2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óriás utasszállítók és a környezetvédelem

JETfly  |  2008-07-25 12:17:00

A nagy-britanniai Farnborough Airshow-n hangsúlyos szerepet kapott a környezetvédelem. Az európai repülőgépgyártó óriás, az Airbus cég egyik A380-as óriásgépe például zöld színű feliratokkal díszített vezérsíkkal volt megcsodálható a statikus soron, illetve a dinamikus bemutató alatt a levegőben is, ezzel jelezve a vállalat elhivatottságát a környezet megóvása érdekében. De vajon mi van valójában a látványos marketing akció mögött, hogyan is lehet egy ilyen kerozinfaló monstrum környezetbarát?

Az Airbus szerint a lényeg éppen a méreten, az üzemanyagon és annak elfogyasztásán van. Ha ugyanis abból indulunk ki, hogy egy kéthajtómüves, átlagos méretü repülőgép Y tonna üzemanyag elfogyasztása árán Z távolságra repít X utast, akkor könnyen levezethető a négyhajtómüves óriásgépek hatékonysága, illetve takarékossága.

Igazi szélesvásznú

Egy olyan négyhajtómüves óriásgép, mint például a teljes kétszintes A380-as ugyanis korszerü, halk, környezetbarát (mindössze 75g CO2 kibocsátás utaskilométerenként) és takarékos Rolls-Royce Trent hajtómüveinek, illetve a könnyü kompozit anyagok felhasználásának köszönhetően lecsökkent össztömeg miatt, legrosszabb esetben is csupán összesen 2Y üzemanyagot fogyaszt. Elrepül azonban akár 2-3Z távolságra is, miközben 3X számú utast szállít a célállomásra a fedélzetén. Márpedig az olaj világpiaci árának emelkedő tendenciája miatt egyre nehezebb helyzetbe kerülő légitársaságok számára éppen ez hozhat megtakarítást, hiszen a korábbi 250-300 főhöz képest már több mint 500 utast is bezsúfolhatnak egy transzkontinentális járaton közlekedő A380-as fedélzetére, de az üzemanyag költségeik nem változnak vagy akár csökkennek, miközben még a környezetvédelemnek is kedveznek (hosszabb távú repüléseken kevesebb repülőgép is elegendő adott utasszám elszállítására). Az Airbus reményei szerint ezt a légitársaságok is felismerik, és a régebbi Boeing B-747 Jumbo gépekről áttérnek az A380-as rendszeresítésére.

Uralkodónak született

A másik tényező, amin lehet spórolni és egyben "zöldnek" is lenni, az az üzemanyag típusa. A jelenleg használt szénhidrogén alapú üzemanyagok helyett ugyanis egyre jobban elterjednek a szintetikus üzemanyagok. A gyártó szerint az igazán környezetbarátnak nevezhető A380-as például a közelmúltban hajtotta végre első repülését szintetikus üzemanyaggal. Ez az alternatív üzemanyag egy speciális szintetikus Fischer-Tropsch féle anyag, melyet földgázból állítanak elő. Ezek a tesztek csak az első lépcsőfokot képezik azon cél felé, hogy hosszú távon akár szintetikus üzemanyagokkal teljesen ki lehessen váltani a mostani olaj alapú kerozin típusokat.

Az amerikai légierő is kiterjedt kísérleteket folytat a szintetikus üzemanyagokkal, melyet kipróbáltak már a B-52, a C-17 és a B-1 típusokon, ez utóbbival szuperszonikus sebességgel is. Az eddigi tapasztalatok pozitívak voltak, a hajtómüvek jól dolgoztak a szintetikus üzemanyaggal is. A végső következtetések levonásával természetesen még várni kell, ehhez még számos kísérletre és vizsgálatra van szükség, de mindenesetre az eddigi siker jó alapot nyújt a következő hónapok, évek fejlesztéseihez és tesztjeihez. A hajtómüvek alkatrészeit is vizsgálják, hogy azok hogyan reagálnak az új üzemanyagra.

Idén a Singapore Airlines után már az Emirates és a Qantas is átveheti első A380-as gépeit. Eddig összesen 192 darab gépre érkezett megrendelés

A tervek szerint a következő években egyre inkább növelik a szintetikus üzemanyagok használatát a katonai repülésben, hiszen az USAF-nak szüksége van az új és olcsó üzemanyagokra. A katonai fejlesztések - elsősorban a mindkét területen érdekelt gyártók anyagi szempontjai miatt - napjainkban gyorsan teret hódítanak a polgári repülésben is, így a szintetikus, olcsó és környezetbarát üzemanyagok elterjedése is gyorsuló ütemben várható.

Anyagok körforgása

Az Airbusnál fokozott figyelmet fordítanak a gépek tervezésétől kezdve a teljes életcikluson, majd pedig a kivonást követően az üzemen kívül helyezett repülőgépek és azok alkatrészeinek megfelelő újrahasznosítására is. A Farnborough Airshow-n ráadásul egy szándéknyilatkozatot is aláírt az Airbus, amellyel biztosította részvételét a „The Green Wave” elnevezésü világméretü oktatási kampányban.

A Farnborough Airshow jó alkalom volt arra is, hogy az Airbus fontos bejelentéseket tegyen, illetve ismertesse a legújabb megrendelők listáját. Szót ejtettek az igen népszerü típusnak számító A320, A330, A350 XWB és A380 repülőgép családról, továbbá bemutatták az A320/A321-es típust érintő új teherszállító programjukat is. Az egy hétig tartó légiszalonon számos új megrendelésről állapodott meg az Airbus, összesen 40.5 milliárd dollár értékben. Többek között afrikai, ázsiai, európai és dél-amerikai légitársaságok választották flottájuk bővítéséhez az Airbus repülőgépeit.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.