2017. 05. 22. hétfő
Júlia, Rita
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óriás utasszállítók és a környezetvédelem

JETfly  |  2008-07-25 12:17:00

A nagy-britanniai Farnborough Airshow-n hangsúlyos szerepet kapott a környezetvédelem. Az európai repülőgépgyártó óriás, az Airbus cég egyik A380-as óriásgépe például zöld színű feliratokkal díszített vezérsíkkal volt megcsodálható a statikus soron, illetve a dinamikus bemutató alatt a levegőben is, ezzel jelezve a vállalat elhivatottságát a környezet megóvása érdekében. De vajon mi van valójában a látványos marketing akció mögött, hogyan is lehet egy ilyen kerozinfaló monstrum környezetbarát?

Az Airbus szerint a lényeg éppen a méreten, az üzemanyagon és annak elfogyasztásán van. Ha ugyanis abból indulunk ki, hogy egy kéthajtómüves, átlagos méretü repülőgép Y tonna üzemanyag elfogyasztása árán Z távolságra repít X utast, akkor könnyen levezethető a négyhajtómüves óriásgépek hatékonysága, illetve takarékossága.

Igazi szélesvásznú

Egy olyan négyhajtómüves óriásgép, mint például a teljes kétszintes A380-as ugyanis korszerü, halk, környezetbarát (mindössze 75g CO2 kibocsátás utaskilométerenként) és takarékos Rolls-Royce Trent hajtómüveinek, illetve a könnyü kompozit anyagok felhasználásának köszönhetően lecsökkent össztömeg miatt, legrosszabb esetben is csupán összesen 2Y üzemanyagot fogyaszt. Elrepül azonban akár 2-3Z távolságra is, miközben 3X számú utast szállít a célállomásra a fedélzetén. Márpedig az olaj világpiaci árának emelkedő tendenciája miatt egyre nehezebb helyzetbe kerülő légitársaságok számára éppen ez hozhat megtakarítást, hiszen a korábbi 250-300 főhöz képest már több mint 500 utast is bezsúfolhatnak egy transzkontinentális járaton közlekedő A380-as fedélzetére, de az üzemanyag költségeik nem változnak vagy akár csökkennek, miközben még a környezetvédelemnek is kedveznek (hosszabb távú repüléseken kevesebb repülőgép is elegendő adott utasszám elszállítására). Az Airbus reményei szerint ezt a légitársaságok is felismerik, és a régebbi Boeing B-747 Jumbo gépekről áttérnek az A380-as rendszeresítésére.

Uralkodónak született

A másik tényező, amin lehet spórolni és egyben "zöldnek" is lenni, az az üzemanyag típusa. A jelenleg használt szénhidrogén alapú üzemanyagok helyett ugyanis egyre jobban elterjednek a szintetikus üzemanyagok. A gyártó szerint az igazán környezetbarátnak nevezhető A380-as például a közelmúltban hajtotta végre első repülését szintetikus üzemanyaggal. Ez az alternatív üzemanyag egy speciális szintetikus Fischer-Tropsch féle anyag, melyet földgázból állítanak elő. Ezek a tesztek csak az első lépcsőfokot képezik azon cél felé, hogy hosszú távon akár szintetikus üzemanyagokkal teljesen ki lehessen váltani a mostani olaj alapú kerozin típusokat.

Az amerikai légierő is kiterjedt kísérleteket folytat a szintetikus üzemanyagokkal, melyet kipróbáltak már a B-52, a C-17 és a B-1 típusokon, ez utóbbival szuperszonikus sebességgel is. Az eddigi tapasztalatok pozitívak voltak, a hajtómüvek jól dolgoztak a szintetikus üzemanyaggal is. A végső következtetések levonásával természetesen még várni kell, ehhez még számos kísérletre és vizsgálatra van szükség, de mindenesetre az eddigi siker jó alapot nyújt a következő hónapok, évek fejlesztéseihez és tesztjeihez. A hajtómüvek alkatrészeit is vizsgálják, hogy azok hogyan reagálnak az új üzemanyagra.

Idén a Singapore Airlines után már az Emirates és a Qantas is átveheti első A380-as gépeit. Eddig összesen 192 darab gépre érkezett megrendelés

A tervek szerint a következő években egyre inkább növelik a szintetikus üzemanyagok használatát a katonai repülésben, hiszen az USAF-nak szüksége van az új és olcsó üzemanyagokra. A katonai fejlesztések - elsősorban a mindkét területen érdekelt gyártók anyagi szempontjai miatt - napjainkban gyorsan teret hódítanak a polgári repülésben is, így a szintetikus, olcsó és környezetbarát üzemanyagok elterjedése is gyorsuló ütemben várható.

Anyagok körforgása

Az Airbusnál fokozott figyelmet fordítanak a gépek tervezésétől kezdve a teljes életcikluson, majd pedig a kivonást követően az üzemen kívül helyezett repülőgépek és azok alkatrészeinek megfelelő újrahasznosítására is. A Farnborough Airshow-n ráadásul egy szándéknyilatkozatot is aláírt az Airbus, amellyel biztosította részvételét a „The Green Wave” elnevezésü világméretü oktatási kampányban.

A Farnborough Airshow jó alkalom volt arra is, hogy az Airbus fontos bejelentéseket tegyen, illetve ismertesse a legújabb megrendelők listáját. Szót ejtettek az igen népszerü típusnak számító A320, A330, A350 XWB és A380 repülőgép családról, továbbá bemutatták az A320/A321-es típust érintő új teherszállító programjukat is. Az egy hétig tartó légiszalonon számos új megrendelésről állapodott meg az Airbus, összesen 40.5 milliárd dollár értékben. Többek között afrikai, ázsiai, európai és dél-amerikai légitársaságok választották flottájuk bővítéséhez az Airbus repülőgépeit.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.