2017. 05. 28.
Csanád, Emil
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

25 éves a Ferihegyi repülőtér 2-es pályája

JETfly  |  2008-08-29 14:44:00

25 éve, 1983 augusztus 30-án adták át a Ferihegyi repülőtér 3707 méter hosszú 2-es futópályáját, amely azóta is hűen szolgálja Magyarország és az egész régió légiközlekedését. 1983. augusztus 31-én a Malév Rómából érkező járatának jutott a hivatalos dicsőség, hogy felavassa az építményt. Azért csak hivatalosan, mert néhány nappal korábban egy kis repülőgép pilótája tévedésből az akkor még építés alatt álló pályára tette le a gépét. A Cessnát vezető német férfi látta ugyan a levegőből az 1-es pályát, de jobban vonzotta a vakítóan fehér, szép hosszú kettes, így ott landolt.

A 2-es építése része volt egy nagyszabású fejlesztési tervnek, amelyet a 70-es évek végén indított a magyar kormány, hogy biztonságosabbá tegye a repülőteret és növelje a budapesti légikikötő befogadóképességét. Ebben az időszakban épült fel a 2-es pálya mellett a hozzá tartozó teljes gurulóút-hálózat és az irányítótorony is. Maga a pálya 1980 és 1983 között készült, az akkori csúcstechnika felhasználásával.

"Az építkezés során arrébb kellett tenni az Ecser-Vecsés közutat és elterelték a Gyáli patakot is. Mivel a terület nem volt éppen biliárdasztal simaságú, nagyon komoly földmunkát is végeztek az építők. Hónapokig dolgozott Ferihegyen egy tüzszerészbrigád, ők szabadították meg a területet a második világháborús bombáktól" - mesélte Petőfalvi Béla, a Budapest Airport terminálvezetője, aki maga is részt vett ez beruházásban.

Az átadott 2-es futópálya 3707 méter hosszú és 60 méter széles. A negyven centiméter vastag burkolat és a több mint 3000 db 7,5 x 7,5 méteres betontábla gondoskodik arról, hogy a pálya kibírja a legnagyobb repülőgépek landolásával járó hatalmas erőhatásokat. A futópálya saját csatornarendszerrel is rendelkezik, amely a csapadékvizet a Maglódi csatornába vezeti. A pályához tartozó fénytechnikát és navigációs rendszereket az elmúlt években többször iskorszerüsítették.

A 2-es pálya alkalmas bármilyen repülőgép fogadására. Boeing 747-es először 1985-ben szállt itt le, azóta szinte mindennapos vendégnek számít a Jumbo. A kettes pályán szállt le a forgalomból azóta kivont Concorde is, idén pedig a világ legnagyobb repülőgépe, az Antonov-225-ös landolt a pályán.

Az ezredfordulóig a 2-es pálya, az irányítótorony és a jelenlegi 2A terminálépület volt a legjelentősebb fejlesztés a Ferihegyi repülőtéren. Hozzá hasonlót indított el idén a Budapest Airport, s a BUD Future névre keresztelt program során 2012-ig több mint 65 milliárd forintot fordít a budapesti repülőtér fejlesztésére. Új futópályára igaz nincs szükség, de új terminálépület épül, cargo város születik a légiáru-szállítás kiszolgálására, bővül a repülőtéri infrastruktúra, és létrejön az Airport City, szállodával és irodahelyiségekkel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.