2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légcsavaros Obsitos

JETfly  |  2002-10-15 13:00:00

1939-re a korábban oly bôkezű német repülôgépipar már leállította nagy szállításait Spanyolországnak, nem zárkózott el viszont a helyi licencgyártás lehetôségétôl. Az akkor már nagynevű spanyol repülôgépgyárak, a Hispano és a CASA (Construcciones Aeronauticas S.A.) addig is gyártott hazai és külföldi repülôgéptípusokat, de igazi fejlôdésük ettôl az idôszaktól datálható. A nyolcvanas évekre aztán a spanyol ipar büszkesége a CASA–235-ös közepes szállítógép lett.

Érdekes módon a mai sikertörténet kezdete egy elutasítás volt. Miután a spanyol légierö és a hadsereg mind a mai napig sikeresen alkalmazza a nemzetközi eredményeket is elért, és máig gyártásban lévö CASA–212 Aviocar könnyü szállítógépet, a gyártó cég úgy gondolta, hogy lesz elegendö érdeklödés a 30–40 katonát, illetve 4–5 tonna ellátmányt szállítani képes közepes szállítógépre is. A spanyol haderönemeknek akkoriban azonban még nem volt szükségük ilyen kategóriájú repülögépre. Így a CASA kereskedelmi, üzleti és gyártó partner után nézett. A gyár döntése kézenfekvö volt: Indonézia a repülögépgyártás fejlesztésében meglelte nemzeti iparának húzóágazatát, a megvalósítás során pedig akkor már évek óta a CASA volt a szaktanácsadójuk és a technológia átadója. Az ázsiai ország nem csupán repülögépeket vásárolt, de saját tervezöit és más szakembereit is a CASA getafei üzemébe küldte a megfelelö tapasztalatok megszerzésére. 1976-ban az IPTN (Industri Pesawat Terbang Nusantara) Bandungban új repülögépgyárat avatott az Aviocar licencgyártására. Az indonéz hadseregnek ráadásul szüksége volt egy, a CASA–212-esnél nagyobb kapacitású, közepes méretü és igénytelen repülögépre, mivel az ország számtalan szigetén lévö repülöterek egy része nem éppen gazdag felszereltségéröl volt híres.

A két vállalat 1979-ben kezdte meg tárgyalásait az új repülögép kifejlesztéséröl. Az már kezdetben világossá vált, hogy egy két légcsavaros-gázturbinás repülögépröl lesz szó, amelyet, hasonlóan a CASA–212-eshez, viszonylag egyszerü módszerekkel lehet gyártani, karbantartani és üzemeltetni. A tervezett repülögépnek alkalmasnak kell lennie katonai és polgári szállítási feladatokra, méghozzá mostoha körülmények között is. A munkálatokra még ugyanazon év októberében létrehozták az ötven-ötven százalékos spanyol–indonéz közös vállalkozást Airtech néven, amely 80 millió dollárt szánt a Spanyolországban és Indonéziában párhuzamosan gyártott egy-egy prototípus elkészítésére. A közös vállalat alapítólevele szerint az új gép fejlesztését, tervezését és gyártását egyenlö, fele-fele alapon végzik, és ugyanilyen arányban történik a repülögépek értékesítése is. A felmérések szerint az akkor már CASA/IPTN CN–235-ösnek nevezett típusból (a jelzéssorban a 2-es a két légcsavaros-gázturbinát, a 35-ös pedig az utaslétszámot jelölte) összességében mintegy 350 polgári és 250 katonai repülögépet lehet eladni. A kör keresztmetszetü, túlnyomásos törzsü, behúzható futómüves típushoz kinézett légcsavaros-gázturbina eredetileg a General Electric CT–7-5-ös típusú hajtómüve lett volna, ezt azonban már a tervezés korai szakaszában felváltották a valamivel erösebb CT–7-7-essel, amelynek teljesítménye különösen a szilárd futópálya nélküli repülötereken és trópusi körülmények között vált szükségessé.

A teljes cikk az AERO magazin 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.