2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Péren restaurálják az oldtimer gépeket

JETfly  |  2008-01-15 07:00:00

Igen jövedelmező üzletág manapság az oldtimer repülőgépek helyreállítása, restaurálása. Legalább félezer cég foglalkozik ezzel Amerikától kezdve Európán át egészen Új-Zélandig, mivel igazi reneszánszát éli az oldtimer repülés világszerte. Erre szakosodott vállalkozásként működik már egy ilyen cég Magyarországon is, akiket nemrég meglátogattunk a péri repülőtéri bázisukon.

David Saunders a cég ügyvezetője, aki maga is repülőmérnök. Az ő irányítása alatt dolgozik a tízfős csapat a péri repülőtér egyik hangárjában. Belépve az épületbe egy kétüléses Vampire orr-része hívja fel magára a figyelmet, mintha éppen ásítana, unatkozva az őszi borongós időben. Nagy áhítattal nézzük Hajdu „Fedő” Károllyal, a Goldtimer Alapítvány elnökével a masinát. Nemcsak azért, mert valóban gyönyörü állapotú a gép, hanem azért is, mert ez az első alkalom, hogy egy valódi Vampire látható és tapintható Magyarországon. Igaz, még csak darabokban, de ami késik, nem múlik. David szerint hamarosan sor kerül majd az ausztrál sugárhajtású gyakorlógépre is, de előbb még néhány Jakot kell ismét repülőképes állapotúra hozniuk. Nem is akármilyen Jakokat! David egy teljesen egyben lévő szárnyhoz invitál bennünket. – Ez egy Jak–9-esé – mondja –, amely 1947-ben készült a Szovjetunióban.

Újabb ámulatba esve nézem a szárnyat, ami meglepően kicsinek tünik egy vadászgéphez képest. Valóban, alig nagyobb, mint egy Jak–52-esé, de valószínüleg éppen ennek köszönhetően volt félelmetes híre a Jak–9-esnek a II. világháborúban. Ennek a kicsi és keskeny szárnynak köszönhetően repült villámsebesen és fordult olyan szük rádiusszal, hogy csak na! Szép munka lesz ezt is ismét repülőképes állapotúra hozni, gondolom. Ráadásul – mint azt Davidtől megtudtam – ha elkészülnek vele, ez lesz az egyetlen eredeti és nem utángyártott Jak–9P a világon, amely ismét új állapotában repülhet majd. A gép gyári száma egyébként a 0135-ös.

A szárny szegecselését nézve szembetünő, hogy akkoriban nem a minőség, hanem a mennnyiség dominált a szovjet repülőgépgyárakban. Ennek ellenére csodálatos masinát gyártottak, amely minden tekintetben felvette a versenyt mind az amerikai, mind a német harci gépekkel.Davidet arról faggatom, hogy miként kerül egy kenti cég a Győr melletti péri repülőtérre, honnan jött az ötlet, hogy éppen itt, Magyarországon alapítsák meg a vállalkozásukat. Mint szavaiból kiderült, Nagy-Britanniában óriásiak az efféle munka költségei. Ezért keresett a cégük Közép-Kelet-Európában egy olyan helyszínt, ahol lényegesen kedvezőbb feltételek mellett újíthatják fel a régi gépeket. David elmondja, hogy nemcsak nálunk, hanem Csehországban és Romániában is jártak helyszínnézőben. Végül az döntött Pér mellett, hogy nálunk találkoztak a legtöbb magasan képzett szakemberrel és olyan „magyaros”, azaz baráti fogadtatással, amely egyértelmüvé tette a számukra, hogy ez a legmegfelelőbb hely a vállalkozásukhoz.

A történet lényege pedig az, hogy vagy bérmunkában újítanak fel repülőgépeket, vagy pedig ők maguk kutatnak fel olyan masinákat, amelyek eldugott helyeken porosodnak, és az enyészet martalékaként várják, hogy történjek velük valami. Ők becserkészik ezeket, megvásárolják és felújítják, lehetőleg repülőképes állapotúra hozva a régi gépeket. Majd miután elkészültek, eladják az újjászületett oldtimereket.

– Manapság óriási a kereslet az ilyen gépek iránt – magyarázza David –  egyre több megrendelő talál meg bennünket, hogy vállaljuk el a gépe rendbehozatalát. De vevőkből sincs hiány, sokan fektetik a pénzüket öreg repülőgépek gyüjtésébe.

