2017. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ismét MALÉV színekben a veterán Li-2 Teve repülőgép

JETfly  |  2008-08-08 11:26:00

2008. augusztus 7-én igen megható dolognak lehettek szemtanúi azok, akik reggel kilátogattak a budaörsi repülőtérre. Valamivel tíz óra után feltűnt egy nagy repülőgép az égen keleti irányból. Lassan, de biztosan közeledett és egyre jobban kivehető volt szép formája és ahogy elhúzott a reptér felett, erőteljes hangja is hallható lett. A világon jelenleg az egyetlen működőképes Li-2-es veterán gép egyenesen Ferihegyről, a MALÉV festőműhelyéből érkezet, ahol ismét megkapta a légitársaság eredeti festését.

Az alacsony áthúzás után a gép visszafordult 090-es irányba, leszállt a budaörsi reptér füves pályáján, majd a főépülethez gurult, ahol várta már a sok úságíró, tévés és fotóriporter.

Leonov Péter, a MALÉV vezérigazgatója is a Li-2-es utasai között volt, aki köszöntőjében elmondta, hogy a MALÉV számára fontos a hagyományok megőrzése, ápolása, ezért is vállalta a MALÉV társadalmi munkában a gép átfestését az eredeti MALÉV színekre, hiszen ez a gép a történelem része, a MALÉV történelmének is egy darabja. Büszkék is lehetünk, hogy a világon egyetlen müködőképes Li-2-es a magyar állam tulajdonában van.

A Li-2-es személyzete Krauth Péter kapitány, Sallai István és Bakai Csaba elsőtisztek voltak. A repülőgép első nyilvános bemutatója 2008. augusztus 16. -17-én lesz, a Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón, Kecskeméten.

Leonov Péter a MALÉV vezérigazgatója és Hajdú „Fedő” Károly, a Goldtimer alapítvány elnőke.

A Goldtimer Alapítvány 1997 októberében szállította Szolnokról Budaörsre azt a gépet, melyről a gyári számok alapján azt hitték, hogy az 1952-ben szolgálatba állított HA-LIZ jelü "Teve" volt. A munkálatok során derült csak ki, hogy valójában az 1949-ben a Magyar Néphadsereg által átvett, később HA-LIX lajstrommal polgári szolgálatba állt LI-2-esről van szó, a gép így idén már az 59. születésnapját ünnepli!

A MALÉV 1961-ig üzemeltette a LI-2-eseket, melyek a forgalomból való kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként különféle nyilvános helyekre kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős-ugratásra és célzsák-vontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből történő kivonásukig

Egy rövid beszélgetésben megkérdeztük Bakai Csaba elsőtisztet, hogy milyen, egy ilyen pótolhatatlan veteran repülőt vezetni? Elmondta, hogy a repülőt irányítani nagyon felemelő érzés, nagyon sok pilóta szeretné ezt a repülőt vezetni, ezért nagy megtiszteltetés is, hogy részese lehet ennek a projektnek. Idén már negyedik éve repüli a típust. Felvételénél kritérium volt, hogy a jelentkező pilótának nagy tapasztalatuk legyen farokkerekes repülőn, mivel ezek a repülők leszállás, illetve felszállás közben nagyobb odafigyelést és tudást igényelnek, mint az orrkerekes társaik. Ez a repülő az utolsó utasszállító repülő, amely farokkerekes és nagydugattyús motorral van szerelve. Egy igazi klasszikus, ami igazi pilótát követel, ahol nem gombok nyomkodásávál, potméterek tekergetésével kell a repülőt irányítani, hanem a hagyományos módon. Igaz, a gép lassan 60 éves, de olyan állapotban van, hogy ugyanolyan üzembiztos, mint bármelyik mostani modern repülőgép.

Müszaki adatok:

A szárny fesztávolsága: 28,81 mA szárny felülete: 91,7 m2A repülőgép hossza: 19,65 mAz utasfülke hossza: 8,45 mAz utasfülke szélessége: 2,34 mAz üres repülőgép súlya: 7325 kgUtaslétszám: 21 főSzemélyzet /utaskísérővel/: 4 főFelszállósúly /utasszállító változat/: 10 900 kgFelszállósúly /katonai és teherszállító változat/: 11 500 kgA motorok startteljesítménye egyenként: 1000 LEÜzemanyag fogyasztás: 260-280 l/óraUtazósebesség: 240-260 km/hMaximális sebesség /1000 m magasságon/: 316 km/hNekifutási hossz: 420 mFelszállási úthossz /25 m akadályig/: 1000-1200 mKigurulás: 380-430 mHatótávolság: kb. 2500 kmCsúcsmagasság: kb. 6000 mEmelkedőképesség 1000 m-re: 4,4 percLeszállósebesség: 100 km/h

Hazánk sajnos meglehetősen mostohán és szégyenteljesen bánt a veterán repülőgépekkel, veteran pilótákkal. A gépeket feldarabolták, elégették vagy beolvasztották, veterán pilótáinkról megfeletkeztünk. Ezért is jelentős esemény a mai nap, ezért is mondhatunk köszönetet a gép kezelőjének, a Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak, az üzemeltetőnek, a Goldtimer Alapítványnak, és végül de nem utolsó sorban a MALÉV-nek, és azoknak az embereknek akik társadalmi munkában dolgoztak a gépen, mert nélkülük nem valósult volna meg egy álom. Ez csupán egy repülőgép, ami át lett festve. De ez a repülőgép a történelmünk egy darabja, amely most ismét összehoz minket. A magyar repülés része és a mi álmunk és büszkeségünk, amely ismét csillog, fénylik az égen, így immáron majdnem 60 éve.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.