nem szabad elkövetni. A sérültek átvevöhelyére Miskolcon és Egerben jelöltek ki leszállóhelyet, ahol mentögépkocsik várták a helikoptereket.

Az idöjárás nem fogadta kegyeibe a résztvevöket, mert igazán csak egy nap volt alkalmas a gyakorlatok végrehajtására, de az reggeltöl sötétedésig tartott.

Volt vadászgépböl katapultált pilóta mentése és tömeges sérülés is, amikor egy szállítógép és egy vadászrepülögép képzeletbeli ütközése után kellett ellátni és begyüjteni a sérülteket az öszi erdö vadregényes részeiböl.

A riasztás katapultált pilótához hívta a kutató-mentö egységet. A Mi–17-es azonnal indult a megjelölt helyszín felé, de a vészjeladó nem adott megfelelö jeleket, így a vizuális felderítést is be kellett vetni. Jobbra-balra imbolygott a helikopter, a két deszantos a tehertér ajtajából kémlelte az erdös hegyoldalakat, majd apró füstcsíkot vettek észre az egyik kis tisztáson. Ott feküdt a pilóta. Máris ereszkedett a helikopter, és az alpinkötél vége már a derékig érö füben volt. Az egészségügyisek felszerelésüket magukra kapva csúsztak le a földre és rohantak a sérülthöz. Közben a helikopter a tuskókkal szabdalt irtásban kereste a leszállóhelyet.

A csapkodó rotorszélben a felcser gyorsan felmérte a pilóta sérüléseit és állapotát, majd infúziót kötött be, nyakrögzítö gallért helyezett fel, az égett felkart és a fejsebet is bekötözte. A biztonságos szállításhoz elökerült a vákuumágy, ráemelték a sérült pilótát, felszerelték az EKG elektródáit, és a sérült kihülését megakadályozó fóliát is ráterítették. A helikopter ott várta a csapatot, és amint beemelték a sérült pilótát, már repültek is Eger irányába, ahol az elöre értesített mentögépkocsi várta öket.

A délután nehezebb és bonyolultabb feladatot tartogatott a résztvevök számára. Egy MiG– 21-es vadászrepülögép és egy An–26-os szállítógép ütközött össze, persze csak képzeletben. A kiérkezö elsö helikopter személyzete hamar felmérte, hogy egymaga nem képes ellátni a nagyszámú sérültet, ezért még három másik kutató-mentö helikopteres egységet riasztottak. Ez utóbbiak megérkezéséig a megtalált túlélöket sérüléseik alapján osztályozták, ami a legfontosabb a késöbbi ellátás és a szállítás szempontjából. Percek múlva már mind a négy helikopter ott állt a hosszúkás rét közepén. Sorban látták el a sérülteket, majd súlyosságuk alapján osztották el és emelték be öket a helikopterekbe. Amikor már biztosak voltak benne, hogy ellátatlan személy nem maradt a helyszínen, két helikopter Egernek, a másik kettö Miskolcnak vette az irányt. Szinte az utolsó pillanatokban sikerült felszámolni a kárhelyet, mert a nap alábukott a hegyek mögött és hideg szél söpört végig a sötétedö völgyben.

Tömböl László dandártábornok, a Légierö Parancsnokság törzsfönöke és Oláh József alezredes, a Légierö Parancsnokság hadmüveleti fötisztje, a gyakorlat parancsnoka, valamint a gyakorlatot elemzö résztvevök egyetértettek abban, hogy a kutató-mentö állomány jól felkészült csapat, de igazán modern technikai eszközökkel nincs még ellátva, s hogy túl hosszú az elérési út. A beérkezett segélyhívás több helyre is eljut – területi rendörkapitányság, katasztrófavédelem, mentöszolgálat stb. –, mielött a Légierö Parancsnokság ügyeletese meghozhatná a döntést a kutató-mentök felemeléséröl. Mindannyian egyetértettek abban is, hogy a különbözö operatív szervek döntési szintjét egymással szinkronizálni kellene, mert így az elérési utat rövidre lehetne zárni. A másik fontos tényezö, hogy a katonai és a civil oldal szorosan tudjon együttmüködni, egymást jól egészítsék ki a feladatok ellátásában. Például az Országos Mentöszolgálat föleg az éjszakai repülési feladatokhoz – szervátültetéshez kapcsolódó repülések, csecsemö és tömeges sérültek szállítása stb. – igényelné a légierö kapacitását.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlat utolsó napján elhangzott, hogy a kutató-mentö feladatokban együttmüködö katonai és civil szervezetek célkitüzései között szerepel egy közös, minden részterületre kiterjedö gyakorlat végrehajtása a közeljövöben.

Dr. Toperczer István

Köszönetemet fejezem ki dr. Janka Norbert orvos alezredesnek és Vida Károly örnagynak, valamint a szentkirályszabadjai és a szolnoki kutató-mentö szolgálat tagjainak a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.