2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miniszteri látogatás a szolnoki PIR-táborban

JETfly  |  2008-07-11 15:07:06

Ezen a nyáron hat héten keresztül húsz-húsz fiatal vesz részt a Magyar Honvédség pályára irányító repülőtáborán (PIR-tábor), Szolnokon. A 2002 óta minden nyáron megrendezett tábor legfontosabb célja a katonai repülés népszerűsítése, valamint a sereg pilótaigényének biztosítása.

Az idei második turnust július 10-én délután meglátogatta Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, aki egy meglepetés vendéggel, az egykori sztár vadászpilótával, Szabó „Topi” Zoltán nyugállományú őrnaggyal érkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra.

A tárcavezetőt az a húsz fiatal várta, akik hétfő óta vesznek részt a PIR-táboron. A látogatás legfőbb célja az volt, hogy a miniszter tájékozódjon és személyes benyomásokat szerezzen a pilóta-utánpótlás egyik fontos állomásáról, emellett kötetlen beszélgetést folytasson a táborlakókkal az elmúlt napokban szerzett tapasztalataikról, élményeikről.

Ezt megelőzően azonban még a tábort szervező MH Repülő Felkészítési Osztály (MH RFO) parancsnoka, Nagy István alezredes tartott rövid tájékoztatót a PIR-táborok történetéről. Elmondta: az elmúlt hét évben egyértelmüen bebizonyosodott, hogy a pályára irányító repülőtáborok egyre népszerübbek a fiatalok körében. Amíg 2002-ben mindössze 45-en jelentkeztek a három turnusos táborba, idén már 583 jelentkező közül kellett kiválasztaniuk azt a 120 szerencsést, akik a hat csoport valamelyikében helyet kaptak. A hatalmas túljelentkezés miatt a kiválasztásnál azokat részesítették előnyben, akik jövőre, illetve 2010-ben diplomáznak, hiszen ők azok, akikre elsősorban számítanak az NFTC-programban.

– A tábor legfontosabb célja ugyanis az, hogy a kanadai NFTC-programba potenciálisan számba jöhető jelölteket időben megkeressük és előzetesen kiválogassuk – mondta Nagy alezredes, hozzátéve: évről-évre növekszik azok száma, akik a PIR-táborban szerzett élmények hatására adják be jelentkezésüket a pilótaképző programra. Tavaly a 120 résztvevőből 69-en gondolták úgy, hogy vadászpilóták szeretnének lenni, ám – az RFO parancsnoka szerint – ez a szám idén várhatóan jóval magasabb lesz.

Nagy alezredes elmondta azt is, hogy az öt napos turnusokban minden időt kihasználnak arra, hogy a fiatalok repülhessenek. A végrehajtásban közremüködő szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület motoros vitorlázó, illetve ZLIN–42-es típusú repülőgépeivel minden táborlakó legalább tízszer felszáll az egy hét során. Ezeket a gépeket az egyesület rutinos pilótái – akik szinte valamennyien ma is aktív, vagy éppen nyugállományú katonai repülőgép-, és helikopter vezetők – vezetik, ők igyekeznek megszerettetni a repülést a fiatalokkal.

Természetesen emellett a táborlakóknak arra is lehetőségük van, hogy utasként repülhessenek a Magyar Honvédségben rendszeresített Mi–8-as és Mi–17-es szállítóhelikopterrel, Mi–24-es harci helikopterrel, valamint An–26-os szállító repülőgéppel.

– Örülök, hogy ilyen sokan jelentkeztek, bár az az igazság, hogy én ezt előre sejtettem, hiszen az egyetemi roadshow-kon már sokan jelezték nekem, hogy szeretnének részt venni a repülőtáboron – mondta a táborlakóknak Szekeres Imre. A tárcavezető kiemelte: a Magyar Honvédség nehéz időszakon van túl, hiszen az elmúlt tizennyolc évben minden átalakult – a Varsói Szerződés rendszerében lévő, sorozott tömeghadseregből a NATO és az Európai Unió tagállamának hivatásos hadserege lett.

Szekeres Imre tájékoztatójában kitért arra is, hogy egy néhány hónappal ezelőtt készült felmérésből egyértelmüen kiderült, hogy az állampolgárok szemében a Magyar Honvédség az egyik legkiemelkedőbb, a tüzoltóság után a második legismertebb állami szervezet. Holott egy évvel ezelőtt még a 14. helyen állt. Ugyanebből a felmérésből az is világosan látszik, hogy az emberek szerint a légierő is új fejlődési pályára került, s kiemelkedő feladat a magyar légtér biztosítása. Fontos ez, mert a magyar légtér nagyon zsúfolt, s biztonságát csak a vadászrepülőgépek szavatolhatják.

A honvédelmi miniszter hangsúlyozta: ezt a feladatot 2010. január 1-től a Gripen vadászrepülőgépek látják el, a jelenlegi „légtérőröket”, a MiG–29-eseket ekkor vonják ki a hadrendből. Elhangzott: emellett szükséges a kiképzési célokat szolgáló L–39-esek kivonása is, arról azonban egyelőre még nincsen döntés, hogy az Albatroszokat milyen módon, esetleg milyen gépekkel helyettesítik majd a jövőben.

Szekeres Imre beszélt arról is, hogy a szolnoki alakulat forgószárnyas repülőeszközeit is szükséges korszerüsíteni. A tervek szerint a Mi–8-as szállító-helikoptereket lassan kivonják a rendszerből, de a Mi–17-eseket és a Mi–24-eseket modernizálni szeretnék. Emellett hosszútávon az An–26-os repülőgépek cseréjére is szükség van.

– Ugyanakkor a NATO stratégiai légi szállítási képességének Magyarországra költöztetése igazi sikertörténet, gazdasági, politikai és katonadiplomáciai siker – mondta a miniszter, utalva arra, hogy a 15 NATO-tagállam és két EU-tagország összefogásával megvásárolt három darab C–17-es szállító-repülőgép bázisa a pápai katonai repülőtéren lesz. Szekeres Imre hangsúlyozta, hogy a tervek szerint az első óriásgép novemberben érkezik a pápai bázisrepülőtérre, s a hazánk által megvásárolt repülési óraszám fedezni fogja a Magyar Honvédség stratégiai légi szállítási igényeit.

A miniszteri tájékoztatót követően a táborlakók élménybeszámolót tartottak arról, hogy miként élték meg az első felszállást, és milyen élményekkel gazdagodtak az eddig eltelt napok során. Többen is „fantasztikus érzésnek”, illetve „leírhatatlannak” nevezték a kisgépes repülést, amelynek élménye sokkal emberközelibb, mint egy utasszállító repülőgépen.

A látogatás végén Szekeres Imre megajándékozta a PIR-táborban résztvevő fiatalokat, akik ezt követően Topi vadászpilóta élményeire voltak kíváncsiak, s több mint egy órán keresztül faggatták a népszerü pilótát.

Szücs László

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

Az Afgán Légierő a napokban újabb A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépeket vett át. Az Egyesült Államok légierejének információi szerint, 2017. március 20-án 4 darab Super Tucano landolt a kabuli nemzetközi repülőtéren.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.