2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sasok fészke – Lakenheath, az amerikai légierő F-15-ös bázisa

JETfly  |  2008-07-25 19:09:14

Az amerikai légierő (US Air Force) Európában állomásozó erőinek (USAFE) egyik legfontosabb alakulata a nagy-britanniai Lakenheath bázison állomásozó 48-ik Vadászrepülő Ezred, mely ráadásul az egyetlen, F-15-ösökkel repülő ezred az öreg kontinensen. A támaszpont az amerikaiak legnagyobb bázisa a szigetországban, hatalmas forgalmat bonyolít, így ideális helyszínnek tűnt a JETfly stábja számára is egy kiadós spotterkedéshez.. Tekintse meg képes, helyszíni beszámolónkat >>>

Régóta érlelődött bennünk a gondolat, hogy egy nagy-britanniai repülőnap és múzeum látogató túra során útba kellene ejteni a lakenheath-i ezredet is, eddigi útjainkon azonban erre nem nyílt lehetőség. A britek azonban idén úgy gondolták, hogy igazán tartalmas hosszú hétvégével lepik meg a repülés iránt érdeklődőket, hiszen azonos időpontban (július 12-én és 13-án) rendezték meg a duxford-i Flying Legends és a fairford-i RIAT 2008 repülőnapokat, az utána következő héttől pedig a Farnborough légiszalon eseményei zajlottak. Mindenképpen érdemes volt tehát egy hosszabb kiruccanást szervezni az országba, útba ejteni az eddig kihagyott múzeumokat és elérhető spotter helyeket.

A bázis felülnézete a Google Earth müholdfelvételén. Jól megfigyelhető, hogy eredetileg két, egymással szöget bezáró felszállópályát építettek. A csoportokban elhelyezkedő fedezékekből a bázis szélein található gurulóutakon indulnak a startra a gépek. A piros ponttal jelölt helyről készült a cikkben felhasznált fotók döntő többsége

Lakenheath mindössze alig 100 kilométerre észak-nyugatra helyezkedik el Londontól és a közelben húzódó autópályáknak köszönhetően a megközelítése sem túl bonyolult. A borongós angliai időjárásban már reggel 9 óra körül megérkeztünk a bázishoz, melynek légterében ekkor már két F-15-ös rótta az iskolaköröket. Soha rosszabb kezdést! A térségben gyakori vendégnek számító holland spotterektől beszerzett információk szerint hétköznapokon reggel 9 és délután 18 óra között általában igen jelentős forgalmat bonyolít a repülőtér, kiegészülve a közeli – szintén amerikai használatban lévő - Mildenhall AFB légi-utántöltő és szállító gépeinek mozgásával, melyek egyébként szabad szemmel is láthatóak Lakenheath-ből. Akinek van kedve oda is könnyedén átruccanhat, mi is ezt tettük. A két, szorosan együttmüködő ezred békésen megfér egymás mellett, nem zavarják a másik fel- és leszállásait. Mindkét bázis egyébként hivatalosan a brit Royal Air Force tulajdonában van, az amerikaiak "csak" használják azokat. Így aztán a támaszpont hivatalos megnevezése RAF Lakenheath AFB.

Leszálló F-15C Eagle harci gép a lakenheath-i bázist megkerülő közforgalmi út széléről fotózva. Külön érdekesség, hogy az itt állomásozó gépek gyakran megfordulnak más európai bázisokon is, így például láthatóvolt egy, az iraki hadmüveletek során légiharcban győzedelmeskedő példány a farnborough-i légiszalonon is

Az F-15C/D/E típusoknak otthont adó bázist félkörben elkerülő úton autózva – az előzetes információknak megfelelően – külön tábla (!) hívta fel a figyelmet a kialakított spotter helyre. Ez a hazai tapasztalatokat figyelembe véve hihetetlennek tünik, azoknak azonban, akik spotterkedtek már Nyugat-Európában nem is olyan elképzelhetetlen. A legszélsőségesebb példa ilyen szempontból talán Svájc, ahol még kerítés sincs a bázisok körül és a felszállópályát őrző katonák készségesen megmutatják a legideálisabb fotózási helyeket…

