2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzetközi felmérés a diszkont légitársaságokról

JETfly  |  2008-08-13 20:17:00

A londoni székhelyű Skytrax szakmai zsűrije az utazóközönség véleményének figyelembevételével 2007-ben a Jetstar Airwaysnek ítélte oda a világ legjobb diszkontfuvarozóját megillető presztízsértékű trófeát. Ám a szélsebes tempóban fejlődő ausztrál légitársaság ezenfelül begyűjtött még két első helyet, s ezzel a kategória abszolút győztese lett. A nemzetközi felmérésben részt vevő utasok harmincöt különböző szempont alapján minősítették a légitársaságokat, ráadásul a végső sorrend kialakításánál az üzleti adatokat is elemezték a Skytrax munkatársai.

Mivel a dinamikusan terjeszkedő Jetstar kezdettől fogva eredményesen müködik, és közben folytonosan megújult, ezért nemcsak a globális megmérettetésben, de a csendes-óceáni régióban, valamint a fedélzeti szolgáltatás versenykategóriában is a ranglista élén végzett. A zsüri indoklása szerint a díjeső annak az elismerése, hogy az ausztrál újonc 2004 óta megszakítás nélkül pozitív mérleggel zárja a pénzügyi évet, negyvenkét modern Airbust (A320-ast, A321-est és A330-ast) állított szolgálatba, s ezzel párhuzamosan kiterjesztette müködési területét Délkelet-Ázsiára, Indonéziára, Japánra és Új-Zélandra. Ráadásul olyan szempontból is maradéktalanul megfelelt a kritériumoknak, hogy utasai a szokásosnál több kedvezményt élveznek.

A Qantas voltaképpen azért hozta létre a diszkontcéget, hogy gátat szabjon a belföldi vonalhálózatára rátelepedett, az ausztrál közönséget olcsó árakkal elkápráztató Virgin Blue térhódításának. A Jetstar premierjét tizenötmillió ausztrál dolláros marketingkampány előzte meg, hogy minden tekintetben méltó vetélytársa lehessen az akkoriban már négyéves tapasztalattal rendelkező riválisának. A klasszikus puritán modellt követő újonc 2004 májusában a Qantas Linktől átvett tizennégy darab százhuszonöt üléses B 717-essel kezdte meg müködését. A rajt a hírverésnek köszönhetően olyan sikeres volt, hogy a következő hónapban egyszerre három A320-assal gyarapodott a flotta, illetve az üzleti koncepcióval összhangban karácsonykor elindult az első nemzetközi járat az új-zélandi Christchurchbe. A rohamos fejlődést alighanem az érzékelteti a legjobban, hogy 2005-ben már húsz százhetvenhét személyes A320-as repült huszonöt belföldi célpontra, s ugyancsak ebben az évben hosszú távú járatok indultak hat szélestörzsü A330-assal Bali szigetére, Bangkokba, Oszakába, Nagojába, Szingapúrba és Hawaiira. A menetrendi választék bővítése egy minőségi korszak nyitányát jelezte, lévén, hogy a két osztállyal (StarClass és turista) üzemelő Airbusok forgalomba állásával egyidejüleg gyökeresen átalakult a szolgáltatás struktúrája is.

A turistaosztályú utasok az új elemekkel gazdagított modell bevezetése óta már nemcsak a jegyet vásárolhatják meg, hanem a kiválasztott ülőhelyet is lefoglalhatják a légitársaság ügyfélbarát internetes portálján. Sőt, fizetség ellenében akár komplett menüt is rendelhetnek, amelyhez a cég ajándékaként egy üveg ásványvíz jár. A kényelmes, bőrrel bevont ülésekkel berendezett gépek fedélzetén pedig filmeket nézhetnek a kalaptartókon elhelyezett képernyőkön, netán zenét is hallgathatnak a szórakoztató-rendszer csatornáin. De nyilván az is fokozza a szolgáltatás népszerüségét, hogy hüségpontokat gyüjthetnek a Qantas törzsutasprogramjában. A Jetstar azonban oly módon is gondoskodik a kellemes közérzetről, hogy a nemzetközi járatokon utazók térítésmentesen használhatják a kabinban felállított ivóvíz-automatákat. A StarClass utasai viszont már a földön élvezhetik a légitársaság vendégszeretetét: külön check-in pult áll a rendelkezésükre, és igénybe vehetik a Qantas exkluzív váróit a járatok által érintett repülőtereken. A fedélzeten fekhellyé átalakítható luxusülésekben foglalhatnak helyet, háromféle meleg főétel közül választhatnak (az egyik vegetáriánus), és persze korlátlanul fogyaszthatnak bármilyen szeszes italt. A drágább jegyet váltó ügyfeleknek azonban olyan többletszolgáltatás is dukál ezen az osztályon, hogy a hordozható készülékeken tizennyolc televíziós csatorna müsorait tekinthetik meg, akik pedig dolgozni szándékoznak, azok az ülés karfájába beépített csatlakozó segítségével használhatják a laptopjukat.

A Jetstar jelenleg négy központi forgalmi bázisról (Melbourne, Sydney, Brisbane, Gold Coast) heti ezerötszáz járatot üzemeltet a kontinens teljes területét lefedő, valamint a kilenc külföldi desztinációra kiterjedő vonalhálózaton. Az ausztrál közönség megkedvelte az olcsó tarifákért nyújtott színvonalas szolgáltatást, amit az is ékesen bizonyít, hogy a flotta csak januárban (az ottani nyári csúcs idején) hétszázezer utast szállított a belföldi és százötvenezret a nemzetközi vonalakon. A bravúros teljesítményt akár jelzésértékünek is tekinthetnénk, mert a vállalat történetében először ugrott nyolcvan százalék fölé a férőhelyek kihasználtsága. Ami pedig az eredményességet illeti, a március végi zárszámadáskor 125 millió ausztrál dolláros nyereségről számolhattak be.

A sikeres diszkontcég tehát továbbra is igyekszik rugalmas árpolitikával és agresszív marketinggel növelni bevételeit, hogy a 2008-as pénzügyi évben ismét hasonló nagyságrendü profitot könyvelhessen el. Az ambiciózus vezetők mindenesetre optimizmussal tekintenek a jövőbe, ezért egyszerre ötven A320-ast és tizenöt A321-est rendeltek, hogy megvalósíthassák az elkövetkező időszakban esedékessé váló fejlesztéseket.

Az idén hat darab 220 férőhelyes A321-essel egészül ki a flotta, s ezáltal lehetővé válik a járatfrekvencia növelése a nagyobb szállítókapacitást igénylő állomásokon. Ám a folytatás is méltó lesz a díjnyertes Jetstar hírnevéhez, mert a 2009 őszétől folyamatosan forgalomba álló tizenöt B 787-800-as Dreamlinerrel újabb tengerentúli járatok nyitását tervezik először Malajziába, Koreába, Tajvanra, majd Európába (Rómába, Athénba), az Egyesült Államok nyugati partvidékére és Kanadába.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.