2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Levegőben a hidrogéncellás repülőgép

JETfly  |  2008-05-26 12:17:00

Napjaink egyik legfontosabb és egyben legégetőbb kérdése a károsanyag-kibocsátás lehető legnagyobb mértékű és gyors csökkentése. Mivel az üvegházhatást növelő gázok már olyan mértékben rontják a Föld légkörének minőségét, hogy ha záros határidőn belül nem változik ez a tendencia, akkor beláthatatlan következményekkel kell bolygónk lakosságának szembenéznie. Éppen ezért számos új megoldáson dolgoznak a mérnökök, hogy a levegőben is minél környezetbarátabb módon közlekedhessünk a jövőben.

Ennek az egyik kézzelfogható eredményét éppen a napokban mutatták be Madridban. Itt emelkedett ugyanis első ízben a levegőbe az a légcsavaros repülőgép, amelyen – az aviatika több mint százéves történetében először – hidrogéncellás erőforrás hajtja az elektromotort. Az üzemanyagcellát a Boeing Research & Technology Europe mérnökei fejlesztették ki osztrák, francia, német, spanyol és brit kutatók közremüködésével.

A hidrogéncellás erőforrás kifejlesztése öt évvel ezelőtt kezdődött, éppen annak érdekében, hogy olyan új, alternatív meghajtási lehetőségeket találjanak a szakemberek, amelyek révén sokkal környezetbarátabb módon repülhetünk majd a jövőben.

A hidrogénelemmel hajtott elektromotor lényege igen egyszerü. Az erőforrás itt nem más, mint egy olyan hidrogénakkumulátor, amelyben a hidrogén oxidációja révén elektromos áram és hő keletkezik, illetve melléktermékként még víz is. De a folyamat során – a hagyományos hajtómüvekkel szemben – semmiféle környezetszennyező anyag nem keletkezik.Az újfajta meghajtás tesztelésére egy kétüléses osztrák Diamond Dimona motoros vitorlázógépet választottak a mérnökök. A gépet a Boeing kutatási csoportjának szakemberei alakították át és látták el egy protoncserélő membrános (Proton Exchange Membrane – PEM) akkumulátorral, illetve egy másik, lítiumion-akkumulátorral. Ezek hajtották meg a gépbe épített elektromotort és azon keresztül a hagyományos légcsavart.

A tesztrepülések februárban és márciusban folytak, Madridtól délre, a SENASA ocañai repülőterén. A berepülések során a pilóta mintegy ezerméteres magasságba emelkedett a géppel, s e manőver során a gép egyszerre használta a két akkumulátor energiáját, majd miután elérte az utazómagasságot, már csak a hidrogénakkumulátort használták, amely mintegy 20 percig biztosított kellő energiát a 100 km/h-s repüléshez.

A Boeing szakembereinek kutatásai szerint a protoncserélő membrános módszer (PEM) a jövőben azt is lehetővé teheti, hogy ezzel a kisebb méretü, pilóta által vezetett vagy pilóta nélküli motoros repülőgépek akár hosszabb időt is a levegőben tölthessenek.

Hosszabb távon pedig megvan annak is a lehetősége, hogy az ilyen alapon müködő környezetbarát energiaforrások felváltsák a segédberendezéseket, azaz ezzel a módszerrel ki lehetne váltani például az utasszállító repülőgépeknél a segédhajtómüveket, amelyek manapság szintén kerozinnal üzemelő sugárhajtómüvek.

Az alternatív üzemanyagokkal és meghajtásokkal foglalkozó boeingos kutatások egyelőre csak a másodlagos erőforrásokra terjednek ki, azaz nem az a célja a fejlesztéseknek, hogy a nagy utasszállító repülőgépek főhajtómüveit cseréljék le ezzel a módszerrel. Természetesen azzal kapcsolatban is számos új elképzelésen dolgoznak a hajtómügyárak, de a PEM-rendszer egyelőre elsősorban a segédhajtómüvek kiváltásának lehetőségére koncentrál.De nemcsak a Boeing és az Airbus fordít komoly figyelmet ezekre a kérdésekre, hanem a nagy légitársaságok is, amelyek a környezetvédelmi díj bevezetése mellett például a gépek festésének egyszerüsítésével is csökkentik a felszállósúlyt, ami kisebb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Sőt, vannak olyan légi szállítók, amelyek könnyebb fedélzeti eszközöket, például étkészleteket, evőeszközöket alkalmaznak, illetve számos más súlycsökkentési „trükköt” is bevetnek annak érdekében, hogy ezzel is a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.