2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lódarázs a rénszarvasok földjéről – finn F–18 Hornet Kecskeméten

JETfly  |  2008-06-08 21:07:00

Akik részt vettek a 2007-es Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató valamelyik napján, bizonyára emlékeznek a spanyol Hornet (Lódarázs) erőteljes és látványos repülésére. Örömmel jelenthetjük, hogy idén sem maradunk a népszerű, eredetileg a haditengerészet számára épült F-18-as bemutatója nélkül, ugyanis augusztusban hazánkba érkezik a finn légierő (Ilmavoimat) egyik dupla vezérsíkos Lódarazsa.

A messzi északon elhelyezkedő, semmilyen katonai tömbhöz nem tartozó, semleges Finnország hatalmas, 360.000 km2-es területén mindössze 5,6 millió fős lakosság él. A szomszéd országokkal jó kapcsolatot ápol, a történelmi tapasztalatok alapján mégis komoly önvédelmi haderőt és azon belül egy ütőképes légierőt tart fenn.Jellemző, hogy a hidegháború zürzavaros évtizedeiben is meg tudták őrizni semlegességüket. Érdekesség, hogy a légierő fejlesztése során mind a nyugati, mind a szintén semleges szomszéd Svédországtól, sőt még a rettegett Szovjetuniótól is vásároltak vadászgépeket. A hazánkban is évtizedekig meghatározó típusnak számító szovjet MiG-21-es mellett alkalmazták a svéd SAAB J-35 Drakeneket is. Ezek a típusok azonban az 1990-es évekre végleg elavultak, így egy megfelelő váltótípusról kellett gondoskodni.

A különféle hazai illetve nemzetközi repülőnapokon a finn F-18-asok mindig elkápráztatják a közönséget. A cseppet sem „halvérü” északi pilóták általában látványos, agresszív manőverezést mutatnak be, kihasználva a gép kiváló képességeit

Mivel a finnek kizárólag önvédelmi célokra alkalmazzák a légierőt célszerünek látszott egy tisztán elfogó-vadász beszerzése. Északi barátaink azonban mégis egy vérbeli vadász-bombázót, méghozzá az amerikai F/A-18 Hornet-et szemelték ki maguknak. Ennek oka, hogy a rendkívül strapabíró, eredetileg haditengerészeti célra épült két hajtómüves, robosztus gépek kiválóan alkalmasak a zord időjárási körülmények között is üzemelni. Ködben, jeges pályákon, erős szélben is bevethetőek és ez fontos volt az északi állam számára. A gépeket azonban olyan konfigurációban vásárolták meg, hogy kizárólag légi célok ellen vethetőek be, így a típusjelzésből ki is maradt az A (attack – támadó) jelölés.

A döntés megszületését követően az első négy F-18-as 1995-ben érkezett meg – 9 óra és 35 percnyi repülést, valamint többszöri légi utántöltést követően - a rénszarvasok és az ezer tó földjére. 2000-ig összesen 57 darab együléses F-18C és 7 darab F-18D állt szolgálatba a finn légierő 3 repülőszázadánál. Ezek az alakulatok biztosítják a három légvédelmi körzetet. Az F-18-asok a Pirkkala, a Rovaniemi és a Rissala támaszpontokon állomásoznak. Maximálisan kihasználják a gépek hatótávolságát, mivel főleg az ország sarkköri területein csak egymástól igen messze vannak megfelelő leszállóhelyek. Mivel a gép két hajtómüvel rendelkezik, ezért biztonságosabb is, mint az egy hajtómüves régebbi típusok. Ez fontos szempont a kietlen, havas területek felett órákig járőröző vadászgépek pilótái számára.

A finn pilóták teljesítményét még a világhírü angliai RIAT (Royal International Air Tattoo) repülőnapon is elismerték. 2007-ben Fairfordban ugyanis a rangos Lockheed Martin Cannestra Trophy (legjobb külföldi bemutató) díjat Tommi Heikkala százados, a Finn Légierő F-18 C bemutatópilótája érdemelte ki

A finn F-18-asok jövője a folyamatos modernizálásnak köszönhetően 2025-2030-ig biztosított. A gépekre nagyon vigyáznak, a karbantartásra és a korszerüsítésre maximálisan odafigyelnek, nem pazarolják el az értékeiket. Az elmúlt 12 évben eddig mindössze két géppel történt komolyabb baleset. Egy gyakorló repülés során a levegőben ütközött két Hornet, az egyik megsemmisült, a másikat azonban újjá építették, méghozzá kétüléses változatúra. Ehhez egy régi kanadai CF-18-as alkatrészeit használták fel.

Legfontosabb müszaki adatok:

Hossz: 17,1 mSzárny fesztávolság: 11,4 mMagasság: 4,7 mÜres tömeg: 10680 kgMaximális felszálló tömeg: 23540 kgMaximális sebesség: 1,8 MachHatótávolság póttartályokkal: 3700 kmHajtómü: 2 darab General Electric F404-GE-402 sugárhajtómüFegyverzet: egy darab beépített M61 20mm-es gépágyú, valamint maximum 12 darab AIM-9 Sidewinder és AIM-120 AMRAAM légiharc rakéta a külső függesztési pontokon

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.
2017. 02. 21., 12:43
Használt MiG-29-esek Szerbiának, használt F-16-osok Romániának.
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.