2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy csillag földre hullt

JETfly  |  2008-09-25 15:26:00

Tragikus hír röppent fel tegnap valamivel 13 óra előtt. A szeptember 27-i, szombati belgrádi bemutatóra készülő Kanász István alezredes - a szerb légierő berepülőpilótája - kis magasságból lezuhant és életét vesztette. A katasztrófa a G-4-es Super Galeb gyakorlógéppel a Batajnica légitámaszponton történt.

A repülőhalált halt I¹tvan Kanas, ahogy gépének oldalán sokan olvashatták, a magyar repülésrajongók jó ismerősének számított, hiszen 2005-ben az említett típussal szólót repülve varázsolta el a kecskeméti repülőnap közönségét. Két évre rá végre megvalósult régi álma, mivel addigra sikerült megszervezni és elhozni hozzánk a hajdani Leteæe Zvezde (Flying Stars – Repülő Csillagok) nevü jugoszláv formáció hagyományait folytató Stars mürepülő köteléket.

A Stars, vagyis a Csillagok új felállásban

A tavalyi négyesfogat idén már öt G-2-es Galebbel szerepelhetett nálunk és Csehországban. Pista, ahogy barátai és bajtársai szólították, a kötelék 4-es számú gépét vezette. A G-2-es a britek Hawk gyakorlógépéhez nagyon hasonlító G-4-es ősének tekinthető, és rendszerből történt kivonása után vásárolhatott belőlük az Újvidéki Repülőklub, melynek védnökségével létrejött a Stars.

Mürepülés mesterfokon

Az idén 43 éves Pista közel 2000 légi órájából 1400-at a Super Galebbel teljesített, amit nagyon szeretett, és amivel első sikereit aratta, mint a Jugoszláv Légierő hatgépes bemutató csapatának 4-es számú pilótája.

A G-4-es Super Galeb

A katasztrófában megsemmisült G-4-est 1989 decemberében adták át. Tavaly februári nagyjavítása óta az engedélyezett 1000-ből 146 órát repült. A Rolls-Royce Viper Mk 632-46-os hajtómü átvizsgálása 2007. július 30-án történt meg. A következőig kiszabott 740 órából a tragédiáig összesen 194 órát müködött. A típust megbízhatónak tartják, hiszen az 1983-ban beindult sorozatgyártás folyamán elkészült 85 db-ból - a mostani példány lezuhanásáig - baleset következtében egy semmisült meg. Az 1987-ben bekövetkezett katasztrófát, mely a gépet vezető életét követelte, pilótahiba okozta.

Rivolto katonai reptér, 2005 szeptember, háttérben a Super Galeb

A vizsgálat a hivatalos közlemény szerint megindult. A tényen azonban, hogy egy nagyszerü repülővel ismét kevesebb van közöttünk, sajnos nem lehet változtatni. Özvegyén, két árváján, családján és bajtársain kívül minden repülést is szerető gyászolja Pistát.

Kecskemét 2008 augusztus – „Bírod a repülést? Akkor szálljunk egyszer!”

Többet nem mondja a telefonba, hogy halljuk még egymást, többet nem írja az e-mail-ek végére, hogy még látjuk egymást, többet nem repülhet, vagy ahogy mindig mondta, szállhat vele senki sem. Csatlakozott a mennyei kötelékben repülőkhöz, akik azért adták életüket, hogy mi gyönyörködhessünk az égre rajzolt figurákban. Ég veled Pista! Egyszer biztos látjuk még egymást!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.