2017. 08. 20.
István
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Boeing nem adta fel a harcot

JETfly  |  2008-05-08 18:27:00

Bár az amerikai légierő (USAF) légi utántöltő tenderének első körében az EADS/Northrop által gyártott KC-45 típus futott be, a Boeing sem adta fel, hiszen a többlépcsős beszerzésben még neki is juthat megrendelés. A Boeing a KC-767 Advanced Tankert az Amerikai Légierő légi utántöltésre vonatkozó előírásai alapján fejlesztette ki, hogy méltó utódja legyen a kiöregedő KC-135 típusú, közepes méretű üzemanyag-utántöltő repülőgépnek. Az új modell alapvető feladata a légi utántöltés lesz, nem pedig a teher- és utasszállítás.

A Boeing most azt próbálja elhitetni a döntéshozókkal, hogy az általa gyártott KC-767-es müködtetési és karbantartási költségei alacsonyabbak a vetélytársnál. Az üzemanyag-kapacitást tekintve egy légi utántöltőnek körülbelül 35000 kilogrammnyi üzemanyagot kell szállítani. A KC-767 kapacitása ezt a mennyiséget 20%-kal haladja meg, míg az Airbus A330-asra alapuló európai tanker 50%-kal. Ez utóbbi - legalábbis a Boeing szerint - pedig felesleges, hiszen egy átlagos bevetés során nincs szükség ekkora mennyiségü üzemanyagra. Érdekes...

A teher- és utasszállítási paramétereket is érdemes figyelembe venni, annak ellenére, hogy egy légi utántöltőnek nem ez az elsődleges profilja. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy 2006-ben a légierő utasainak és szállítmányainak kevesebb, mint 1%-át szállította légi utántöltőkön. Méreteit tekintve itt is az európai gép a befutó, de a többletköltségek miatt ebből a szempontból is a kisebb KC-767 lenne olcsóbb. Persze kérdés, hogy a Pentagon a jövőben is inkább bérelt polgári gépeken utaztatja katonáit, vagy saját megoldást választ.

Az USAF többek között azt is előírja, hogy hány hordágynak kell helyet biztosítani a gépen. Mennyiségi szempontokat figyelembe véve itt is alulmarad a KC-767-es, ezt viszont olyan minőségi szolgáltatásokkal kompenzálná (például képes oxigént generálni a fedélzeten) melyek segítségével - a Boeing reményei szerint - lekörözi majd ellenfelét.

A Boeing próbálkozása érthető, a tények azonban egyelőre az EADS/Northrop típusának létjogosultsága mellett szólnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.