2017. 08. 23. szerda
Bence
: 304 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légcsavaros Obsitos

JETfly  |  2002-10-15 13:00:00

1939-re a korábban oly bôkezű német repülôgépipar már leállította nagy szállításait Spanyolországnak, nem zárkózott el viszont a helyi licencgyártás lehetôségétôl. Az akkor már nagynevű spanyol repülôgépgyárak, a Hispano és a CASA (Construcciones Aeronauticas S.A.) addig is gyártott hazai és külföldi repülôgéptípusokat, de igazi fejlôdésük ettôl az idôszaktól datálható. A nyolcvanas évekre aztán a spanyol ipar büszkesége a CASA–235-ös közepes szállítógép lett.

Érdekes módon a mai sikertörténet kezdete egy elutasítás volt. Miután a spanyol légierö és a hadsereg mind a mai napig sikeresen alkalmazza a nemzetközi eredményeket is elért, és máig gyártásban lévö CASA–212 Aviocar könnyü szállítógépet, a gyártó cég úgy gondolta, hogy lesz elegendö érdeklödés a 30–40 katonát, illetve 4–5 tonna ellátmányt szállítani képes közepes szállítógépre is. A spanyol haderönemeknek akkoriban azonban még nem volt szükségük ilyen kategóriájú repülögépre. Így a CASA kereskedelmi, üzleti és gyártó partner után nézett. A gyár döntése kézenfekvö volt: Indonézia a repülögépgyártás fejlesztésében meglelte nemzeti iparának húzóágazatát, a megvalósítás során pedig akkor már évek óta a CASA volt a szaktanácsadójuk és a technológia átadója. Az ázsiai ország nem csupán repülögépeket vásárolt, de saját tervezöit és más szakembereit is a CASA getafei üzemébe küldte a megfelelö tapasztalatok megszerzésére. 1976-ban az IPTN (Industri Pesawat Terbang Nusantara) Bandungban új repülögépgyárat avatott az Aviocar licencgyártására. Az indonéz hadseregnek ráadásul szüksége volt egy, a CASA–212-esnél nagyobb kapacitású, közepes méretü és igénytelen repülögépre, mivel az ország számtalan szigetén lévö repülöterek egy része nem éppen gazdag felszereltségéröl volt híres.

A két vállalat 1979-ben kezdte meg tárgyalásait az új repülögép kifejlesztéséröl. Az már kezdetben világossá vált, hogy egy két légcsavaros-gázturbinás repülögépröl lesz szó, amelyet, hasonlóan a CASA–212-eshez, viszonylag egyszerü módszerekkel lehet gyártani, karbantartani és üzemeltetni. A tervezett repülögépnek alkalmasnak kell lennie katonai és polgári szállítási feladatokra, méghozzá mostoha körülmények között is. A munkálatokra még ugyanazon év októberében létrehozták az ötven-ötven százalékos spanyol–indonéz közös vállalkozást Airtech néven, amely 80 millió dollárt szánt a Spanyolországban és Indonéziában párhuzamosan gyártott egy-egy prototípus elkészítésére. A közös vállalat alapítólevele szerint az új gép fejlesztését, tervezését és gyártását egyenlö, fele-fele alapon végzik, és ugyanilyen arányban történik a repülögépek értékesítése is. A felmérések szerint az akkor már CASA/IPTN CN–235-ösnek nevezett típusból (a jelzéssorban a 2-es a két légcsavaros-gázturbinát, a 35-ös pedig az utaslétszámot jelölte) összességében mintegy 350 polgári és 250 katonai repülögépet lehet eladni. A kör keresztmetszetü, túlnyomásos törzsü, behúzható futómüves típushoz kinézett légcsavaros-gázturbina eredetileg a General Electric CT–7-5-ös típusú hajtómüve lett volna, ezt azonban már a tervezés korai szakaszában felváltották a valamivel erösebb CT–7-7-essel, amelynek teljesítménye különösen a szilárd futópálya nélküli repülötereken és trópusi körülmények között vált szükségessé.

A teljes cikk az AERO magazin 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.

  Legfrissebbek most

A közelmúltban már több forrás is beszámolt arról, hogy Indonézia is az orosz Szu-35Sz-szel képzeli el flottájának modernizációját: a hír úgy tűnik, igaz, már darabszámról is olvashatunk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.