2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megszüntetik Németország legrégebbi repülőterét

JETfly  |  2008-05-06 12:17:00

2008. április 28-án – Berlin polgármesterének bejelentése után – a nemzetközi sajtó szinte azonnal nyilvánosságra hozta a tempelhofi repülőtér bezárásáról született referendumot. A népszavazásra bocsátott ügyben, mivel nem sikerült a kívánt eredményt elérni, a fővárosi szenátus döntést hozott az 1923-óta üzemelő légikikötő megszüntetéséről. A végső határozat indoklása szerint – Németország legrégebbi reptere – az utóbbi években már gazdaságtalanul működött. Jelenleg az látszik biztosnak, hogy a hatalmas területen kulturális parkot létesítenek majd, bár az ellenzék valamilyen formában mégis tovább működtetné Tempelhofot.

A tempelhofi repülőtér kálváriája 2007 decemberében kezdődött, amikor a lipcsei szövetségi közigazgatási bíróság a bezárás mellett foglalt állást. Ezt követően már 2008 elején a szociáldemokraták és a baloldal által irányított berlini szenátus is a megszüntetést szorgalmazta. Ám ekkor egy civil szervezet népszavazási kezdeményezést indított a légikikötő megmaradása érdekében. Az április 27-ei népszavazáson azonban a jogosultak mindössze csak 21,7 %-ka voksolt a további müködés mellett. Így a vasárnapi referendumon a fővárosi szenátusban kimondták a repülőtér végleges megszüntetését. A megdöbbentő hírt Klaus Wowereit, Berlin polgármestere jelentette be. A döntést azzal indokolta, hogy az elmúlt években Tempelhof már gazdaságtalanul müködött, éppen ezért október 31-ei hatállyal bezárják kapuit. A tervek szerint, Berlin-Tempelhof (THF) helyén hatalmas kulturális parkot létesítenének, a történelmi terminál épületét pedig rendezvényközponttá alakítanák át.

Eközben az ellenzékben lévő konzervatívok viszont kompromisszumos megoldást sürgettek, hogy legalább 2011-ig – amíg befejezik a schönefeldi Berlin Brandenburg International (BBI) légikikötő kibővítését – müködhessen a repülőtér. Egyébként Angela Merkel kancellár ugyancsak emellett foglalt állást. Továbbá e képviselők azzal érveltek, hogy több mint ezer ember számára biztosít munkahelyet a légikikötő, és a jövőre vonatkozólag is még fontos beruházási lehetőségeket tartogat. Szintén a bezárás ellen lépett fel az öt német légitársaságból (Germania, Hapag Lloyd, DBA, Air Berlin, Windrose Air) álló konzorcium is, amely felajánlotta, hogy 2010-ig átvállalná a repülőtér üzemeltetését.

A repülőtér jelenlegi területe a középkorban a Templomos Lovagrend birtokában volt, akiktől eredeztetik a „Tempelhof” elnevezést. Később – 1720-tól egészen az I. világháborúig – a porosz, majd a német haderők használták gyakorló-, illetve felvonulási célokra. Elsőként 1909-ben, a francia Armand Zipfel mutatkozott be Tempelhofban a XX. század egyik új találmányával, a repülőgéppel. Majd néhány évvel később már Orville Wright is ugyanitt repült masinájával. A légikikötő hivatalosan 1923. október 8-án nyitotta meg kapuit. 1926. január 6-án szintén ott alakult meg és kapott otthont a Deutsche Lufthansa. 1927-ben már – a világon elsőként – adták át a földalatti vasút tempelhofi állomását, és még ugyanebben az évben építették régi terminálját. Majd ennek rekonstrukciós terveit 1934-ben, részben Albert Speer elképzelései alapján, Ernst Sagebiel professzor irányításával készítették el. Az építkezés 1936 és 1941 között zajlott, azonban a II. világháború alaposan keresztülhúzta a gigantikus munkaprogram teljes megvalósítását. Hitler Germánia terveibe e hatalmas repülőtér is szerves részként illeszkedett volna. Viszont Sir Norman Foster brit építész még így is „egyenesen minden légikikötő anyjának titulálta” a tempelhofi terminál-épületet. Nem véletlenül, hiszen a félkör alakú főépület jelenleg a 18. legnagyobb építmény a világon. A két párhuzamos futópályát (a 2094 méter hosszú 09L/27R-t és az 1840 méteres 09R/27L-t) guruló utak fogják körbe. Európában – a londoni Croydon Airport és a párizsi Le Bourget mellett – Tempelhofot tartják a három háború előtti leghíresebb repülőtér egyikének.

