2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Edge 540 – a bajnokok repülőgépe

JETfly  |  2008-09-23 13:39:02

Ha valaki rápillant az idei Air Race műrepülő versenysorozat összetett állását mutató tabellájára, akkor láthatja, hogy az első hat helyezett mindegyike az Edge 540-es sportrepülőgépet használja. A sorozat speciális követelményei miatt ugyanis csak egy olyan konstrukcióval maradhatnak versenyben a pilóták, mely a lehető legnagyobb sebesség mellett is alkalmas a precíz manőverek végrehajtására. Ismerkedjünk meg az ezen elvek mentén megalkotott Zivko Edge 540-essel, mely a bajnokok repülőgépe.

Az Egyesült Államokban - közelebbről Oklahomában - található a Zivko Aeronautics repülőgépgyártó cég központja, mely elsősorban az egy és kétüléses Edge 540 típus révén lett széleskörüen ismert és elismert. A vállalkozást 1987-ben alapította William és Judith Zivko, célul pedig azt tüzték ki, hogy a tervezést és a gyártást is egy kézben tartva egy olyan mürepülő típust hozzanak létre, mely gyorsan és pontosan hajtja végre a szabványos, nagysebességü manővereket, ugyanakkor a megfelelően képzett pilóták számára elegendő kreatív teret enged új elemek kifejlesztéséhez is.Az eredmény egy kisméretü (mindössze 6,3 méter hosszú és 7,4 méter szárnyfesztávolságú), könnyü, ugyanakkor bivalyerős konstrukció lett. A középszárnyas gép törzse – a súly megtakarítás miatt - acélcsöves vázból és kompozit anyagból készült áramvonalas borításból áll, így könnyü, ugyanakkor kellően szilárd lett. A gyakori nagy túlterhelésü manőverek miatt különösen fontos a megfelelő húzó és szakító szilárdság biztosítása, de a maximális teljesítmény elérésének igénye miatt a súly is döntő szempont.

Csak a legszükségesebb dolgok kaptak helyet az Edge 540-es pilótafülkéjében

A szárnyak elrendezése és a pilótafülke mögötti megemelt törzsrész zömök, erőteljes külsőt kölcsönöz a mindössze 530 kg (!) tömegü repülőgépnek. A szimmetrikus, szénszálas erősítésü kompozit anyagból készült rendkívül teherbíró szárnyak formája is jellegzetes, a főfutókat pedig áramvonalazó burkolat takarja. A törzsben található tartályba 71 liter, míg a szárnyakban lévőkbe 158 liter üzemanyag tölthető. A gép maximális felszálló-tömege 817 kg.   

A gép nézeti rajza

A 340 lóerő teljesítményü Lycoming IO 540 EXP motor a háromágú – általában Hartzell „Claw” típusú – légcsavar segítségével repíti az Edge 540-est akár 426 km/óra sebességgel is. A sikerhez nagy mértékben járul hozzá az a tény, hogy a napjainkban használt mürepülőgépek közül az Edge 540 rendelkezik a legmagasabb vonóerő/tömeg aránnyal. A típus orsózási szögsebessége 420 fok/másodperc, és úgy tervezték, hogy +/-12 maximális G terhelést is elviseljen.

Edge 540T néven gyártanak egy kétüléses verziót is, mely elsősorban a mürepülés népszerüsítésére és oktatására alkalmas, versenyzésre jobb a 40 kilogrammal könnyebb együléses változat

A 2005-ös versenyszezonban Mike Mangold már egy Edge 540-essel hódította el a bajnoki címet, 2006-ban pedig Kirby Chambliss állhatott a dobogó legfelső fokára ugyanezzel a típussal. A 2007-es szezon sem hozott más eredményt legalábbis a repülőgépek szempontjából, hiszen Mike Mangold ismét a sikergéppel győzött az összetettben.

Az osztrák Hannes Arch is egy Edge 540-essel diadalmaskodott az idei budapesti futamon 2008. augusztus 20-án

Idén sem lesz ez másként, hiszen az esélyesek mindegyike az Edge 540-est használja, lekörözve az Extra 300SR és MX2 típusokat. Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy a napjainkban legnépszerübb és legtöbb néző által figyelemmel kísért mürepülő gyorsasági versenysorozatban az Edge 540-es igazi sikertípusnak számít, esélyt sem hagyva más konstrukcióknak.

Fotó: Zivko Aeronautics és Temesvári Péter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.