2017. 05. 28.
Csanád, Emil
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Miniszteri látogatás a szolnoki PIR-táborban

JETfly  |  2008-07-11 15:07:06

Ezen a nyáron hat héten keresztül húsz-húsz fiatal vesz részt a Magyar Honvédség pályára irányító repülőtáborán (PIR-tábor), Szolnokon. A 2002 óta minden nyáron megrendezett tábor legfontosabb célja a katonai repülés népszerűsítése, valamint a sereg pilótaigényének biztosítása.

Az idei második turnust július 10-én délután meglátogatta Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, aki egy meglepetés vendéggel, az egykori sztár vadászpilótával, Szabó „Topi” Zoltán nyugállományú őrnaggyal érkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra.

A tárcavezetőt az a húsz fiatal várta, akik hétfő óta vesznek részt a PIR-táboron. A látogatás legfőbb célja az volt, hogy a miniszter tájékozódjon és személyes benyomásokat szerezzen a pilóta-utánpótlás egyik fontos állomásáról, emellett kötetlen beszélgetést folytasson a táborlakókkal az elmúlt napokban szerzett tapasztalataikról, élményeikről.

Ezt megelőzően azonban még a tábort szervező MH Repülő Felkészítési Osztály (MH RFO) parancsnoka, Nagy István alezredes tartott rövid tájékoztatót a PIR-táborok történetéről. Elmondta: az elmúlt hét évben egyértelmüen bebizonyosodott, hogy a pályára irányító repülőtáborok egyre népszerübbek a fiatalok körében. Amíg 2002-ben mindössze 45-en jelentkeztek a három turnusos táborba, idén már 583 jelentkező közül kellett kiválasztaniuk azt a 120 szerencsést, akik a hat csoport valamelyikében helyet kaptak. A hatalmas túljelentkezés miatt a kiválasztásnál azokat részesítették előnyben, akik jövőre, illetve 2010-ben diplomáznak, hiszen ők azok, akikre elsősorban számítanak az NFTC-programban.

– A tábor legfontosabb célja ugyanis az, hogy a kanadai NFTC-programba potenciálisan számba jöhető jelölteket időben megkeressük és előzetesen kiválogassuk – mondta Nagy alezredes, hozzátéve: évről-évre növekszik azok száma, akik a PIR-táborban szerzett élmények hatására adják be jelentkezésüket a pilótaképző programra. Tavaly a 120 résztvevőből 69-en gondolták úgy, hogy vadászpilóták szeretnének lenni, ám – az RFO parancsnoka szerint – ez a szám idén várhatóan jóval magasabb lesz.

Nagy alezredes elmondta azt is, hogy az öt napos turnusokban minden időt kihasználnak arra, hogy a fiatalok repülhessenek. A végrehajtásban közremüködő szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület motoros vitorlázó, illetve ZLIN–42-es típusú repülőgépeivel minden táborlakó legalább tízszer felszáll az egy hét során. Ezeket a gépeket az egyesület rutinos pilótái – akik szinte valamennyien ma is aktív, vagy éppen nyugállományú katonai repülőgép-, és helikopter vezetők – vezetik, ők igyekeznek megszerettetni a repülést a fiatalokkal.

Természetesen emellett a táborlakóknak arra is lehetőségük van, hogy utasként repülhessenek a Magyar Honvédségben rendszeresített Mi–8-as és Mi–17-es szállítóhelikopterrel, Mi–24-es harci helikopterrel, valamint An–26-os szállító repülőgéppel.

– Örülök, hogy ilyen sokan jelentkeztek, bár az az igazság, hogy én ezt előre sejtettem, hiszen az egyetemi roadshow-kon már sokan jelezték nekem, hogy szeretnének részt venni a repülőtáboron – mondta a táborlakóknak Szekeres Imre. A tárcavezető kiemelte: a Magyar Honvédség nehéz időszakon van túl, hiszen az elmúlt tizennyolc évben minden átalakult – a Varsói Szerződés rendszerében lévő, sorozott tömeghadseregből a NATO és az Európai Unió tagállamának hivatásos hadserege lett.

Szekeres Imre tájékoztatójában kitért arra is, hogy egy néhány hónappal ezelőtt készült felmérésből egyértelmüen kiderült, hogy az állampolgárok szemében a Magyar Honvédség az egyik legkiemelkedőbb, a tüzoltóság után a második legismertebb állami szervezet. Holott egy évvel ezelőtt még a 14. helyen állt. Ugyanebből a felmérésből az is világosan látszik, hogy az emberek szerint a légierő is új fejlődési pályára került, s kiemelkedő feladat a magyar légtér biztosítása. Fontos ez, mert a magyar légtér nagyon zsúfolt, s biztonságát csak a vadászrepülőgépek szavatolhatják.

A honvédelmi miniszter hangsúlyozta: ezt a feladatot 2010. január 1-től a Gripen vadászrepülőgépek látják el, a jelenlegi „légtérőröket”, a MiG–29-eseket ekkor vonják ki a hadrendből. Elhangzott: emellett szükséges a kiképzési célokat szolgáló L–39-esek kivonása is, arról azonban egyelőre még nincsen döntés, hogy az Albatroszokat milyen módon, esetleg milyen gépekkel helyettesítik majd a jövőben.

Szekeres Imre beszélt arról is, hogy a szolnoki alakulat forgószárnyas repülőeszközeit is szükséges korszerüsíteni. A tervek szerint a Mi–8-as szállító-helikoptereket lassan kivonják a rendszerből, de a Mi–17-eseket és a Mi–24-eseket modernizálni szeretnék. Emellett hosszútávon az An–26-os repülőgépek cseréjére is szükség van.

– Ugyanakkor a NATO stratégiai légi szállítási képességének Magyarországra költöztetése igazi sikertörténet, gazdasági, politikai és katonadiplomáciai siker – mondta a miniszter, utalva arra, hogy a 15 NATO-tagállam és két EU-tagország összefogásával megvásárolt három darab C–17-es szállító-repülőgép bázisa a pápai katonai repülőtéren lesz. Szekeres Imre hangsúlyozta, hogy a tervek szerint az első óriásgép novemberben érkezik a pápai bázisrepülőtérre, s a hazánk által megvásárolt repülési óraszám fedezni fogja a Magyar Honvédség stratégiai légi szállítási igényeit.

A miniszteri tájékoztatót követően a táborlakók élménybeszámolót tartottak arról, hogy miként élték meg az első felszállást, és milyen élményekkel gazdagodtak az eddig eltelt napok során. Többen is „fantasztikus érzésnek”, illetve „leírhatatlannak” nevezték a kisgépes repülést, amelynek élménye sokkal emberközelibb, mint egy utasszállító repülőgépen.

A látogatás végén Szekeres Imre megajándékozta a PIR-táborban résztvevő fiatalokat, akik ezt követően Topi vadászpilóta élményeire voltak kíváncsiak, s több mint egy órán keresztül faggatták a népszerü pilótát.

Szücs László

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.