2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Forgószárnyas daruk

JETfly  |  2002-10-15 12:45:00

Szeptember elsô hetének végén az MH 87-es ”Bakony” harcihelikopter-ezred Mi–17-es típusú helikopterén egy 14 tagú csapat indult útnak, hogy különleges feladatot hajtson végre. Csömörön kellett egy új bevásárlóközpont tetejére beemelniük húsz légkezelô berendezést.

A beemeléses feladatot minden esetben terepszemle és megbeszélés elözi meg. A tetöre kerülö berendezéseket az építkezési területen megfelelöen kell elhelyezni, hogy a müszaki személyzet egyszerüen elökészíthesse azokat, és a helikopterrel biztonságosan el lehessen végezni a függesztést, majd a felemelést. Mindez a balesetmentes végrehajtás érdekében történik.

A helikopter átrepülése kisebb riadalmat keltett, mert a bevásárlóközpont körül a parkosításra váró parcellák földjét sivatagi homokviharra emlékeztetve szórta a rotorszél az építök nyakába. Pár perc múlva már két tartálykocsi locsolta a területet, hogy a beemeléskor elkerüljék a porfelhöt.

A helikopter egy már leaszfaltozott parkolóra ereszkedett le, és a müszaki állomány azonnal nekilátott, hogy felszerelje a speciális hevedereket az áruház épülete mellett felsorakoztatott tíz darab, részben 1,2 tonna, részben pedig 1,6 tonna súlyú készülékre. A poliészter hevederek az alkalmazásuktól függöen szimplán vagy többszörösen hajtva 2010, 3000, 4100 és 5400 kg teherbírással alkalmazhatóak. A légkezelö berendezések sarkaihoz négy-négy hevedert rögzítettek, s ezeket késöbb a helikopter padozatán lévö nyíláson át leeresztett központi heveder zárjába (kampójára) akasztották. A sarkoknál minden egyes heveder bekötési pontja mellé egy vastag kenderkötél is került, amely a függö teher irányítására és a helyére igazítására szolgált.

Mielött bármi is történt volna, az épület tetején még egy utolsó bejárást kellett végrehajtani, hogy a beemelés sorrendjét és a készülékek helyét véglegesítsék. Ugyanekkor történt egy ”sorsdöntö” mozzanat is: a zsírzás. Ennek során a korábbi tapasztalatok alapján a berendezések helyét, pontosabban azok rögzítöágyának szélét gépzsírral bekenik. Általában itt, a fémperemeken lévö vastag gumicsíkra fekszik fel a légkezelö, s a pontos helyreigazításhoz ezeknek a felületét síkossá kell tenni. Képzeljük csak el, milyen feladat, amikor egy többmázsás berendezést pár centiméterrel kell csak elmozdítani egy tapadó gumifelületen, a helikopter tornádóra emlékeztetö rotorszelében. Az elözöleg odakent zsír ilyenkor csodákra képes...

A teljes cikk az AERO magazin 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin