2017. 07. 24. hétfő
Kinga, Kincső
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Levegőben a hidrogéncellás repülőgép

JETfly  |  2008-05-26 12:17:00

Napjaink egyik legfontosabb és egyben legégetőbb kérdése a károsanyag-kibocsátás lehető legnagyobb mértékű és gyors csökkentése. Mivel az üvegházhatást növelő gázok már olyan mértékben rontják a Föld légkörének minőségét, hogy ha záros határidőn belül nem változik ez a tendencia, akkor beláthatatlan következményekkel kell bolygónk lakosságának szembenéznie. Éppen ezért számos új megoldáson dolgoznak a mérnökök, hogy a levegőben is minél környezetbarátabb módon közlekedhessünk a jövőben.

Ennek az egyik kézzelfogható eredményét éppen a napokban mutatták be Madridban. Itt emelkedett ugyanis első ízben a levegőbe az a légcsavaros repülőgép, amelyen – az aviatika több mint százéves történetében először – hidrogéncellás erőforrás hajtja az elektromotort. Az üzemanyagcellát a Boeing Research & Technology Europe mérnökei fejlesztették ki osztrák, francia, német, spanyol és brit kutatók közremüködésével.

A hidrogéncellás erőforrás kifejlesztése öt évvel ezelőtt kezdődött, éppen annak érdekében, hogy olyan új, alternatív meghajtási lehetőségeket találjanak a szakemberek, amelyek révén sokkal környezetbarátabb módon repülhetünk majd a jövőben.

A hidrogénelemmel hajtott elektromotor lényege igen egyszerü. Az erőforrás itt nem más, mint egy olyan hidrogénakkumulátor, amelyben a hidrogén oxidációja révén elektromos áram és hő keletkezik, illetve melléktermékként még víz is. De a folyamat során – a hagyományos hajtómüvekkel szemben – semmiféle környezetszennyező anyag nem keletkezik.Az újfajta meghajtás tesztelésére egy kétüléses osztrák Diamond Dimona motoros vitorlázógépet választottak a mérnökök. A gépet a Boeing kutatási csoportjának szakemberei alakították át és látták el egy protoncserélő membrános (Proton Exchange Membrane – PEM) akkumulátorral, illetve egy másik, lítiumion-akkumulátorral. Ezek hajtották meg a gépbe épített elektromotort és azon keresztül a hagyományos légcsavart.

A tesztrepülések februárban és márciusban folytak, Madridtól délre, a SENASA ocañai repülőterén. A berepülések során a pilóta mintegy ezerméteres magasságba emelkedett a géppel, s e manőver során a gép egyszerre használta a két akkumulátor energiáját, majd miután elérte az utazómagasságot, már csak a hidrogénakkumulátort használták, amely mintegy 20 percig biztosított kellő energiát a 100 km/h-s repüléshez.

A Boeing szakembereinek kutatásai szerint a protoncserélő membrános módszer (PEM) a jövőben azt is lehetővé teheti, hogy ezzel a kisebb méretü, pilóta által vezetett vagy pilóta nélküli motoros repülőgépek akár hosszabb időt is a levegőben tölthessenek.

Hosszabb távon pedig megvan annak is a lehetősége, hogy az ilyen alapon müködő környezetbarát energiaforrások felváltsák a segédberendezéseket, azaz ezzel a módszerrel ki lehetne váltani például az utasszállító repülőgépeknél a segédhajtómüveket, amelyek manapság szintén kerozinnal üzemelő sugárhajtómüvek.

Az alternatív üzemanyagokkal és meghajtásokkal foglalkozó boeingos kutatások egyelőre csak a másodlagos erőforrásokra terjednek ki, azaz nem az a célja a fejlesztéseknek, hogy a nagy utasszállító repülőgépek főhajtómüveit cseréljék le ezzel a módszerrel. Természetesen azzal kapcsolatban is számos új elképzelésen dolgoznak a hajtómügyárak, de a PEM-rendszer egyelőre elsősorban a segédhajtómüvek kiváltásának lehetőségére koncentrál.De nemcsak a Boeing és az Airbus fordít komoly figyelmet ezekre a kérdésekre, hanem a nagy légitársaságok is, amelyek a környezetvédelmi díj bevezetése mellett például a gépek festésének egyszerüsítésével is csökkentik a felszállósúlyt, ami kisebb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Sőt, vannak olyan légi szállítók, amelyek könnyebb fedélzeti eszközöket, például étkészleteket, evőeszközöket alkalmaznak, illetve számos más súlycsökkentési „trükköt” is bevetnek annak érdekében, hogy ezzel is a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.