Tavaly nagy sikerrel mutatkozott be Kecskeméten Szerbiából a Stars formáció, melynek pilótái a csoport létezésének rövidsége ellenére nagyon is otthonosak a kötelék-műrepülésben. A gépeket vezetők a szerb légierő aktív hajózói, akik - még jugoszláv felségjelzéssel - Leteæe Zvezde néven voltak a hazai légi parádék sztárjai. Látványos műsorukat – a szomszédság ellenére – közülünk csak kevesen láthatták. Mire pedig megismerhettük volna, a Repülő Csillagok is a véres polgárháború áldozatává váltak.
A mürepülés azonban Jugoszláviában nem velük kezdődött, hiszen az 70 éves múltra tekinthet vissza. 1938 júniusában a belgrádi katonai repülőtéren először láthatott a nagyközönség ilyen bemutatót. A II. világháború többre nem adott lehetőséget, így a következőre egy évtized múlva kerülhetett sor. Az 1940-es évek végén a Jugoszláv Légierő előbb egy Bücker Jungmeister géppárt, aztán egy három Jak-3-as vádászból álló formációt, végül pedig öt Ikarus S-49C-vel repülő csoportot szerepeltetett. Utóbbi a Jak-9-es áttervezett verziója volt. A hidegháború legsötétebb évei nem kedveztek a repülőnapok szervezésének, ezért a légierő következő formációinak létrehozására már a sugárhajtású korszakban került sor.
Az 1950-es évek végén az első csoportot a Republic F-84G Thunderjet vadászbombázókkal felfegyverzett 204. repülőezred szervezte meg. A Batajnica légitámaszpontra települt alakulat feladata volt Belgrád légterének védelme. Ugyancsak ezen a bázison hozták létre 1959-ben - kanadai építésü – Canadair F-86E Sabre elfogó vadászokból a másikat is. Utóbbi, különleges – sárga és világoskék - festésü, nyilazott szárnyú gépeivel 1960-ban a belgrádi Zemun repülőtéren 200 000 néző előtt szerepelt először. Az ötgépes formációt nem hivatalosan Akro Grupa 204-nek nevezték és 1965-ig müködött.
Ezt követően jött létre az első olyan csoport, mely hazai gyártású sugárhajtásúakkal repült. A négy SOKO G-2-es Galeb - „Sirály” - gyakorlógép 1968 júliusában mutatkozott be Ljubljanában. Ezeket a kétkormányosokat váltották fel a típus erősebb hajtómüvel felszerelt J-1-es Jastreb, közvetlen támogató szerepre készült együléseseivel. A formáció 1979 elejéig létezett.
A folytonosságot az a három Zlin Tréner jelentette, melyekkel a légierő oktatói azon a nyáron a háború utáni első külföldi bemutatót is repülték, Velencében.
1984-ben a kis teljesítményü motoros gépekről visszatértek a „komolyabbakra” és a csoport hat Jastrebbel gyakorolt. 1985-ben az együléses Sólymok citromsárga alapszínt és végre hivatalos nevet is kaptak. Így született meg a Leteæe Zvezde csoport, mely a következő öt esztendőben nagy sikerü bemutatók sorát tartotta Jugoszláviában.
Az 1990-es év a típusváltást jelentette a kötelék életében. A G-4-es jelzésü, könnyü támadóként is alkalmazható Super Galebet 1983-ban mutatták be Párizsban. A brit Hawkhoz hasonló kialakítású gépek kék-fehér-piros festést kaptak, és hasi részükön egy hatalmas ötágú csillag volt látható. A hat G-4-es müsorát füstgenerátorok beszerelésével tették még látványosabbá. A hajtómüvek teljesítményének köszönhetően olyan programot sikerült begyakorolniuk, amivel azon a nyáron a batajnicai első szereplés remekül sikerült. A müsorral nem vallottak volna szégyent az európai repülőnapokon sem. A nemzetközi összehasonlításra 1991-ben mégsem kerülhetett sor, mivel napokkal az olaszországi bemutató előtt - a Jugoszlávia szakadásával végződött polgárháború kirobbanása miatt - lefújták az indulást és feloszlatták a csoportot.
