2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vadászgép felújítása a hideg téli estéken

JETfly  |  2008-01-03 19:17:00

Az angol Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) kötelék soron következő repülőgépének teljes szervizelését mindig a téli repülési holtszezonban végzik el. Mint arról korábban már beszámoltunk, megkezdődött az MK 356 jelzésű Spitfire vadászgép felújítása. A munka jelenleg már elég előrehaladott állapotban van, hiszen a törzsrész átfogó vizsgálata, valamint az esetleges hibák kijavítása lassan a végéhez közeledik. Ezután jöhet majd a szárnyak és a motor beépítése, végül a repülőgép festése, illetve berepülése.

A Spitfire Mk LF IXe típusú, MK 356 jelzésü repülőgépet eredetileg Castle Bromwichban gyártották, majd 1944 márciusában Digbyben, a kanadai 443. Hornet századnál állították szolgálatba. E század a kanadai 144. Wing alárendeltségébe tartozott, melyet a híres ászpilóta, J. E. „Johnny” Johnson wing commander irányított. Az MK 356 a II. világháború során számos dél-angliai légibázison megfordult. 1944. április 14-én Westhampnettből indult első harci bevetésére Franciaország fölé. A normandiai partraszállás idején felváltva repültek vele vadász- és vadászbombázó-küldetéseket. Pilótája a kanadai Albertából származó Gordon Ockenden Flying Officer volt, aki június 7-én társával együtt megtámadott egy négygépes Bf 109-es köteléket. A kialakult légi harcban végül megosztott légi győzelmet aratott Hugh Russel Flight Lieutenant-tal együtt. A Spitfire ezután három alkalommal szenvedett javítható sérüléseket: kétszer leszállás közben, végül pedig június 14-én, amikor egy felszállás alatt elvesztette az egyik futókerekét. A pilóta azonban nem esett ekkor sem pánikba, sikeresen befejezte a bevetést, és csak azután hajtott végre kényszerleszállást a kissé hiányos géppel. Az MK 356-os jelzésü madár javítás után ismét visszatért az alkalmazó alakulathoz.

A háború befejezése után először a hawkinge-i, majd lockingi bázis bejáratánál volt kiállítva. Ezután az 1967–1968-ban forgatott, Battle of Britain címü nagy sikerü filmben szerepelt a földi (statikus) felvételeken. Utolsó álláshelye a RAF St. Athan-i múzeumában volt. Repülőképessé tételét 1992 januárjában határozták el, végül csak 1997 novemberében – 53 év után – repülhetett újból. E Spitfire-t attól kezdve a BBMF állományában bemutatórepüléseken és egyéb rendezvényeken láthatta a nagyközönség. A csapott szárnyú LF Mk IXe típusú repülőgép mind ez idáig a hadmüveleti 2I-V jelzést viselte, amelyet egykor a kanadai 443. század állományában hordott. Ezzel kívántak emléket állítani a háborús szereplésnek. Ezenkívül a gép törzsén, valamint a szárnyak alsó részén jól láthatók voltak még a fekete-fehér D-napi, ún. inváziós csíkok is.Az Aircraft Restoration Company (ARCo) és a BBMF parancsnoka még 2007. október 2-án állapodott meg az MK 356 mindenre kiterjedő felújításáról, mivel 10 év elteltével szervizelése újból esedékessé vált. A fő javítási folyamatot az ARCo duxfordi telephelyén végzik majd el. E munkálatokat Colin Robertson, a BBMF müszaki főnöke irányítja.

A tevékenység az előzetes tervek szerint halad. Először eltávolították a repülőgép felületeiről a festéket, majd minden fontos szerkezeti elemet leszereltek róla. Ebben a fázisban – a lecsupaszított törzsön – minden alkatrészt gondosan átvizsgálnak, s ha kell, javítanak, illetve a szükséges alkotóelemeket kicserélik. A szárnyakat külön és egyenként is ugyanúgy alaposan ellenőrzik. A munka intenzív, és a program már elég előrehaladott állapotban van ahhoz, hogy a 2008. esztendőben Anglia egén újra láthassák az oldtimer repülés elkötelezett hívei. A befejezés után az ARCo természetesen részletes jelentést fog készíteni az egész javítási folyamat minden fázisáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.