2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csúcs ez a gép!

JETfly  |  2002-11-18 11:49:00

Cessnák, Falconok, Learjetek. Business jet gépek a general aviation kategóriában a gazdag üzletemberek részére. Bár a piacra a Canadair már betört a CL–601/604-es Challenger típussorozattal, a késôbb, egy fúzió nyomán már csak Bombardier-nek nevezett kanadai gyár jól ráérzett, hogy a piacnak szüksége van egy valóban nagy teljesítményű üzleti gépre. Így született meg a csúcsmenedzserek csúcsgépe.

Az Orient Express-programot Laurent Beaudoin, a Canadair alelnöke hozta nyilvánosságra 1991. október 28-án a repülögép-tulajdonosok szokásos éves konferenciáján. Az alelnök közölte: itt az ideje, hogy a Canadair egy teljesen új üzleti repülögépet hozzon ki a 21. század igényeinek megfelelöen. Az elözetes piacfelmérésnek is beillö közlés szerint a tervezett repülögép 10400–10550 kilométer hatótávolságú lesz, így leszállás nélkül repülhet például Los Angeles és Tokió, London és Los Angeles, illetve London és Szingapúr között. Egy évvel késöbb, 1992 szeptemberében ugyanezen a konferencián mutatták be a tervezett gép elsö makettjét is, de a mindaddig nyilvánosságra hozott rajzok és teljesítményadatok mögött nagyobb mélységü tervezési munka akkor még nem állt. Ennek ellenére a potenciális megrendelök kedvezöen fogadták az akkor már Global Expressre keresztelt repülögép ötletét. A tényleges tervezési munkák csak 1993 elején kezdödtek a Canadair, a de Havilland Canada és a Short szakértöinek bevonásával. Újdonság volt, hogy a tényleges tervezési munkába már kezdetben bevonták az akkor már ismert mintegy negyven leendö vásárló képviselöit is. Ennek eredménye lett, hogy a részletes tervek elkészülte elött a

repülögép hatótávolságát már legalább 12 ezer kilométerben állapították meg. A tervezökhöz még ugyanazon év szeptemberében csatlakozott a tokiói Mitshubishi Heavy Industries Ltd., amely kockázatvállaló partnerként lett felelös a szárny és a törzs középsö részének megtervezéséért és késöbbi gyártásáért. Amikor az is eldölt, hogy a leendö csúcstípus a BMW–Rolls-Royce BR710-es hajtómüvével repül majd, a cég vezetösége 1993. december 20-án hivatalosan is elfogadta a programot. Ekkorra már harminc biztos és nyolc opciós megrendelés állt a program mögött.

A tervezési irányelvek szerint a lehetö legnagyobb hatótávolságot és sebességet kellett elérni, ráadásul ezeket a teljesítményeket kombinálni kellett a rövid fel- és leszállóúthosszal, a korábbi business jet, a Canadair Challenger kabinkeresztmetszetével, a legkényelmesebb szélestörzsü gépek berendezését idézö utaskabinnal és az újonnan megtervezendö szuperkritikus szárnnyal. A sokféle igényt csak a számítógépek nagyarányú alkalmazásával lehetett elérni. Túl azon, hogy ez lett az új Bombardier neve alatt futó elsö jelentös projekt, egyben abban is elsö volt Kanadában, hogy a tervezési munkálatok teljes egészét számítógépekkel végezték el. Az is feladat volt, hogy az új gépet a drága prototípus elkészítése nélkül kell piacra dobni. A teljes körü számítógépes tervezésen túl a késöbbi sikerhez hozzájárult az is, hogy az 1:10-es léptékben elkészített modellek 2100 órát töltöttek a szélcsatornában. A típus kifejlesztésének költségei végül így is elérték a 800 millió kanadai dollárt.

