2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Boeing nem adta fel a harcot

JETfly  |  2008-05-08 18:27:00

Bár az amerikai légierő (USAF) légi utántöltő tenderének első körében az EADS/Northrop által gyártott KC-45 típus futott be, a Boeing sem adta fel, hiszen a többlépcsős beszerzésben még neki is juthat megrendelés. A Boeing a KC-767 Advanced Tankert az Amerikai Légierő légi utántöltésre vonatkozó előírásai alapján fejlesztette ki, hogy méltó utódja legyen a kiöregedő KC-135 típusú, közepes méretű üzemanyag-utántöltő repülőgépnek. Az új modell alapvető feladata a légi utántöltés lesz, nem pedig a teher- és utasszállítás.

A Boeing most azt próbálja elhitetni a döntéshozókkal, hogy az általa gyártott KC-767-es müködtetési és karbantartási költségei alacsonyabbak a vetélytársnál. Az üzemanyag-kapacitást tekintve egy légi utántöltőnek körülbelül 35000 kilogrammnyi üzemanyagot kell szállítani. A KC-767 kapacitása ezt a mennyiséget 20%-kal haladja meg, míg az Airbus A330-asra alapuló európai tanker 50%-kal. Ez utóbbi - legalábbis a Boeing szerint - pedig felesleges, hiszen egy átlagos bevetés során nincs szükség ekkora mennyiségü üzemanyagra. Érdekes...

A teher- és utasszállítási paramétereket is érdemes figyelembe venni, annak ellenére, hogy egy légi utántöltőnek nem ez az elsődleges profilja. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy 2006-ben a légierő utasainak és szállítmányainak kevesebb, mint 1%-át szállította légi utántöltőkön. Méreteit tekintve itt is az európai gép a befutó, de a többletköltségek miatt ebből a szempontból is a kisebb KC-767 lenne olcsóbb. Persze kérdés, hogy a Pentagon a jövőben is inkább bérelt polgári gépeken utaztatja katonáit, vagy saját megoldást választ.

Az USAF többek között azt is előírja, hogy hány hordágynak kell helyet biztosítani a gépen. Mennyiségi szempontokat figyelembe véve itt is alulmarad a KC-767-es, ezt viszont olyan minőségi szolgáltatásokkal kompenzálná (például képes oxigént generálni a fedélzeten) melyek segítségével - a Boeing reményei szerint - lekörözi majd ellenfelét.

A Boeing próbálkozása érthető, a tények azonban egyelőre az EADS/Northrop típusának létjogosultsága mellett szólnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.