Stílusosan díszítet büfé is üzemel a spotterek táplálkozási igényeinek kielégítése érdekében

No de kanyarodjunk vissza a lakenheath-i bázishoz, melynél már odaérkezésünkkor gyülekeztek a főleg Hollandiából és Belgiumból érkezett spotterek. A várakozás nem volt véletlenszerü, hiszen az amerikai légierő F-22A Raptor harci gépei elvileg ezt a bázist használták volna az első európai bemutatkozás során, mely a RIAT helyszínét szétáztató eső miatt július 14-én hétfőre tolódott. Mint utóbb kiderült az F-22-esek fairfordban települtek a szigetországi turnéjuk során így Lakenheath-ben kvázi „lyukra futottunk”, de hát ilyen a spotterkedés iránt érdeklődők élete…

A hivatalos spotter hely sem rossz a guruló és a le- illetve felszálló gépek megfigyelésére, kicsiny stábunk azonban inkább egy az út mellett elhelyezkedő, ideálisabbnak vélt „harcálláspontot” választott magának. Innen tiszta kilátás nyílt a leszálló gépekre és az erdő szélén talált, egyébként a spotterek által már festékkel is megjelölt farönkökre állva a kerítés felett is viszonylag jól be lehetett fotózni a bázis területére. Érdekes módon semmilyen atrocitás nem ért minket ezen tevékenység során, pedig a bázison tényleg komoly repülőerő állomásozik és nemrégiben még nukleáris fegyvereket (!) is tároltak itt. Sajnos Kecskeméten ilyen esetben (főleg ha külföldi harci gépek vendégeskednek a bázison) még a közterületen intézkedni jogosult rendőrséget is riasztják a veszélyes elemek eltávolítására, miközben a repülőtér zordon őrei félévszázados GAZ terepjáróikban a kerítésen belülről figyelik a „hadmüveletet”… Nos, örömmel jelenthetem, hogy aki Lakenheath-ben teszi ugyanezt, annak nem kell feltétlenül ilyen ellenintézkedésekre számítania.

A sürü fonatú drótkerítés felett befotózva jól láthatóak voltak a startra guruló gépeken végzett utolsó ellenőrző munkálatok. Az F-15-ösök a fedezékekből, vagy ismételt felkészítés esetén azok elől gurulnak a felszállás előtti ellenőrzésre, tehát a hazánkban is használt központi indító zónához hasonló létesítményt nem találunk az amerikai bázison

Sajnos ezen a pénteki napon nem volt akkora mozgás mint amire előzetesen számítani lehetett, azonban így is sikerült néhány fel- és leszállást megfigyelni, valamint tanulmányozni a bázis életét.

Géppárban a bázis felett. A gépek gyakorló feladatok végrehajtására is három póttartállyal szálltak fel

Egy F-15E Strike Eagle szemből fényképezve. Az amerikai légierő rendkívül aktívan használja ezt a sokoldalú típust a különféle hadmüveletekben

F-15C Eagle vadászgépek fedezékeik előtt az ismételt felszállásra történő előkészítés közben

A lakenheath-i 48-ik Vadászrepülő Ezred nevével ellentétben nem csak légvédelmi, hanem csapásmérő feladatok ellátására is alkalmas, sőt a Strike Eagle gépek révén leginkább ebben a szerepben alkalmazzák őket. A bázison három aktív repülőszázad állomásozik, ezek közül kettő (a 492-ik és a 494-ik) az F-15E, míg a harmadik, a 493-as század az F-15C és D verziót használja. Rajtuk kívül egy HH-60G Pave Hawk kutató-mentő helikopter század is települ a több mint 7000 (!) embernek munkát adó, egy kisebb város méretével vetekedő támaszponton.

