2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 313 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd-cseh együttműködésben kerülhetnek L-159-esek a Gripenek mellé

JETfly  |  2008-06-13 12:47:00

A cseh AERO Vodochody repülőgépgyár és a svéd Gripen International egy közös együttműködési megállapodást kötött, melynek az a nem titkolt célja, hogy az L-159 ALCA kiképző és könnyű támadó repülőgépek fejlesztését, illetve eladását megkönnyítsék. A típus ugyanis kiválóan és költség-hatékonyan képes kiegészíteni a JAS-39 Gripen harci gépeket a kiképzés és a gyakorlás terén, ezt bizonyítja is a Cseh Légierőben. A cél az, hogy a Gripent már használó, vagy a jövőben megvásárló országokba is eladhassák az L-159-eseket.

Az L-39 Albatros alapjain továbbfejlesztett, az elődtípus teljesítményét és alkalmazási lehetőségeit messze túlszárnyaló cseh gyártmányú, korszerü L-159 ALCA eddig nem aratott exportsikert, annak ellenére, hogy olcsó és jó kiegészítőként alkalmazható a nagy teljesítményü szuperszonikus típusok mellett, felváltva a régebbi, elavult gyakorlógépeket.

A svéd Gripen International számos országban kínálja eladásra harci gépeit, így kézenfekvő volt, hogy a csehekkel együttmüködve komplett megoldást biztosítsanak. A JAS-39 Gripenek jelenleg Svédországban, Csehországban, Dél-Afrikában és Magyarországon állnak szolgálatban, ugyanakkor Thaiföld is ezt a típust választotta. A jövőben további exportsikerek várhatóak, így az L-159-es eladási lehetőségei is növekednek.

Az AERO Vodochody az ALCA együléses harci (L-159A) és kétüléses kiképző-gyakorló változata (L-159B) mellett egy átépített verziót is kínál, amely a T1 nevet viseli. Az átépítést már meglévő alkatrészek felhasználásával végezték el az új, de tartalékállományba helyezett L-159A gépeken. A kétüléses, L-159T1 névre keresztelt változat alkalmas a pilóták kiképzésére és gyakorlatban tartására, ugyanakkor megőrizte harci potenciálját is. A Cseh Légierő eddig már négy darab L-159T1-est rendelt.

Az átépített L-159T1 ALCA prototípusa. Talán hamarosan magyar felségjellel is láthatóak lesznek ezek a kiváló, cseh gyártmányú katonai repülőgépek

A korszerü és nagy teljesítményü vadászgépek üzemeltetése mellett érdemes megfontolni az egyszerübb és olcsóbb, ugyanakkor high-tech kétüléses sugárhajtású gyakorlógépek rendszeresítését, ezek révén ugyanis lényegesen olcsóbban megszerezhető és fenntartható a pilóták légi jártassága. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a repülőgépek egy fegyveres konfliktus esetén kiválóan használhatóak felderítési és könnyü támogató szerepkörben. A Magyar Légierőből hamarosan kivonásra kerülő L-39-esek helyett is felmerült az L-159-esek rendszeresítése, amely kiváló megoldás lenne, ugyanis a kiképzési és gyakorlási feladatok végrehajtása mellett növelnék a csapásmérő erőt is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 27., 11:57

MosonShow 2017

Videó a 2017-es mosonmagyaróvári makettkiállításról.
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Funkcióiban és tartalmában is megújítják azt az adatbázist, amelyet a Szlovákiában működő NATO Tűzszerész Kiválósági Központ (NATO EOD CoE) fog üzemeltetni a szövetségen belüli katonák közreműködésével.