2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar mentőhelikopter tragédiája

JETfly  |  2008-07-31 17:22:01

2008. július 31-én a délutáni órákban Kiskunlacháza és Apajpuszta között lezuhant az Országos Mentőszolgálat EC-135 típusú mentőhelikoptere. A helikopter egy másodfokú égéssérült kisfiút szállított Paksról Budapestre, amikor a katasztrófa megtörtént.A fedélzeten tartózkodó öt személy közül a mentő ápoló életét vesztette, a helikopter pilótája több napig életveszélyes állapotban volt,de vasárnap éjjel elhunyt, az orvos, a gyermek édesanyja is sérüléseket szenvedett. A szállított beteg gyermeknek nem esett baja.

Az előzetes feltevések szerint, amit a tanúk elmondásából készítettek a szakemberek, a helikopter pilótája repülés közben müszaki hibát észlelt, feltehetően a gép hajtómüvei állhattak le egymás után, majd a gép a megkezdett kényszerleszállás közben csapódott a földbe. A helikopter lakott területen kívül, egy learatott búzamező közepére zuhant le. Erősen összeroncsolódott, de szerencsére nem gyulladt ki. A hasonló esetekben elsősorban az üzemanyag ellátó rendszer okozta a meghibásodást, de a jelenlegi esetben ezt még nem erősítették meg.

A katasztrófa kivizsgálását azonnal megkezdték a hatóságok. A légibaleseteknél megszokott szervezeteken kívül, rendőrség, közlekedésbiztonság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Mentőszolgálat szakemberei is vizsgálni fogják a tragédia körülményeit.

A vizsgálatok során jelenleg a baleseti helyszínelés folyik, a roncsok elhelyezkedéséből, állapotából próbálják meghatározni a szakemberek a repülőeszköz utolsó pár percét. A kivizsgálást segíti a helikopter fedélzetén lévő adatrögzítő eszközből nyert információk. Ez sajnos nem rögzíti a helikopter minden müködési paraméterét, a fedélzeti rádiózást, mint a katonai helikopterekbe szerelt fekete doboz, hanem csak a hajtómü adatait tárolja el tizenöt percig. Ezek az adatok azonban minden esetben fontos információt nyújtanak a szakértőknek.

A mai napon a hatóságok a roncsot elszállítják és megérkeznek a szakértők a helikoptert gyártó Eurocoptertől és a hajtómü készítő cégtől is. A gyárak szakemberei a Nemzeti Közlekedési Hatóság tisztviselőivel közösen állapítják meg, típus hibáról van-e szó, és szükséges-e a hazánkban repülő ilyen típusú helikopterek repülési engedélyének visszavonása.

Az Országos Mentőszolgálat jelenleg nyolc mentő helikopterrel dolgozik, ebből öt darab volt EC-135 típusú. Az EC-135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtómüves könnyü helikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventillátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos új fejlesztésü forgószárnyagy (BMR) rendszernek köszönhet. Az alacsony vibráció és a helikopter méretei kiválóan alkalmassá teszi mentőhelikopternek.

A helikoptert az Eurocopter gyárban tervezték a leendő megrendelő bevonásával, hogy az igényeiknek leginkább megfeleljen. Az EC-135-ös 1996-ban kapta meg a típus alkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel a szigorú európai előírásoknak, így válik alkalmassá a légimentő tevékenységre.

A helikoptert a magas megbízhatóság és az alacsony karbantartási igények jellemzik.

A "Fenestron"- nak egy nagy átmérőjü cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.

Az EC-135 maximális sebessége óránként 259 kilométer, hatótávolsága 595 kilométer. A mentő változat a pilóta mellett két beteget és kétfős személyzetet képes szállítani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.