2016. 12. 02. péntek
Melinda, Vivien
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Közlekedési lámpán akadt fenn a lezuhant repülőgép

JETfly  |  2008-09-15 19:17:00

A nyár utolsó hónapjában – az előzőhöz képest – ismét megnövekedett az oldtimer repülő-események száma. Augusztusban összesen hat esetet jegyeztek fel az Amerikai Egyesült Államokban, ezek közül minden kétséget kizáróan a legfurcsább az volt, amikor egy 1935-ben gyártott de Havilland DH-82 Tiger Moth mintegy 50 láb magasságból zuhant le, de olyan szerencsétlenül, hogy fennakadt egy közúti jelzőlámpán.

Augusztus 4-én, az oklahomai Tulsa-ban, az N551W lajstromszámú, ("The Millie G" nevü) North American P-51D Mustangot felszállás közben érte váratlan sérülés. Mégpedig úgy, hogy valószínüleg a pilóta figyelmetlenségének köszönhetően, a gép kerekei nekivágódtak a repülőtér végén lévő kerítésnek. Az ijedtséget leszámítva azonban, a pilóta szerencsére nem sérült meg.

Másnap, augusztus 5-én, a coloradoi Erie közelében történt a hónap legsúlyosabb incidense. Az N41832-es lajstromszámú, 1952-ben gyártott de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk felszállás után motorhiba miatt lezuhant. A gép tulajdonosa, aki a pilóta is volt egy személyben, mindössze csak kisebb sérülésekkel megúszta a kalandot. Ám ifjú utasa – mégpedig az unokája – viszont már komolyabb orvosi ellátást igényelt. A DHC-1 Chipmunk típusú repülőgépe azonban komolyan megrongálódott.

Augusztus 8-án, a floridai Pensacola-i tengerészeti támaszponton repüléstörténeti eseményt jegyeztek fel a krónikákba. Ugyanis ezen a napon – az US. Navy jelzéseivel – utoljára emelkedett a levegőbe a North American T-2 Buckeye típus egyik példánya. Az Amerikai Haditengerészet, a veterán T-2 sugárhajtású gépet, 1959 óta használta kiképzési célokra. Az aktív szolgálatból való kivonás után, remélhetőleg azért még légi bemutatókon továbbra is láthatóak lesznek ezek a becsülettel kiszolgált masinák.

Egy hosszabb szünet után, augusztus 20-án a texasi Cavanaugh bázisú Repülési Múzeum által üzemeltetett, 1948-ban gyártott Hawker Sea Fury T-Mk. 20-as került reflektorfénybe. A géppel ugyanis pilótája motorhiba miatt volt kénytelen vészleszállást végrehajtani. A hibás masinával, a nevadai Reno-ban, a Reno-Stead repülőtér futópályáján sikerült földet érnie. A gép, amely a következő hónapokban az Air Race nemzetközi bajnokságra készült, alaposan megsérült. Szerencsére a pilóta ezúttal is sértetlenül szállt ki a Sea Fury-ból.

Sea Fury

A következő hír, bár szerencsére nem egy balesetről számol be, még – ha nem is szoros értelemben –, de az oldtimer repüléshez tartozik. Az utóbbi időben ugyanis aggasztóan megnőtt a veterán repülőgépekkel kapcsolatos események száma, ezért augusztus 22-én, a Federal Aviation Administration (FAA – Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala) egy hivatalos körlevelet bocsátott ki. Ebben – a biztonsági rendszabályok betartása érdekében – útmutatást adott a régebbi, vagy már a sorozatgyártását beszüntetett repülőgépek üzemeltetési és felszerelési követelményeiről, valamint azok pótalkatrészeinek szükségességéről. Ez az irányelv a jövőben segíti az oldtimer masinákat müködtető társaságokat, hogy hogyan lehet gépeiket a repülési követelményeknek megfelelően üzemben tartani.

Augusztus 30-án, egyszerre két eseménnyel is folytatódott a nyárvégi baleset-sorozat. Az elsőt a Tennessee állambeli Sevierville-ben rögzítették, ahol az N80660 lajstromszámú de Havilland DH-82 Tiger Moth röviddel a felszállás után zuhant le. Szerencsére a pilóta nem sérült meg.

Még ugyanaznap, a floridai Stuart közelében, az St. Lucie-folyóba zuhant az N524CK jelzésü Jakovlev Jak-52-es is. A személyzet azonban ezúttal sem szenvedett sérülést

Végül augusztus 31-re is jutott még egy utolsó eset. A connecticuti Windsorban, a Skylark Airpark közelében, az N522R lajstromszámú, 1935-ben gyártott de Havilland DH-82 Tiger Moth szintén motorhibát jelentett. A DH-82-es, végül mintegy 50 láb magasságból zuhant le, de olyan szerencsétlenül, hogy fennakadt egy közúti jelzőlámpán. A személyzet két tagja ezúttal is sértetlenül úszta meg a kalandot, de három órát vártak, mire kötelek és emelőcsiga segítségével végül megmentették őket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.