Az 1938-39-es adatok szerint átlagosan legalább 52 külföldi és 40 belföldi repülőgép indult és érkezett naponta. A II. világháború idején a Luftwaffe repülő eszközei nem állomásoztak a légikikötőben, de a bajbajutott gépeknek engedélyezték a kényszerleszállást. Ellenben a földalatti járatokban viszont először a Junkers 87 Stuka zuhanóbombázókhoz, majd pedig a Focke-Wulf Fw 190 vadászgépekhez is gyártottak alkatrészeket.

A repülőteret - 1945. április 24-én - először a szovjet csapatok, majd július 2-án már az amerikaiak vették birtokba, akik megkezdték a háborús károk kijavítását. Az élet lassan visszatért Tempelhofba, ahol nemsokára feltüntek az angol, illetve francia légitársaságok repülőgépei is. 1946 tavaszán pedig megindították az első óceánon túli járatot New Yorkba. A feszült nemzetközi politikai helyzet következtében, 1948. június 20-án, a szovjetek váratlanul elzárták Berlint a külvilágtól. A bent rekedt kb. 2,5 millió ember ellátását kellett egyik napról a másikra megoldani. Ehhez mindössze csak három légifolyosót lehetett használni, amelyen keresztül szállítógépekkel tudták megközelíteni a nyugati zónát. Június 26-án kezdődött a világtörténelem egyik legnagyobb légi szállítási müvelete, az Operation Vittles, amelybe az amerikai és angol légierőkön kívül számos magán légitársaság is bekapcsolódott. Október 15-én, éppen Tempelhofban alakult meg az egyesített Combined Airlift Task Force parancsnoksága, melynek élére William H. Tunner USAF vezérőrnagyot nevezték ki. A blokád 11 hónapja alatt - a 2,5 millió ember ellátásához - 4500 tonna élelmiszer eljuttatása volt a minimális napi szükséglet. Az utolsó segélyszállítmány 1949. szeptember 30-án érkezett Tempelhofba.

A hidegháború idején, az 1950-es és 1960-as években újból megnövekedett a repülőtér utasforgalma. Ezen kívül az amerikai légierő szállítógépei is rendszeresen használták a légikikötőt. 1954-ben már több mint 650000 utas fordult meg Tempelhofban. 1965. november 1-jén az új nagysebességü gépekkel már non-stop repüléseket végeztek a londoni Heathrow és Berlin között. 1971-ben, Nyugat-Berlin repülőtereiről, már 6,12 millió légi utast szállítottak a különböző légitársaságok. A ’70-es évek elején kirobbant olajválság következtében Tempelhof szerepe is lecsökkent. 1975. szeptember 1-jén a Pan Am és a British Airways is inkább az új terminállal gazdagodó tegeli repülőtérre tette át járatait. Így Tempelhofot 1985-ig szinte kizárólag csak az amerikai katonai erők használták. A nemzetközi forgalom előtt 1990. október 3-án nyitották meg újra a légikikötőt. 1994 júliusában Bill Clinton elnök is jelen volt a nagyszabású katonai parádén. Majd 1998. május 12-én, Clinton amerikai elnök ismét Tempelhofba látogatott, ahol a berlini blokád 49. évfordulóján rendezett ünnepségen, Spirit of Berlin névre keresztelte el a 96-0006 gyári számú vadonatúj Boeing C-17A Globmaster III szállítógépet.

Berlinben jelenleg három repülőtér – a Tegel (TXL), Schönefeld (SXF), valamint a Tempelhof (THF) – müködik. Ezeken 2007-ben összesen kb. 20 millió utas fordult meg, melyből Tempelhof javára mindössze csak 350181 fő írható, holott a légikikötő utas-kapacitása mintegy 1,5 millió ember lenne évente. A veszteséges üzemelés okát elsősorban a belföldi járatok és a légi taxi szolgáltatás kihasználatlanságában látják a „szakértők”. Éppen ezért a nagy múltú Tempelhof International Airport (Flughafen Berlin-Tempelhof) pedig, a jelenlegi referendum értelmében, 2008. október 31-ével végleg bezárja kapuit.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.