Eközben a hangárból a fütött mühelybe érünk, amelynek a közepén egy Jak–11-es acélrácsozata áll. Körülötte hatalmas asztalokon a gép különböző alkatrészei, darabjai hevernek, kis címkékkel megjelölve, hogy az adott alkatrész honnan származik. Mint megtudjuk, ez a Jak–11-es egy cseh építésü példánya, amely Egyiptomból származik. Viszonylag jó állapotban van, de még legalább fél évre és három ember munkájára van szükség ahhoz, hogy a gép ismét repülőképessé válhasson. Szerencsére Csehországból meg tudták szerezni a típus eredeti dokumentációját, így annak alapján történik a helyreállítás. Aprólékos, időigényes munka ez. De a végeredménynek olyannak kell lennie, hogy az minden tekintetben megfeleljen majd a tulajdonosnak és az érvényben lévő légügyi előírásoknak.

David azt is elmondja, hogy nemcsak olyan gépeket szoktak elvállalni, amelyeket ismét repülőképessé kell tenniük, hanem olyanokat is, amelyeket múzeumok számára állítanak helyre. Ez annyi könnyebbséget jelent nekik, hogy a restaurálás során nem kell a szigorú repülésbiztonsági előírásoknak megfelelniük, hiszen a gépet csak statikus kiállításon mutatják be a nagyközönségnek. Így olyan anyagokat is beépíthetnek, amelyek egy igazi repülőgép felújításánál nem felelnének meg. De ezenkívül minden másban követik a szakma szabályait, hogy később senki se kérdőjelezhesse meg a gép eredetiségét.

Így restauráltak már múzeumok számára T–6-ost, Spitfire Mk XXII-est, P–51-es Mustangot is. Ezek a munkák persze jóval rövidebb ideig tartanak, mint azok, amelyek eredményeként az elkészült gép ismét a levegőbe emelkedhet.De egy olyan masina helyrehozása, mint a Jak–11-es, éppen azért tart hosszú ideig, mert mindent az eredeti technológiai leírás szerint kell elvégezniük, és csak olyan anyagokat építhetnek be, amelyek megfelelnek a repülésbiztonsági előírásoknak. Az alkatrész-utánpótlásról szólva David elmondja, hogy a Jakok tekintetében nem rossz a helyzet, mivel a Jak–11-es, de a Jak–9P esetében is számos olyan alkatrész és berendezés létezik, amelyet a ma is használatban lévő Jak–52-esekből lehet kinyerni, mivel ezekben is ugyanazt a technológiát alkalmazzák, mint a fél évszázaddal korábban gyártott típusokban. Ez engem kissé meglepett, de a saját élményeim közt kutatva én is ráébredtem, hogy ebben sok igazság lehet. Például Gagarin Vosztok ürhajójában is megtaláltam azokat a müszereket, amelyeket évtizedekkel később a MiG–29-esbe vagy a Buran ürrepülőgépbe is beépítettek az oroszok.

Pótalkatrészek terén egyébként a nyugati típusok tekintetében sincsenek nehéz helyzetben, mert mind a Vampire-hez, mind a hangár másik sarkában pihenő Chipmunkhoz akad bővel ellátmány, például Nagy-Britanniában is. A péri hangárban álló ausztrál Navy Vampire-hez például egy teljesen új, még soha be nem épített hajtómüvük is van. A Spitfire-ekről nem is beszélve, amelyek közül még ma is mintegy negyven példány repül világszerte, és legalább tíz-tizenkettőt javítanak most is a périhez hasonló mühelyekben, hogy azokat is repülőképessé varázsolják. Sőt éppen az angliai anyacégük mühelyében készült el a közelmúltban egy eredeti Mk I-es, amelynek a napokban volt a szigetországban a berepülése. Mint megtudtuk, két szakember hatéves munkájának eredményeképpen emelkedhetett ismét a legendás típus első változata a levegőbe.

