2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 292 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Boeing nem adta fel a harcot

JETfly  |  2008-05-08 18:27:00

Bár az amerikai légierő (USAF) légi utántöltő tenderének első körében az EADS/Northrop által gyártott KC-45 típus futott be, a Boeing sem adta fel, hiszen a többlépcsős beszerzésben még neki is juthat megrendelés. A Boeing a KC-767 Advanced Tankert az Amerikai Légierő légi utántöltésre vonatkozó előírásai alapján fejlesztette ki, hogy méltó utódja legyen a kiöregedő KC-135 típusú, közepes méretű üzemanyag-utántöltő repülőgépnek. Az új modell alapvető feladata a légi utántöltés lesz, nem pedig a teher- és utasszállítás.

A Boeing most azt próbálja elhitetni a döntéshozókkal, hogy az általa gyártott KC-767-es müködtetési és karbantartási költségei alacsonyabbak a vetélytársnál. Az üzemanyag-kapacitást tekintve egy légi utántöltőnek körülbelül 35000 kilogrammnyi üzemanyagot kell szállítani. A KC-767 kapacitása ezt a mennyiséget 20%-kal haladja meg, míg az Airbus A330-asra alapuló európai tanker 50%-kal. Ez utóbbi - legalábbis a Boeing szerint - pedig felesleges, hiszen egy átlagos bevetés során nincs szükség ekkora mennyiségü üzemanyagra. Érdekes...

A teher- és utasszállítási paramétereket is érdemes figyelembe venni, annak ellenére, hogy egy légi utántöltőnek nem ez az elsődleges profilja. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy 2006-ben a légierő utasainak és szállítmányainak kevesebb, mint 1%-át szállította légi utántöltőkön. Méreteit tekintve itt is az európai gép a befutó, de a többletköltségek miatt ebből a szempontból is a kisebb KC-767 lenne olcsóbb. Persze kérdés, hogy a Pentagon a jövőben is inkább bérelt polgári gépeken utaztatja katonáit, vagy saját megoldást választ.

Az USAF többek között azt is előírja, hogy hány hordágynak kell helyet biztosítani a gépen. Mennyiségi szempontokat figyelembe véve itt is alulmarad a KC-767-es, ezt viszont olyan minőségi szolgáltatásokkal kompenzálná (például képes oxigént generálni a fedélzeten) melyek segítségével - a Boeing reményei szerint - lekörözi majd ellenfelét.

A Boeing próbálkozása érthető, a tények azonban egyelőre az EADS/Northrop típusának létjogosultsága mellett szólnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.