2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Forgószárnyas daruk

JETfly  |  2002-10-15 12:45:00

Szeptember elsô hetének végén az MH 87-es ”Bakony” harcihelikopter-ezred Mi–17-es típusú helikopterén egy 14 tagú csapat indult útnak, hogy különleges feladatot hajtson végre. Csömörön kellett egy új bevásárlóközpont tetejére beemelniük húsz légkezelô berendezést.

A beemeléses feladatot minden esetben terepszemle és megbeszélés elözi meg. A tetöre kerülö berendezéseket az építkezési területen megfelelöen kell elhelyezni, hogy a müszaki személyzet egyszerüen elökészíthesse azokat, és a helikopterrel biztonságosan el lehessen végezni a függesztést, majd a felemelést. Mindez a balesetmentes végrehajtás érdekében történik.

A helikopter átrepülése kisebb riadalmat keltett, mert a bevásárlóközpont körül a parkosításra váró parcellák földjét sivatagi homokviharra emlékeztetve szórta a rotorszél az építök nyakába. Pár perc múlva már két tartálykocsi locsolta a területet, hogy a beemeléskor elkerüljék a porfelhöt.

A helikopter egy már leaszfaltozott parkolóra ereszkedett le, és a müszaki állomány azonnal nekilátott, hogy felszerelje a speciális hevedereket az áruház épülete mellett felsorakoztatott tíz darab, részben 1,2 tonna, részben pedig 1,6 tonna súlyú készülékre. A poliészter hevederek az alkalmazásuktól függöen szimplán vagy többszörösen hajtva 2010, 3000, 4100 és 5400 kg teherbírással alkalmazhatóak. A légkezelö berendezések sarkaihoz négy-négy hevedert rögzítettek, s ezeket késöbb a helikopter padozatán lévö nyíláson át leeresztett központi heveder zárjába (kampójára) akasztották. A sarkoknál minden egyes heveder bekötési pontja mellé egy vastag kenderkötél is került, amely a függö teher irányítására és a helyére igazítására szolgált.

Mielött bármi is történt volna, az épület tetején még egy utolsó bejárást kellett végrehajtani, hogy a beemelés sorrendjét és a készülékek helyét véglegesítsék. Ugyanekkor történt egy ”sorsdöntö” mozzanat is: a zsírzás. Ennek során a korábbi tapasztalatok alapján a berendezések helyét, pontosabban azok rögzítöágyának szélét gépzsírral bekenik. Általában itt, a fémperemeken lévö vastag gumicsíkra fekszik fel a légkezelö, s a pontos helyreigazításhoz ezeknek a felületét síkossá kell tenni. Képzeljük csak el, milyen feladat, amikor egy többmázsás berendezést pár centiméterrel kell csak elmozdítani egy tapadó gumifelületen, a helikopter tornádóra emlékeztetö rotorszelében. Az elözöleg odakent zsír ilyenkor csodákra képes...

A teljes cikk az AERO magazin 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most