Amikor a jövőről és a tervekről kérdezem Davidet, egy olyan típust hoz szóba, amelyre gondolni sem mertem volna. Azt mondja, hogy nagyon szeretnének egy Messerschmitt Bf–109-est vásárolni, hogy aztán felújítva ismét a levegőben láthassuk azt. Ez óriási kihívás, mivel Európában mindössze két repülőképes példány van ebből a gépből, s ezek közül az egyik éppen a németországi Messerschmitt Alapítvány birtokában. Davidtől megtudom azt is, hogy a Bf–109-esből összesen huszonhat darab található az öreg kontinensen, s ők még azt is tudják, hogy ezek közül melyik kettő az, amelynek az állapota lehetővé tenné a teljes körü helyreállítást. Ráadásul azért is érdekes vállalkozás lenne a Me–109-es péri restaurálása, mert a II. világháború alatt Győrben is készültek ilyen gépek, vagyis még történelmi kapcsolódása is lenne a vadásznak ahhoz a helyszínhez, ahol a felújítása történne. David szerint pedig az tenné fel a pontot az i-re, hogy miután elkészülnének a Messerrel, a gépet természetesen a Magyar Királyi Honvéd Légierő festésével látnák el, ezzel is tisztelegve a legendás magyar Puma-pilóták előtt.

Igen komoly befektetésre volt ahhoz szükség, hogy a mühely, valamint a hozzá tartozó iroda, hangár és festőmühely alkalmassá váljon a munkavégzésre. Számos eszközt, szerszámot és berendezést kellett vásárolniuk, hogy mindennel fel legyenek szerelve, ami szükséges az egyes munkafázisok szakszerü elvégzéséhez. David elmondja, hogy a beszerzések időszaka még nem zárult le, számos új berendezésre, szerszámra lesz még szükségük a jövőben, hogy minden tekintetben zökkenőmentesen folyhasson a munka e falak között. Most készül például az a kaloda, amelybe a felújításra szoruló szárnyakat lehet rögzíteni és a felújítási munkákat elvégezni. De a festőmühelynek is minden tekintetben meg kell felelnie az uniós környezetvédelmi előírásoknak, annak érdekében, hogy egyáltalán használni lehessen.

Ám annak ellenére, hogy ilyen komoly befektetéssel létrehozták a céget, számos munkát mással végeztetnek el. Többek között, ha a motort vagy a légcsavart kell nagyjavítani, akkor ezt nem itt, Péren végzik el, hanem más, kifejezetten motorokra és légcsavarokra specializálódott szakmühelyeket bíznak meg a feladattal. Miután azok végeznek a rájuk bízott motorral vagy légcsavarral, a Legendary Aircraft munkatársai egyszerüen beépítik az így felújított részegységeket.Ma még csak a kezdeti lépéseknél tart a péri cég, így kis intenzitással dolgoznak. De David Saunders szerint az elkövetkezendő időszak egyik fő feladata éppen az lesz, hogy felfuttassák a céget, fokozzák a munkatempót, azaz még több felújítást és restaurálást vállaljanak. Mivel egyelőre a régi Jakovlev-típusok iránt mutatkozik talán a legélénkebb kereslet – és ezeknek a restaurálásában már van is tapasztalatuk –, ezért a jövőben is ennek a típusnak a változataira szeretnének koncentrálni. De ettől függetlenül minden más oldtimer gépet szívesen felújítanak, ha a megrendelők megkeresik őket.

A restaurálás tehát jó üzlet, de ezen a piacon nagy a konkurenciaharc is. A már említett mintegy félezer európai cég verseng az ügyfelekért, és azért, hogy minél több gép kerülhessen a látókörébe. Mert egy-egy ilyen oldtimer sikeres felújítása egyben referenciamunka is. A tulajdonosok, gyüjtők ugyanis nemcsak azért tartják ezeket a gépeket, hogy hangárban tárolják őket, hanem azért is, hogy repülőnapokra, légibemutatókra járva be is mutassák ezeknek a repülő matuzsálemeknek a képességeit. Sőt, általában az oldtimer gépek az airshow-k kiemelt sztárjai, hiszen a repülés szerelmesei számára igen szívet melengető látvány egy Mustang, egy Spitfire, egy Jak–11-es vagy éppen a Li–2-es és a Po–2-es repülése.

Örömteli éppen ezért, hogy a Goldtimer Alapítvány mellett ma már van egy olyan újabb vállalkozás Magyarországon, amely hasonló célzattal müködik, mint a budaörsi szervezet, igaz, nem önkéntes alapon, hanem üzleti vállalkozás formájában. Azzal, hogy Pérre költöztek, Magyarországnak is reklámot csinálnak a munkájuk révén, hiszen ha híre megy, hogy itt nálunk élednek újjá a legendás Jakovlevek, akkor előbb-utóbb még többen fordulnak majd hazánk felé az oldtimer repülők világából is, hogy megismerjék azt az országot, ahol a régi időket idéző masinák meseszerüen újjászülettek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin