2017. 02. 24. péntek
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ legészakibb repülőgép-múzeuma

JETfly  |  2008-04-13 08:07:00

A norvégiai Bodø-ben található - mellesleg a legnagyobb ilyen jellegű kiállítás Észak-Európában - intézmény kétségkívül jó eséllyel pályázik a világ legészakibb repülőgép-múzeuma címre, mivel már az északi sarkkörön túl, a 67. szélességi körön található. Ráadásul ha ide ellátogatunk, még azt is megtudhatjuk, hogy vannak, akik bombázókat vesznek tőkehalért...

Mondhatni teljes meglepetésként ért a múzeum felfedezése, nem számítottam rá, hogy ennyire félreeső helyen, ilyen komoly múzeumba botlik az ember. Az első gyanús jelek a városka felett pár száz méterre repkedő F-16-os gépek illetve Sea King helikopterek voltak, gyors telefonos segítségkérés (köszönet Temesvári kollégának) után kiderült, hogy a norvég légierő egyik fő bázisa, két F-16-os századdal, kutató-mentő központtal a városban található. Ezek után találtunk rá egy információs füzetben a múzeumra is, mely a legnagyobb ilyen jellegü múzeum Észak-Európában, és amit nagyon nagy kár volna kihagyni, ha már arra járunk.

A múzeum a város szélén a központtól (vasútállomás, kikötő) mintegy 15-20 percnyi sétára található a repülőtér végétől nem messze. Maga az épület egy hatalmas propellerre emlékeztet, melynek két ágában található a norvég katonai és a polgári repülés történetét felölelő kiállítás. A két nagy csarnokban állították ki a különböző repülő eszközöket, míg a kisebb termekben, előterekben különböző témával foglalkozó kiállításokat szerveztek. Külön rész foglalkozik az északi sarki repülésekkel és Amundsennel, a norvég légierő történetével, de külön termet rendeztek be az aerodinamikai tudnivalók elsajátításához is (vajon miért mások egy F-104 és egy B-737 repülési tulajdonságai). Ezen is látszik, hogy a gyüjtemény komolysága mellett figyelnek a fiatal látogatókra is. Természetesen mindez számítógéppel, illetve kis színesekkel megtámogatva, ugyanis a légierő története során előfordult néhány aranyos történet. Nekem leginkább az tetszett, mikor a II. világháborúra való felkészülés keretében pár tonna szárított tőkehalért cserébe vettek 4 olasz Caproni CA.310 könnyü bombázót. Egyet a keleti országrészbe, nyugatra, egyet Trøndelag környékére, egyet pedig északra, mondván ezekkel majd megvédik az országot. Hát kicsit elszámolták magukat.

A kiállítás hihetetlenül színvonalas, a bejárat előtt rögtön egy Hurricane fogadja a látogatót, a gépek nagyon szép állapotban vannak, érződik, hogy komolyabb erőforrások állnak a múzeum rendelkezésére, mint itthoni társainak. Bent a teljesség igénye nélkül látható még Spitfire, Catalina, Mosquito, Vampire,  Gloster Gladiator, az 50-es, 60-as évek amerikai vadászgépei, U-2-es, és még sorolhatnám.

Van kibelezett RF-84F, ahol szépen látszik a gép kábelezése, összetettsége. Mellé kitettek mutatóba néhány (nagy valószínüséggel ilyen típusú) légi felderítőgéppel készült diát. Hát nem semmi látvány egy közel A4 méretü dia pozitív!

A polgári repülés csarnoka is tartalmaz néhány meglepetést, rögtön például, hogy ebbe a terembe került az előbb említett U-2 felderítőgép (mely típusnak bázisa volt Bodø a hidegháború alatt). Végig lehet követni a polgári repülés kialakulását, az első szárnypróbálgatásokon át a mai Norwegian kialakulásáig, miközben betekintést nyerhetünk különböző melléktevékenységekbe is, mint pl. a tengeri mentés (egy szép JU-52 típussal bemutatva). Itt érdekes volt olvasni, hogy a norvég polgári repülés hajnalán az eszközöket a német Luftwaffe biztosította számukra, tulajdonképpen ők bábáskodtak a helyi polgári repülés megszületésénél. Viszont nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy másképp tekintsenek erre a névre a helyiek… A polgári kiállítás termében található még két szimulátor, jó pénzért ki lehet próbálni azokat is.

Középen, a propeller tengelyében található az irányító központ, müködőnek tünő radarral (nem hiszem, hogy az éppen aktuális forgalmat mutatja), és gyönyörü kilátással a Bodø mögötti hegyekre. De nemcsak emiatt érdemes felmenni, hanem mert tökéletesen rálátni Bodø repterére, ami egyszerre szolgál a polgári légiforgalom és a katonai repülőgépek bázisaként. Végig látszanak a bunkerek a reptér hátsó részében, láttunk bejövő F-16-ost nem sokkal megelőzve egy polgári gépet. Számunkra ez nagyon furcsa volt, nincs az a nagy szigor, mint a hazai reptereken.

A múzeumban az állandó kiállítások mellett minden évben szerveznek időszakos kiállításokat is, tavaly például ürhajózás volt a fő téma. A kiállítás folyamatosan fejlődik, a toronyból idén egy F-80-ast szúrtunk ki a bunkerek árnyékában, szóval várhatóan nem állnak le a fejlesztésekkel. Úgyhogy csak ismételni tudom, amit az elején is említettem, mindenképpen érdemes megnézni a kiállítást, nagyon kellemes meglepetésben lesz része a látogatónak a „világ végén”.

A JETfly szerkesztősége köszönetet mond Hackler Jánosnak a rendelkezésünkre bocsátott helyszíni beszámolóért!

Galéria: A világ legészakibb repülőgép-múzeuma

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.