A kegyetlenkedések évei után 1996-ban a podgoricai 172. repülődandár kötelékében szervezték újjá a Repülő Csillagokat. A pilóták közül ketten, Sa¹a Ristiæ és Kanász István az 1990-es formációban is repültek. A rengeteg jelentkezőből ők válogatták ki a legrátermettebbeket, akikkel 1997 februárjában kezdték el a gyakorlást.
A G-4-esek festése nagyon hasonlított a régire, de a vörös csillagos felségjelzés helyett már Kis-Jugoszlávia kék-fehér-piros mezőkre osztott köre került a törzsre és a szárnyakra. A hatalmas csillagot ugyanakkor hét apró, fehér váltotta fel. A füstgenerátorokkal a nemzeti színeket is az égre tudták rajzolni.
A 4 + 2 szólógépes felállás a 20 perces bemutatót rendkívül mozgalmassá tette. A négyes formáció gépei között, bizonyos alakzatokban, a távolság alig haladta meg a fél métert és a G-4-esek sebessége a manőverek közben a 250 és 700 km/h-s tartományon belül változott. Az első nyilvános szereplésre június 15-én került sor Batajnicában. Ezt még három hazai show követte, aztán jött két évtized után az első külföldi bemutató, szeptember végén, Bulgáriában. 1998 jelentősebb volt, mert egy nemzetközileg is elismert légi parádé igényes közönsége ünnepelte őket. A csehországi Hradec Kralové ugródeszka lehetett volna az európai repülőnapok világába, ám a történelem ismét közbeszólt. A szerbek koszovói vérengzésének beszüntetését kikényszerítő NATO légitámadások egyike 1999 áprilisában, Batajnicában végzett a csoport újjászervezését szívügyének tekintő Velickovic tábornokkal, egy másik pedig Podgorica repterén megsemmisítette a Repülő Csillagok összes G-4-esét.
A reményt azonban a sokat megért pilóták nem adták fel és nyolc év elteltével ismét sugárhajtású gépekből álló kötelékkel szerepelve hirdethették a repülés szépségét. A formációt azonban nem a szerb légierő szervezte, hanem a Repülő Csillagok legkitartóbbjai, az újvidéki repülőklub tagjainak segítségével. A Cenej füves reptéren otthont talált, Stars nevet választott formáció visszatért a G-2-es Galebhez. A típust ugyanis a légierő kiszuperálta, így ennek beszerzése vált lehetővé.
A gépeket saját költségükön újították fel és először hárommal szerepeltek 2007-ben.
A májusi bemutatkozást követte a júniusi szlovéniai, aztán jött az augusztusi kecskeméti, ahova már négy géppel jöttek.
A csehországi Brno szeptemberben szintén fontos állomás volt, de a legnagyobb út még előttük állt. A csoportot, mint egyetlen külföldi köteléket meghívták Líbiába, hogy vegyen részt október végén a helyi légierőt bemutató Lavex 2007 kiállításon.
A Tripoli közelében található Mitiga légi támaszpontig tartó kalandos utazást követően többek között olyan gépekkel szerepeltek egy müsorban, mint a francia Dassault Rafale C, az orosz MiG-29OVT és Mi-35M, az olasz Alenia C-27J Spartan vagy az Aermacchi M311-es. Az említett országok és gyártók szállították a líbiai légierő gépállományának jelentős részét.
2008 jól kezdődött, hiszen még egy Galebet sikerült beszerezniük, így februártól az öt géppel már valóban látványos müsort tudtak begyakorolni. Ez annak köszönhető, hogy az első év szerepléseit saját zsebből finanszírozva olyan sikereket értek el, hogy a csoportban egy jelentős szponzor is reklámlehetőséget látott. Az Eurolux Petrol üzemanyaggyártóról van szó, melynek sárga elp rövidítése ott virít a gépek törzsén és szárnyain. A 3+2 szólógépes felállás első külföldi közönsége csehországi volt. A júniusi szereplés Hradec Kralovéban szép sikert hozott. A kibővült Stars mürepülő csoporttól a kecskeméti közönség is remek bemutatóra számíthat.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.