2016. 12. 02. péntek
Melinda, Vivien
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fáradt vasmadarak…

JETfly  |  2008-09-23 07:20:39

Akár egy horvátországi nyaralás közben is érdekes, ugyanakkor elgondolkodtató, a repüléssel kapcsolatos tárgyi emlékekre bukkanhat az utazó. Nagykanizsai Olvasónk a Krk-szigeten bukkant az egykor szebb napokat megélt, manapság már nem is létező Jugoszláv Légierő amerikai gyártmányú vasmadaraira, melyeket - ezúttal rendhagyó módon - több fotóval is bemutatunk.

Így kora ősszel már kevésbé nyomasztó a turisták áradata, ezért szeptember elejére időzítettük nyaralásunkat Horvátországba, közelebbről a Kvarner-öböl nevezetességeinek megtekintésétét célul kitüzve. Szállásunk Krk-szigeten, Omisalj egyik szállodájában volt, ahonnan néhány percnyi autózással elérhető a sziget polgári reptere, amely a légi úton az Isztriára illetve az Észak-Adriára érkező turistákat fogadja. Maga a reptér nem túl jelentős, a görög szigetek szinte mindegyikén épültekhez mérhető. Forgalmát döntően a Hapag-Lloyd Express, a German Wings, Wizz Air, Ryanair, Fly Norwegian és természetesen a Croatia Airlines járatai bonyolítják München, Hannover, Stuttgart, Köln, Trieszt, Oslo, London, Birmingham és Zágráb viszonylatokban. Szeptemberben ezek a járatok már megritkulnak, „eseményszámba” megy, ha sikerül egy-egy fel illetve leszállást lefotózni.

Szebb napokról álmodik ez az F-84-es is...

Kárpótlásul azonban akadt megörökítésre érdemes téma, nevezetesen a reptér előtti parkoló két oldalán kiállított vadászgép jóvoltából. Mindkét típus amerikai gyártmányú, a téma iránt érdeklődő a helyszínen kénytelen beérni a sárga lemeztábla adataival, bár a repülés szerelmesei számára bizonyára érdeklődésre tartana számot a gépek jugoszláv légierős története. Ezek után, ha valaki minden részletre kiterjedő típusismertetésre számít, csalódni fog, ugyanis laikusként a repülőgépek fotózása számomra csak egy érdekes - bár nem tagadom - szívdobogtató téma.

A képre kattintva a felvételek nagyobb méretben is letölthetőek

Egy amerikai-jugoszláv a horvát Krk-szigeten

A parkoló bejáratánál egy füves terület közepén egy F-84G "Thunderjet" típusú vadászbombázó (Lovac Bombarder) fogadja a látogatót. A típusnak volt több modifikációja, a G modell az ötvenes évek elején állt rendszerben az USA légierejében. Festése megkopott, törzsén halványan felfedezhető az egykori Jugoszlávia ötágú vörös csillagos felségjele, a törzsön szereplő 676-os lajstromszámra csak a függőleges vezérsíkon még olvasható 10676 gyári számból lehet következtetni. A gép amúgy „egyben van”, nem hiányoznak róla szerkezeti elemek, mindkét, a szárnyvégekre szerelt póttartálya megvan, a dekli is sértetlen. A pilótafülke épségéről ennél a gépnél nem lehetett meggyőződni.

Borús idő, borús hangulat

Társától „elszakítva”, a parkoló végén, árnyas fenyők társaságában árválkodik a másik, szintén jobb időket látott, viharvert és megcsonkított, méltatlan sorsába beletörődni látszó Lockheed TV-2 Seastar típusú 10252 gyári számú 252-es lajstromú kétüléses pilóta-oktató gép. (Za obuku pilota) A típus az US Navy-nél állt rendszerben szintén az ötvenes években. Az F-84G-hez képest lényegesen lepusztultabb, szinte rokkant benyomást kelt a szemlélőben, látva megroggyant futómüvét, hiányzó egyik póttartályát, szétzúzott pilótakabinját, amely teljesen ki van fosztva.

Lepusztulva

A törzsben a hajtómü helyén fenyőtobozok, üres üvegek, egyszóval kiábrándító látvány. Óhatatlanul az jut az ember eszébe, hogy hova tünt az az idő, amikor ez a gép büszkén, erőt sugárzóan várta a kifutópályán, hogy fülszaggató hangorkán kíséretében belefúrja orrát az ég ragyogó kékjébe. Hol vannak azok a pilóták, akiknek büszkeséget, tartást adott, hogy birtokolhatták erejét, és elhitette velük, hogy együtt legyőzhetetlenek. Továbbá hol vannak az utódok, akik csak ennyire becsülik saját múltjukat, hagyományaikat?

A nyaralás leteltével mielőtt a szigetről az impozáns hídkettősön kiautóztunk volna, eszembe jutott ez a szomorú páros, nem állhattam meg, hogy vissza ne autózzam még egy pillantást vetni rájuk. Az eső vigasztalhatatlanul ömlött, ha lehet még szomorúbb látványt nyújtott a szezonvégi reptér és a régmúltakról álmodó két fáradt vadász. Csak remélni merem, hogy itthon nagyobb tisztelet és megbecsülés övezi a repülés tárgyi és személyi állományát is.

A típusok iránt érdeklődők számára részletes adatok és információk:

F-84G

http://aeroweb.brooklyn.cuny.edu/specs/republic/f-84g.htmhttp://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-84g.htm

TV-2

http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/Lockheed-TV-2-Seastar/1225538/M/http://www.bobjellison.com/T-33.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/T2V_SeaStar

Sztorizzon Ön is!

A JETfly szerkesztői várják a hasonló, polgári vagy katonai repülőeszközöket ábrázoló felvételeket és rövid kis történeteket, érdekességeket, melyek a kép készítése kapcsán megfogalmazódtak Önökben. Csak és kizárólag saját készítésü felvételeket lehet beküldeni e-mailben a temesvarip@jetfly.hu címre. A JPG formátumú képek hosszabbik oldala pontosan 1024 pixel szélességü legyen, a kapcsolódó írás hossza pedig ne haladja meg az 1500 karaktert. A beküldött anyagokat átnézzük, és kizárólag akkor közöljük le, ha mind a kép, mind a szöveg elér egy általunk kívánatosnak tartott színvonalat és megfelel a kiírás követelményeinek. A képek és az írások szürésének jogát fenntartjuk.

Kérjük az e-mailben megadni a szerző következő adatait: - név, - postacím, - telefonszám, illetve a beküldött kép és írás internetes közléséhez való hozzájáruló nyilatkozat

Legyen Ön is a fotósunk!

 

A sorozat eddig megjelent cikkei:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.