2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar mentőhelikopter tragédiája

JETfly  |  2008-07-31 17:22:01

2008. július 31-én a délutáni órákban Kiskunlacháza és Apajpuszta között lezuhant az Országos Mentőszolgálat EC-135 típusú mentőhelikoptere. A helikopter egy másodfokú égéssérült kisfiút szállított Paksról Budapestre, amikor a katasztrófa megtörtént.A fedélzeten tartózkodó öt személy közül a mentő ápoló életét vesztette, a helikopter pilótája több napig életveszélyes állapotban volt,de vasárnap éjjel elhunyt, az orvos, a gyermek édesanyja is sérüléseket szenvedett. A szállított beteg gyermeknek nem esett baja.

Az előzetes feltevések szerint, amit a tanúk elmondásából készítettek a szakemberek, a helikopter pilótája repülés közben müszaki hibát észlelt, feltehetően a gép hajtómüvei állhattak le egymás után, majd a gép a megkezdett kényszerleszállás közben csapódott a földbe. A helikopter lakott területen kívül, egy learatott búzamező közepére zuhant le. Erősen összeroncsolódott, de szerencsére nem gyulladt ki. A hasonló esetekben elsősorban az üzemanyag ellátó rendszer okozta a meghibásodást, de a jelenlegi esetben ezt még nem erősítették meg.

A katasztrófa kivizsgálását azonnal megkezdték a hatóságok. A légibaleseteknél megszokott szervezeteken kívül, rendőrség, közlekedésbiztonság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Mentőszolgálat szakemberei is vizsgálni fogják a tragédia körülményeit.

A vizsgálatok során jelenleg a baleseti helyszínelés folyik, a roncsok elhelyezkedéséből, állapotából próbálják meghatározni a szakemberek a repülőeszköz utolsó pár percét. A kivizsgálást segíti a helikopter fedélzetén lévő adatrögzítő eszközből nyert információk. Ez sajnos nem rögzíti a helikopter minden müködési paraméterét, a fedélzeti rádiózást, mint a katonai helikopterekbe szerelt fekete doboz, hanem csak a hajtómü adatait tárolja el tizenöt percig. Ezek az adatok azonban minden esetben fontos információt nyújtanak a szakértőknek.

A mai napon a hatóságok a roncsot elszállítják és megérkeznek a szakértők a helikoptert gyártó Eurocoptertől és a hajtómü készítő cégtől is. A gyárak szakemberei a Nemzeti Közlekedési Hatóság tisztviselőivel közösen állapítják meg, típus hibáról van-e szó, és szükséges-e a hazánkban repülő ilyen típusú helikopterek repülési engedélyének visszavonása.

Az Országos Mentőszolgálat jelenleg nyolc mentő helikopterrel dolgozik, ebből öt darab volt EC-135 típusú. Az EC-135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtómüves könnyü helikopter. A zaj és a vibráció szintje az egyik legalacsonyabb a kategóriájában, amit a "Fenestron" ventillátor kialakítású faroklégcsavarnak, és a négylapátos új fejlesztésü forgószárnyagy (BMR) rendszernek köszönhet. Az alacsony vibráció és a helikopter méretei kiválóan alkalmassá teszi mentőhelikopternek.

A helikoptert az Eurocopter gyárban tervezték a leendő megrendelő bevonásával, hogy az igényeiknek leginkább megfeleljen. Az EC-135-ös 1996-ban kapta meg a típus alkalmassági bizonyítványt és teljes mértékben megfelel a szigorú európai előírásoknak, így válik alkalmassá a légimentő tevékenységre.

A helikoptert a magas megbízhatóság és az alacsony karbantartási igények jellemzik.

A "Fenestron"- nak egy nagy átmérőjü cső belsejében forgó lapátokkal felszerelt dob egészét nevezik, amely a forgószárny reakció nyomatékát egyenlíti ki. A kialakításából adódik a jó hatásfok és az alacsony zajkibocsátási szint. Kevésbé sérülékeny és balesetveszélyes az ezt megelőző kialakítású farok légcsavarokhoz képest, így különösen előnyös a mentőhelikoptereken való alkalmazása.

Az EC-135 maximális sebessége óránként 259 kilométer, hatótávolsága 595 kilométer. A mentő változat a pilóta mellett két beteget és kétfős személyzetet képes szállítani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.