2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Japán vadászgépblöff

JETfly  |  2007-12-13 09:17:02

Úgy tűnik, Japán egy bátortalan lépést tett afelé, hogy végre pozitív döntést csikarhasson ki az USA-tól vásárlandó F-22 Raptorokkal kapcsolatban. Mint ismert, az USA biztonsági kockázatokra hivatkozva nemhogy abba nem egyezik bele, hogy Japán licencben gyártsa maga számára F-22 vadászait, hanem még eladni sem hajlandó ilyen gépeket. Döntésük oka, hogy az elmúlt időszakban Japánban bizalmas információk szivárogtak ki.

Az elmúlt években ugyanis az amerikai rakétaelhárító rendszer tengerészeti elemeivel kapcsolatban láttak napvilágot bizalmas információk, illetve az AEGIS fegyverrendszerről is szivárogtak ki részletek. Ez természetesen nem aratott osztatlan sikert az USA-ban, s az F-22 japán légierőben való rendszeresítésének lehetőségét kizárták. Japánnak mellesleg azért lenne szüksége egy fejlett vadászgépre, mivel Kína látványosan modernizálja légierejét, s Oroszország is egyre több modern gépet állít szolgálatba. A jelentkező kihívásra Japánban úgy gondolják, hogy az F-15J gépek már nem tudnak kielégítően válaszolni, így mindenképpen új gép beszerzésében gondolkodnak.A jelenleg elérhető 4+ generációs gépek közül egyedül az Eurofighter és a Rafale jöhetne szóba (két hajtómüvel rendelkeznek). Ebbe a kategóriába tartozó gépe Japánnak is van, ez pedig az F-2 – igaz, ez a gép csupán egy hajtómüves. Ezenfelül a légi fölény biztosításához mindenféleképpen lopakodó vadászgépet szeretnének. Szóba jöhetne még az F-35, ám ez a gép sokkal inkább öszvér jellegü, azaz többfeladatú, így nem kifejezetten elfogóvadász-feladatok ellátására optimalizálták.Japánnak tehát új gép kell, mégpedig ötödik generációs. Ha az USA-tól nem vehet, akkor inkább készít magának. Ez lenne az F-3. A kifejlesztésére szánt 6 milliárd dollár azonban ugyancsak kevésnek tünik. Még akkor is, ha az USA mellétesz további 6 milliárdot, abban a reményben, hogy így a haditengerészet esetleg egy elfogóvadászhoz jut. (Ez lenne az F-36.) A költségeket úgy próbálják minimalizálni, hogy számos rendszert, köztük főrendszereket is, átvesznek az F-35-től. Ilyen lenne például az APG-81 aktív fázisvezérelt radar, amelynek egy továbbfejlesztett verziója, az APG-81v1 (25%-kal több antennát tartalmazna) kerülne a gépbe. Hasonló sors várna az F-135-PW-100 hajtómüre is, illetve a pilótafülkét is kis változtatásokkal ugyan, de egészben átvennék. Az első tervek sok szempontból hasonlítanak az F-22-vel szemben alulmaradt YF-23-ra. Szembetünő azonban, hogy a leendő gép csupán egy hajtómüvel rendelkezne. Úgy tünik tehát, hogy a teljes lopakodóképességért cserébe megelégednének egy hajtómüvel is. A gépnek utánégető nélkül kellene elérnie a Mach 1,5-et, teljes utánégetéssel pedig a Mach 2,2-et. Mivel elfogóvadászról van szó, ezért a 4 tonna fegyverterhelés bőven elegendőnek minősülne, az 5,5 tonnányi üzemanyag azonban egyes esetekben kevés lehet. Igaz, Japán a gépeket kifejezetten védekező szerepkörben használná. A törzsbe rejtett függesztési pontokon összesen 4 AIM-120 AMRAAM légiharc-rakétának lenne hely, míg a szárnyak alá további négyet lehetne majd függeszteni.A program tehát igencsak ambiciózus, a mögötte álló anyagi erőforrások viszont annál szegényesebbek. Arról nem is beszélve, hogy 500 darabos széria mellett „csupán” 60 millió dolláros gépenkénti árral számolnak egy ötödik generációs gépnél. Összehasonlításképpen az Eurofighter 120 millió dollárba kerül. A Japán által az F-16-ból fejlesztett F-2 darabára, amely képességekben alulmarad az Eurofighterrel szemben, szintén jóval százmillió dollár felett van. Így tehát a 6 + 6 milliárd dolláros fejlesztési büdzsét (az F-22-é 62 milliárd volt) és a 60 millió dolláros darabárat sokkal inkább az USA-nak szánt átlátható blöffnek lehet tekinteni, mintsem egy valós projektnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.