A bázis bejáratát egy emelvényre helyezett veterán F-100 Super Sabre harci gép őrzi

A repülőteret a britek már a II. Világháborút megelőző időszakban elkezdték kiépíteni. A háború során elsősorban Wellington és Stirling bombavetők használták a bázist, majd az évtized végétől az amerikaiak települtek ide. A 48-ik Vadász-Bombázó Ezredet 1952-ben alakították meg, mely alakulat 1954-től már a Liberty Wing nevet használta és F-86 Sabre, majd pedig F-100 Super Sabre gépekkel látta el feladatát. 1958-tól három évtizeden át az ezred a 48th Tactical Fighter Wing néven szerepelt a légierő nyilvántartásában. A berlini válság idején B-47 és B-52 stratégiai bombázók is települtek Lakenheath-ben. Az 1970-es évek elején a kiörgedő F-100D gépeket a jóval modernebb F-4 Phantom II. harci gépek váltották fel. Az első F-111F Aardwark csapásmérők 1977-ben érkeztek a támaszpontra és sokáig meghatározóak lettek az alakulat életében. Az 1980-as évek közepén a hidegháború egyik mélypontja volt, így ez az előretolt csapásmérő alakulat is állandó készültségben állt. Ráadásul a fokozódó terrorizmus is egyre több problémát okozott, így egy, a terroristákat támogató Líbia ellen végrehajtott támadásra is szükség lett. Ezt a bevetést főként a 48-ik ezred F-111-esei hajtották végre a haditengerészet hordozóiról felszálló gépek támogatásával. Az 1990-es évek eleje is eseményekben bővelkedő volt, az ekkor már pályájuk utolsó szakaszában járó F-111-esek ugyanis a Sivatagi Vihar hadmüveletben is szerepet kaptak. A háborút követően megkezdődött az alakulat átfegyverzése az F-15-ös típusra, így napjainkban már csak ezek a korszerü harci gépek állnak szolgálatban az USAFE legnagyobb harcértékü ezredénél.

 

A szárnyai és a hasa alatt póttartályokkal és AIM-120 AMRAAM gyakorló légiharc rakétákkal startra guruló F-15C Eagle gép mögött a bázison nagy számban megtalálható szabványos repülőgép fedezékek egyike látható

Az utánégetővel startoló, általában géppárban felszálló F-15-ösök hangja igazán hátborzongató a harci gépeket kedvelők számára. A távolodó gépek is viszonylag jól fotózhatóak, a leszállások megörökítésére pedig egyenesen kiválónak bizonyult a helyválasztásunk. A hatalmas területen elhelyezkedő bázis körül számos jó fotózási pont van, ezek egy része kocsival is elérhető, néhányhoz azonban csak gyalog lehet eljutni. Akinek több ideje van a térségben spotterkedni, annak egy cambridge-i szálláshely az ideális és legalább három-négy üzemnap megfigyelése különböző helyekről.

A különféle repülő fotós weboldalakon számos felvétel található, melyeket a bázis közelében készítettek a spotterek. Ezeken jól megfigyelhetőek, hogy a helyi gépeken kívül gyakran érkeznek holland, belga és német harci gépek is Lakenheath-be és a Mildenhall-ban állomásozó tankerek és szállítógépek is jól fotózhatóak a bázis bizonyos pontjairól.

A spotterkedés egy ilyen, VALÓS alakulatok VALÓS repülőgépei által használt bázisa körül nagy élmény, ellentétben bizonyos országok inkább színpadias, mintsem VALÓS harcértéket képviselő századai által "lakott" repülőtereitől. Aki megteheti és van rá ideje, szánjon időt nagy-britanniai utazása során a lakenheath-i bázis - legalább kívülről történő - megtekintésére.

A JETfly stábja ezúton mond köszönetet Varga „Peri” Attilának a bázisra való eljutásunk operatív segítéséért

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.