Az elsö Global Express sárkánnyal – miután a tervezésben és a gyártásban már négyszáznál több cég vált érdekeltté –, a 0001-es gyári számúval 1996 augusztusában kezdték meg a földi statikus és töröpróbákat. 1996. augusztus 26-án gördült ki a szerelöcsarnokból az elsö repülögép, a C–FBGX. Az alkalmazott csúcstechnológia miatt a típus szinte azonnal világszerte ismertté vált. Ezzel a géppel kezdték meg a berepülési próbákat 1996. október 13-án az Egyesült Államokban, a Bombardier wichitai kísérleti telepén, ahol elkerülhették a zord kanadai idöjárás okozta nehézségeket. A gépet élöben bemutatták a repülögép-tulajdonosok 1996. novemberi, Orlandóban tartott konferenciáján is. Közben már megkezdték további három repülögép gyártását is. A második, a C–FHGX 1997. február 3-án repült elöször. Ezt a gépet a berepülési program szerint elsösorban a rendszerek kísérleteire és az eredmények kiértékelésére használták. A C–FJGX-szel végezték – 1997. április 22-étöl kezdödöen – az avionika és a robotpilóta tesztelését. A negyedik repülögép már teljes berendezéssel és felszereltséggel emelkedett a levegöbe 1997. szeptember 8-án. A négy géppel összesen 2061 órát repültek, miközben 769 fel- és leszállást teljesítettek. A Transport Canada (amelynek a kanadai légügyi hatóság is része) 1998. július 31-én adta ki a típusalkalmassági bizonyítványt, amelyet novemberben követett az FAA engedélyezése is. A JAA európai közös légügyi hatóság 1999 májusában fogadta be a Global Expresst. 1999 júliusában adták át az elsö megrendelt repülögépet a kaliforniai AirFlite Inc. cégnek, amely azt a Toyota Motor Sales USA megbízásából üzemelteti.

1999 egyébként is rendkívüli év volt a Global Express számára. A típussal számos csúcskísérletet végeztek: az év közepén megrendezett párizsi repülöszalonon a Bombardier már hét sikeres rekorddal dicsekedhetett. Május 1. és 15. között egy gép végrehajtott egy Egyesült Államok feletti transzkontinentális és hat interkontinentális óceánrepülést. (Ez utóbbiak közül kettöt az Atlanti-, négyet pedig a Csendes-óceán fölött.) A 75 órás összrepülési idö alatt százszázalékosan tartani tudták az elöre lefektetett menetrendet. Az amerikai National Aeronautic Association két sebességi és két különleges repülötérröl (trópusi, magasan fekvö és rövid pályás) elvégzett rekorddöntést igazolt, amelyeket felterjesztett a Nemzetközi Repülöszövetség, az FAI elé is. Emlékezetes repülés volt, amikor a Global Express New Yorkból felszállva 13 óra 4 perc alatt érkezett meg Tokióba, 29 perccel megdöntve a konkurens Gulfstream V korábbi rekordját, de világrekord volt az is, amikor a ráadásul magasan, ritka levegöben lévö mexikóvárosi repülötérröl felszállva egy Global Express 9 óra 43 perc alatt ért Madridba. A 9221 km-es úton a korábbi csúcsidöt egy Dassault Falcon 900EX tartotta, 11 óra 24 perces idövel. A Bombardier géppel repülö Pete Reynolds (a kanadai vállalat berepülési egységének vezetöje) Madridban a leszállás után még arról is beszámolhatott, hogy gép tartályaiban még maradt elegendö üzemanyag egy Madrid–London úthoz... A gép a szokásos 0,85 machos takarékos utazósebességgel mintegy 11300 kilométer megtételére alkalmas, a nagyobb, 0,88 machos sebességgel pedig 9000 kilométeres hatótávolság teljesítésére képes. A kedvezö teljesítményekhez nagyban hozzájárult az új szárny is. Nyilazása 35 fokos, a jobb és a bal szárnyon két-két orrsegédszárnnyal, három-három Fowler-lappal és öt-öt többfeladatú áramlásrontó lappal, valamint egy-egy csürökormánnyal. A szokatlanul vastag szárnyhúr és a szárny alacsony trapezoid viszonya nagyobb felhajtóeröt termel és kisebb légellenállást okoz a nagy és kis sebességü repülések során egyaránt, mint a korábbi szárnyfajták bármelyike.

A teljes cikk az AEROMAGAZIN 2002/11 novemberi számában olvasható a 10-14 oldalon!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin