2017. 05. 27. szombat
Hella
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar mentőhelikopter tragédiája

JETfly  |  2008-07-31 17:22:01

2008. július 31-én a délutáni órákban Kiskunlacháza és Apajpuszta között lezuhant az Országos Mentőszolgálat EC-135 típusú mentőhelikoptere. A helikopter egy másodfokú égéssérült kisfiút szállított Paksról Budapestre, amikor a katasztrófa megtörtént.A fedélzeten tartózkodó öt személy közül a mentő ápoló életét vesztette, a helikopter pilótája több napig életveszélyes állapotban volt,de vasárnap éjjel elhunyt, az orvos, a gyermek édesanyja is sérüléseket szenvedett. A szállított beteg gyermeknek nem esett baja.

Az előzetes feltevések szerint, amit a tanúk elmondásából készítettek a szakemberek, a helikopter pilótája repülés közben müszaki hibát észlelt, feltehetően a gép hajtómüvei állhattak le egymás után, majd a gép a megkezdett kényszerleszállás közben csapódott a földbe. A helikopter lakott területen kívül, egy learatott búzamező közepére zuhant le. Erősen összeroncsolódott, de szerencsére nem gyulladt ki. A hasonló esetekben elsősorban az üzemanyag ellátó rendszer okozta a meghibásodást, de a jelenlegi esetben ezt még nem erősítették meg.

A katasztrófa kivizsgálását azonnal megkezdték a hatóságok. A légibaleseteknél megszokott szervezeteken kívül, rendőrség, közlekedésbiztonság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Mentőszolgálat szakemberei is vizsgálni fogják a tragédia körülményeit.

A vizsgálatok során jelenleg a baleseti helyszínelés folyik, a roncsok elhelyezkedéséből, állapotából próbálják meghatározni a szakemberek a repülőeszköz utolsó pár percét. A kivizsgálást segíti a helikopter fedélzetén lévő adatrögzítő eszközből nyert információk. Ez sajnos nem rögzíti a helikopter minden müködési paraméterét, a fedélzeti rádiózást, mint a katonai helikopterekbe szerelt fekete doboz, hanem csak a hajtómü adatait tárolja el tizenöt percig. Ezek az adatok azonban minden esetben fontos információt nyújtanak a szakértőknek.

A mai napon a hatóságok a roncsot elszállítják és megérkeznek a szakértők a helikoptert gyártó Eurocoptertől és a hajtómü készítő cégtől is. A gyárak szakemberei a Nemzeti Közlekedési Hatóság tisztviselőivel közösen állapítják meg, típus hibáról van-e szó, és szükséges-e a hazánkban repülő ilyen típusú helikopterek repülési engedélyének visszavonása.

Az Országos Mentőszolgálat jelenleg nyolc mentő helikopterrel dolgozik, ebből öt darab volt EC-135 típusú. Az EC-135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtómüves könnyü helikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventillátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos új fejlesztésü forgószárnyagy (BMR) rendszernek köszönhet. Az alacsony vibráció és a helikopter méretei kiválóan alkalmassá teszi mentőhelikopternek.

A helikoptert az Eurocopter gyárban tervezték a leendő megrendelő bevonásával, hogy az igényeiknek leginkább megfeleljen. Az EC-135-ös 1996-ban kapta meg a típus alkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel a szigorú európai előírásoknak, így válik alkalmassá a légimentő tevékenységre.

A helikoptert a magas megbízhatóság és az alacsony karbantartási igények jellemzik.

A "Fenestron"- nak egy nagy átmérőjü cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.

Az EC-135 maximális sebessége óránként 259 kilométer, hatótávolsága 595 kilométer. A mentő változat a pilóta mellett két beteget és kétfős személyzetet képes szállítani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.