2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

25 éves a Ferihegyi repülőtér 2-es pályája

JETfly  |  2008-08-29 14:44:00

25 éve, 1983 augusztus 30-án adták át a Ferihegyi repülőtér 3707 méter hosszú 2-es futópályáját, amely azóta is hűen szolgálja Magyarország és az egész régió légiközlekedését. 1983. augusztus 31-én a Malév Rómából érkező járatának jutott a hivatalos dicsőség, hogy felavassa az építményt. Azért csak hivatalosan, mert néhány nappal korábban egy kis repülőgép pilótája tévedésből az akkor még építés alatt álló pályára tette le a gépét. A Cessnát vezető német férfi látta ugyan a levegőből az 1-es pályát, de jobban vonzotta a vakítóan fehér, szép hosszú kettes, így ott landolt.

A 2-es építése része volt egy nagyszabású fejlesztési tervnek, amelyet a 70-es évek végén indított a magyar kormány, hogy biztonságosabbá tegye a repülőteret és növelje a budapesti légikikötő befogadóképességét. Ebben az időszakban épült fel a 2-es pálya mellett a hozzá tartozó teljes gurulóút-hálózat és az irányítótorony is. Maga a pálya 1980 és 1983 között készült, az akkori csúcstechnika felhasználásával.

"Az építkezés során arrébb kellett tenni az Ecser-Vecsés közutat és elterelték a Gyáli patakot is. Mivel a terület nem volt éppen biliárdasztal simaságú, nagyon komoly földmunkát is végeztek az építők. Hónapokig dolgozott Ferihegyen egy tüzszerészbrigád, ők szabadították meg a területet a második világháborús bombáktól" - mesélte Petőfalvi Béla, a Budapest Airport terminálvezetője, aki maga is részt vett ez beruházásban.

Az átadott 2-es futópálya 3707 méter hosszú és 60 méter széles. A negyven centiméter vastag burkolat és a több mint 3000 db 7,5 x 7,5 méteres betontábla gondoskodik arról, hogy a pálya kibírja a legnagyobb repülőgépek landolásával járó hatalmas erőhatásokat. A futópálya saját csatornarendszerrel is rendelkezik, amely a csapadékvizet a Maglódi csatornába vezeti. A pályához tartozó fénytechnikát és navigációs rendszereket az elmúlt években többször iskorszerüsítették.

A 2-es pálya alkalmas bármilyen repülőgép fogadására. Boeing 747-es először 1985-ben szállt itt le, azóta szinte mindennapos vendégnek számít a Jumbo. A kettes pályán szállt le a forgalomból azóta kivont Concorde is, idén pedig a világ legnagyobb repülőgépe, az Antonov-225-ös landolt a pályán.

Az ezredfordulóig a 2-es pálya, az irányítótorony és a jelenlegi 2A terminálépület volt a legjelentősebb fejlesztés a Ferihegyi repülőtéren. Hozzá hasonlót indított el idén a Budapest Airport, s a BUD Future névre keresztelt program során 2012-ig több mint 65 milliárd forintot fordít a budapesti repülőtér fejlesztésére. Új futópályára igaz nincs szükség, de új terminálépület épül, cargo város születik a légiáru-szállítás kiszolgálására, bővül a repülőtéri infrastruktúra, és létrejön az Airport City, szállodával és irodahelyiségekkel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin