2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 292 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hírek és események az oldtimer repülés világából

JETfly  |  2008-06-19 10:02:13

Az elmúlt hónapban, sajnálatos módon, újból megugrottak az oldtimer repülés baleseti statisztikái. Májusban összesen tíz eseményt regisztráltak. Ezek során ketten – egy Jak-52-esben – vesztették életüket, valamint a romániai An-2-es biplán katasztrófában is meghalt egy pilóta. A különféle mértékű kényszerleszállások során másik három személy szenvedett könnyebb sérüléseket. A megrongálódott repülőgépek között volt még egy-egy: SNJ-5, Boeing 75 Stearman, DH-112 Venom, North American Trojan, Stinson L-5E/Consolidated OY-1, Boeing A75N1 Stearman, Messerschmitt Bf-109G-10, valamint Grumman J2F-6 Duck is.

Május 2-án, a washingtoni Vancouver közelében lévő magánrepülőtéren, röviddel a felszállás után váratlanul lezuhant az N62813 jelzésü, Jakovlev Jak-52-es repülőgép. A balesetben a pilóta és az utasa is életét vesztette.

Május 5-én már a coloradoi Eagle megyében, Denvertől több mint 85 mérföldre nyugatra, lakatlan területen zuhant le a John Zayac által vezetett N12KY lajstromszámú, „Race 12” jelzésü, „Thumper” nevü repülőgép. A North American SNJ-5 típusú masina egyébként Zayac saját tulajdona volt. A pilóta Reno-ból indult útnak, amelynek során váratlan balesetet szenvedett, ám szerencsésen túlélte a kényszerleszállást. Zayac egyébként a T-6 Racing Association elnöke, és 2000-ben már volt egy másik repülőincidense is.

Május 9-én, a texasi McKinney-ben, következett be egy újabb szerencsés kimenetelü esemény. Ezúttal az N57950 jelzésü, Boeing Model 75 Stearman szenvedett kisebb sérüléseket a leszállást követően. A Stearman hirtelen letért a pályáról és egy körbefordulás után végül megállt. A gép pilótája ezúttal nem sérült meg.

A Kelet-Európában bekövetkező oldtimer eseményekről viszonylag kevesebb tudósítás szokott megjelenni. Ezúttal május 10-én, Romániából érkezett egy tragikus kimenetelü jelentés, amely szerint az ország délkeleti részén, egy Antonov An-2 Colt típusú biplán gép szenvedett katasztrófát. A masina a lezuhanást követően kigyulladt. A pilóták közül az egyik meghalt, valamint egy másik személy is megsérült.

Május 17-én, újból az Egyesült Államokbeli Colorado-ban, de ezúttal a Hudsonban lévő Platte Valley Airportnál jegyezték fel a következő repeseményt. Ekkor az N21MJ lajstromszámú deHavilland DH-112 Venom sugárhajtású gépen észleltek hajtómü hibát. A Venommal kényszerleszállást hajtottak végre egy közeli mezőn. Ennek következtében azonban tüz ütött ki a repülőgépen, amely alaposan megsérült. Szerencsére a pilóta ezúttal is sértetlenül megmenekült.

Május 24-én, a Tennessee állambeli Rogersville-ben, leszállás közben váratlanul összecsuklottak az N228AF lajstormszámú (49-1547 gyári számú), 1949-es gyártású North American Trojan repülőgép futómüvei. Senki sem sérült meg.

Ugyanaznap a michigani Belleville-ben is történt egy másik baleset. Ott az N8071 lajstromszámú, 1944-ben gyártott Stinson L-5E/Consolidated OY-1 gép borult fel gurulás közben. A masina csak kisebb mértékben sérült meg.

Másnap, május 25-én, a nyugat-virginiai Romney közelében hajtott végre kényszerleszállást az N46996 lajstromszámú Boeing A75N1 Stearman. A motorhibát szenvedett kicsi Boeing szerencsétlen módon, éppen a fákra zuhant rá. Ám a pilóta és utasa ezúttal mindössze könnyebb sérülésekkel megúszta a cseppet sem veszélytelen kalandot.

Május 26-án ismét Európa volt soron. A németországi Berlinben, az ILA légi bemutatón, egy igazi kuriózumnak számító háborús veterán gép szenvedett balesetet. Történt ugyanis, hogy az EADS által müködtetett „Fekete 2”-es jelzésü Messerschmitt Bf-109G-10 programja után éppen a leszálláshoz készülődött, miközben a jobb első fő futómüve váratlanul összecsuklott. A gép jobb szárnya rövidesen leért és felszántotta kissé a földet. A nem szokványos „manőver” következtében a Messer egy kb. 270 fokos, majdnem teljes kört írt le, mire szépen megállt. Az elsődleges vizsgálatok szerint, a „Gustav” szerkezete talán nem sérült meg. A propeller lapátjai viszont a baleset során sokszor belecsaptak a földbe. A motor állapotáról egyelőre még korai lenne bármit is mondani. A pilóta Walter Eichhorn volt, aki szerencsére nem sérült meg. Az esetről egyébként filmfelvétel is készült >>>.

Végül május 29-én immár az alaszkai Anchorage-ban, egy másik ritka géppel következett be repülőesemény. Ezúttal egy Grumman J2F-6 Duck úszótestü repülőgép rongálódott meg leszállás közben. A jelentések szerint mindössze csak kisebb mértékü sérülések keletkeztek a „Kacsában”.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.