2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar mentőhelikopter tragédiája

JETfly  |  2008-07-31 17:22:01

2008. július 31-én a délutáni órákban Kiskunlacháza és Apajpuszta között lezuhant az Országos Mentőszolgálat EC-135 típusú mentőhelikoptere. A helikopter egy másodfokú égéssérült kisfiút szállított Paksról Budapestre, amikor a katasztrófa megtörtént.A fedélzeten tartózkodó öt személy közül a mentő ápoló életét vesztette, a helikopter pilótája több napig életveszélyes állapotban volt,de vasárnap éjjel elhunyt, az orvos, a gyermek édesanyja is sérüléseket szenvedett. A szállított beteg gyermeknek nem esett baja.

Az előzetes feltevések szerint, amit a tanúk elmondásából készítettek a szakemberek, a helikopter pilótája repülés közben müszaki hibát észlelt, feltehetően a gép hajtómüvei állhattak le egymás után, majd a gép a megkezdett kényszerleszállás közben csapódott a földbe. A helikopter lakott területen kívül, egy learatott búzamező közepére zuhant le. Erősen összeroncsolódott, de szerencsére nem gyulladt ki. A hasonló esetekben elsősorban az üzemanyag ellátó rendszer okozta a meghibásodást, de a jelenlegi esetben ezt még nem erősítették meg.

A katasztrófa kivizsgálását azonnal megkezdték a hatóságok. A légibaleseteknél megszokott szervezeteken kívül, rendőrség, közlekedésbiztonság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Mentőszolgálat szakemberei is vizsgálni fogják a tragédia körülményeit.

A vizsgálatok során jelenleg a baleseti helyszínelés folyik, a roncsok elhelyezkedéséből, állapotából próbálják meghatározni a szakemberek a repülőeszköz utolsó pár percét. A kivizsgálást segíti a helikopter fedélzetén lévő adatrögzítő eszközből nyert információk. Ez sajnos nem rögzíti a helikopter minden müködési paraméterét, a fedélzeti rádiózást, mint a katonai helikopterekbe szerelt fekete doboz, hanem csak a hajtómü adatait tárolja el tizenöt percig. Ezek az adatok azonban minden esetben fontos információt nyújtanak a szakértőknek.

A mai napon a hatóságok a roncsot elszállítják és megérkeznek a szakértők a helikoptert gyártó Eurocoptertől és a hajtómü készítő cégtől is. A gyárak szakemberei a Nemzeti Közlekedési Hatóság tisztviselőivel közösen állapítják meg, típus hibáról van-e szó, és szükséges-e a hazánkban repülő ilyen típusú helikopterek repülési engedélyének visszavonása.

Az Országos Mentőszolgálat jelenleg nyolc mentő helikopterrel dolgozik, ebből öt darab volt EC-135 típusú. Az EC-135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtómüves könnyü helikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventillátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos új fejlesztésü forgószárnyagy (BMR) rendszernek köszönhet. Az alacsony vibráció és a helikopter méretei kiválóan alkalmassá teszi mentőhelikopternek.

A helikoptert az Eurocopter gyárban tervezték a leendő megrendelő bevonásával, hogy az igényeiknek leginkább megfeleljen. Az EC-135-ös 1996-ban kapta meg a típus alkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel a szigorú európai előírásoknak, így válik alkalmassá a légimentő tevékenységre.

A helikoptert a magas megbízhatóság és az alacsony karbantartási igények jellemzik.

A "Fenestron"- nak egy nagy átmérőjü cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.

Az EC-135 maximális sebessége óránként 259 kilométer, hatótávolsága 595 kilométer. A mentő változat a pilóta mellett két beteget és kétfős személyzetet képes szállítani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.