2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Luxus Cessna gazdagoknak

JETfly  |  2008-04-28 12:17:00

Új taggal bővül a Cessna Citation család. A Columbus névre keresztelt business jet nemcsak a Citationök legnagyobbika lesz, hanem minden tekintetben felülmúlja a széria korábbi gépeit. Messzebbre repül, ráadásul gyorsabban és kényelmesebben, mint a család régebbi típusai.

A Cessna név nemcsak a dugattyús motoros kisgépek tekintetében jelenti a világ első számú gyártóját, hanem az üzleti jetek világában is. A Cessna Citationök változataiból több mint 5100 repül világszerte, így ebben a piaci szegmensben is a wichitai gyár számít világelsőnek.A legjobbnak kijáró dicsőség azonban azt is jelenti, hogy egy ilyen cégnek mindig az élen kell haladnia, hiszen iparági szinten is meghatározóak a termékeik. Ezt a szerepet felvállalva készítette el a gyár legújabb, és történetének legnagyobb üzleti gépét, a Cessna Citation Columbust. Ez a gép minden eddigi Citationt felülmúl, hiszen mind a méreteit, mind pedig a képességeit tekintve egyedülálló az, amit a Columbus nyújtani tud.

Bár a közhiedelem szerint nem a méret a lényeg, mégis, a Columbus olyan mutatókkal büszkélkedhet, amilyeneket kevés üzleti gép mondhat magáénak. A tíz méter hosszú és 1,85 méter magas utaskabin valóban a kényelem érzetét keltheti azokban, akik a gép fedélzetére lépnek, s akkor még azokról az extrákról nem is beszéltünk, amelyek révén valóban luxuskörülmények közepette lehet a Columbuson repülni.

A 23,7 méter hosszú, 24,4 méter fesztávú Cessna Columbus a lehetőségek tekintetében is sok újdonságot nyújt a tulajdonosa számára. Például azt, hogy akár 7408 km-es távolságra is elrepülhet leszállás nélkül a géppel. Ami azt jelenti, hogy nonstop közlekedhet München és New York, Szingapúr és Sydney vagy éppen London és Dubai között. Méghozzá igen gyorsan, akár 0,85 Mach-os sebességgel.

Mindez pedig annak a Computational Fluid  Dynamics processzornak is köszönhető, amelyet a sárkány tervezése során is felhasználtak, s amelynek révén egy olyan áramvonalas gépet sikerült a tervezőasztalra varázsolniuk, amely a lehető legideálisabb mutatókkal rendelkezik, legalábbis a légellenállás tekintetében. Ez, no meg a Pratt & Whitney Canada által újonnan kifejlesztett PW810-es hajtómü az, ami lehetővé tette a nagy sebességet a Columbus számára, arról nem is beszélve, hogy a gép igen nagy magasságon képes ezt a teljesítményt hosszú időn keresztül produkálni. Így aztán persze jóval kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, és ennek köszönhetően lényegesen kedvezőbbek az üzemeltetési költségei, mint más business típusoknak. De az új PW810-es hajtómüveknek köszönhető az is, hogy teljes terhelés mellett sem kell 1646 méternél hosszabb beton a Columbus felszállásához.

Az új gép pilótafülkéje sem mindennapi. A Rockwell Collins által kifejlesztett Pro Line Fusion rendszer egy olyan integrált irányítási szisztéma, amely a mai legfejlettebb csúcstechnológiát képviseli. A pilóták előtt négy 38 cm átmérőjü, nagy felbontású monitoron jelennek meg a repüléshez szükséges adatok és információk, illetve a katonai gépek Head-up-Displayéhez hasonlóan a bal oldalon egy úgynevezett Head-up-Guidance System (HGS) található, amelyen minden fontos paraméter megjelenik a parancsnok-pilóta látóterében. A monitorok érintésre, valamint hangutasításra is reagálnak, és rossz látási viszonyok közepette a bal oldali fő képernyőn egy olyan virtuális légi térkép is megjeleníthető a kapitány előtt, amely lehetővé teszi számára, hogy a rossz külső körülmények ellenére is biztonságosan manőverezzen a géppel bármilyen légtérben vagy éppen a föld közelében. Vagyis a gép vezetése során minden olyan információ a pilóták rendelkezésére áll, amelynek révén a lehető legnagyobb biztonsággal vezethetik a gépet, legyenek bármilyenek is a külső időjárási viszonyok.

Azok számára pedig, akik utasként repülhetnek a Columbus fedélzetén, legalább akkora élmény az utazás, mint azon pilóták számára, akik egy ilyen csodagépet vezethetnek. Az utaskabin kialakításánál minden olyan szempontot figyelembe vettek a Cessna tervezői, amely az utazók kényelmét szolgálja. Többek között orvosszakértők is közremüködtek annak érdekében, hogy olyan ülésekkel lássák el a kabint, amelyekben valóban kényelmesen lehet utazni hosszú távon is. De a tíz méter hosszú fülke azt is lehetővé tette, hogy kanapé is jusson a fedélzetre, amelyen bárki ledőlhet az út során, ha aludni van éppen kedve. Persze a businessjet-tulajdonosok nem éppen arról híresek, hogy alvással töltik a drága idejüket – éppen ezért van üzleti gépük –, szóval számukra teljes vezetékmentes hálózat teremt lehetőséget arra, hogy a laptopjukat, a PDA-jukat vagy éppen a mobiltelefonjukat gond nélkül használhassák az út teljes időtartama során.

Illetve ha munka közben mégis lazítanának egy pillanatra, akkor a bárpultnál tölthetnek – vagy a légiutas-kísérővel töltethetnek – maguknak egy frissítő vagy éppen alkoholos italt. De akár egy kiadós meleg ebéd vagy egy vacsora sem lehet probléma, hiszen beépített konyha is van a fedélzeten. Így aztán tényleg bárhová el lehet indulni a Columbusszal egy felfedezőútra...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.