2008. augusztus 17-én, a New York állambeli Rhinebeckben - egy oldtimer légi bemutatón - lezuhant egy I. világháborús Nieuport 24bis replika biplán masina. A szerencsétlenségben a tapasztalt pilóta, a 47 éves Vincent Nasta – még a helyszínen – életét vesztette. Nasta a gépével éppen egy imitált légi harcot mutatott be, amikor váratlanul bekövetkezett a tragédia. Az ellenfele – egy szintén nem eredeti – Fokker Dr. I. triplán viszont sértetlenül földet ért.
Az "Old Rhinebeck Aerodrome" alapításának ötlete a repülőkörökben is ismert és legendás Cole Palen-től származik, aki még 1993-ban hunyt el. Célként akkor egy olyan „élő múzeum” létrehozását fogalmazták meg, ahol az aviatika hőskorát felvonultató repülőgépekkel légi bemutatókat lehet tartani. A repülés 1900-1935 közötti ún. „arany korszakát” három jól elkülöníthető szakaszra osztották: a kezdetektől az I. világháborún át, egészen a Lindbergh/Barnstorming időszakig. Sajnos kevés eredeti légi jármü maradt fenn, azok is többnyire repülésképtelen példányok, így a hiányzó darabokat általában méretarányos replika szerkezetekkel igyekeztek pótolni. Természetesen a repülőgép-kollekció mellett, automobilok, motorbiciklik, valamint korai motorok és egyéb emlékek is megtalálhatók, melyeket a múzeumhoz tartozó négy épületben állítottak ki. A rhinebecki repülési évad többnyire június közepétől október közepéig tart. A hétvégéken megrendezett airshow-k mindig látványos szórakozást nyújtanak az oda látogatók számára.
A New York állami Rhinebeckben, 2008. augusztus 17-én azonban túlontúl véres valósággá változott egy I. világháborús légi harcot imitáló egyik bemutató. A 47 éves Vincent Nasta, az 1917-es francia felségjelzéseket hordozó, Nieuport 24bis replika-vadászgépével váratlanul kényszerleszállást kísérelt meg egy fás területen, ám olyan szerencsétlenül ért földet, hogy gépe azonnal összetörött, majd kigyulladt. Az oktató, illetve nagyszerü pilóta hírében álló Vincent Nasta még a helyszínen életét vesztette. Nasta egyébként a Riverhead-i High School-ban tanárként, továbbá gyermekkönyvek illusztrátoraként is ismert volt még. A baleset utáni sajtótájékoztatón, Arlene Salac, a Federal Aviation Administration (FAA), az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának szóvivője elmondta még az United Press International képviselőjének, hogy az esetet vizsgáló bizottságban szervezetük tagjai is ott lesznek majd.
Az égi „küzdelem” másik érintett gépe, egy szintén utólagos építésü Fokker Dr. I.-es háromfedelü masina, ellenben az eset után, minden gond nélkül leszállt. E repülőgépnek jóllehet fizikálisan, azaz közvetlenül semmi köze sem volt a lezuhanáshoz, mégis – 90 év eltelte után ismét – a típus számlájára írható a „bizarr légi győzelem”, amit természetesen senki sem akart, hogy ilyen tragikus körülmények között végződjön. Egyébként az eredeti Dr. I-es triplán egyikén repült az első világháború legeredményesebb vadászpilótája, a német Manfred von Richthofen is, akit kortársai egyszerüen csak "Vörös Bárónak" hívtak. Richthofen amúgy 80 légi győzelemmel a tarsolyában, 1918. április 21-én vesztette életét.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.