2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Japán vadászgépblöff

JETfly  |  2007-12-13 09:17:02

Úgy tűnik, Japán egy bátortalan lépést tett afelé, hogy végre pozitív döntést csikarhasson ki az USA-tól vásárlandó F-22 Raptorokkal kapcsolatban. Mint ismert, az USA biztonsági kockázatokra hivatkozva nemhogy abba nem egyezik bele, hogy Japán licencben gyártsa maga számára F-22 vadászait, hanem még eladni sem hajlandó ilyen gépeket. Döntésük oka, hogy az elmúlt időszakban Japánban bizalmas információk szivárogtak ki.

Az elmúlt években ugyanis az amerikai rakétaelhárító rendszer tengerészeti elemeivel kapcsolatban láttak napvilágot bizalmas információk, illetve az AEGIS fegyverrendszerről is szivárogtak ki részletek. Ez természetesen nem aratott osztatlan sikert az USA-ban, s az F-22 japán légierőben való rendszeresítésének lehetőségét kizárták. Japánnak mellesleg azért lenne szüksége egy fejlett vadászgépre, mivel Kína látványosan modernizálja légierejét, s Oroszország is egyre több modern gépet állít szolgálatba. A jelentkező kihívásra Japánban úgy gondolják, hogy az F-15J gépek már nem tudnak kielégítően válaszolni, így mindenképpen új gép beszerzésében gondolkodnak.A jelenleg elérhető 4+ generációs gépek közül egyedül az Eurofighter és a Rafale jöhetne szóba (két hajtómüvel rendelkeznek). Ebbe a kategóriába tartozó gépe Japánnak is van, ez pedig az F-2 – igaz, ez a gép csupán egy hajtómüves. Ezenfelül a légi fölény biztosításához mindenféleképpen lopakodó vadászgépet szeretnének. Szóba jöhetne még az F-35, ám ez a gép sokkal inkább öszvér jellegü, azaz többfeladatú, így nem kifejezetten elfogóvadász-feladatok ellátására optimalizálták.Japánnak tehát új gép kell, mégpedig ötödik generációs. Ha az USA-tól nem vehet, akkor inkább készít magának. Ez lenne az F-3. A kifejlesztésére szánt 6 milliárd dollár azonban ugyancsak kevésnek tünik. Még akkor is, ha az USA mellétesz további 6 milliárdot, abban a reményben, hogy így a haditengerészet esetleg egy elfogóvadászhoz jut. (Ez lenne az F-36.) A költségeket úgy próbálják minimalizálni, hogy számos rendszert, köztük főrendszereket is, átvesznek az F-35-től. Ilyen lenne például az APG-81 aktív fázisvezérelt radar, amelynek egy továbbfejlesztett verziója, az APG-81v1 (25%-kal több antennát tartalmazna) kerülne a gépbe. Hasonló sors várna az F-135-PW-100 hajtómüre is, illetve a pilótafülkét is kis változtatásokkal ugyan, de egészben átvennék. Az első tervek sok szempontból hasonlítanak az F-22-vel szemben alulmaradt YF-23-ra. Szembetünő azonban, hogy a leendő gép csupán egy hajtómüvel rendelkezne. Úgy tünik tehát, hogy a teljes lopakodóképességért cserébe megelégednének egy hajtómüvel is. A gépnek utánégető nélkül kellene elérnie a Mach 1,5-et, teljes utánégetéssel pedig a Mach 2,2-et. Mivel elfogóvadászról van szó, ezért a 4 tonna fegyverterhelés bőven elegendőnek minősülne, az 5,5 tonnányi üzemanyag azonban egyes esetekben kevés lehet. Igaz, Japán a gépeket kifejezetten védekező szerepkörben használná. A törzsbe rejtett függesztési pontokon összesen 4 AIM-120 AMRAAM légiharc-rakétának lenne hely, míg a szárnyak alá további négyet lehetne majd függeszteni.A program tehát igencsak ambiciózus, a mögötte álló anyagi erőforrások viszont annál szegényesebbek. Arról nem is beszélve, hogy 500 darabos széria mellett „csupán” 60 millió dolláros gépenkénti árral számolnak egy ötödik generációs gépnél. Összehasonlításképpen az Eurofighter 120 millió dollárba kerül. A Japán által az F-16-ból fejlesztett F-2 darabára, amely képességekben alulmarad az Eurofighterrel szemben, szintén jóval százmillió dollár felett van. Így tehát a 6 + 6 milliárd dolláros fejlesztési büdzsét (az F-22-é 62 milliárd volt) és a 60 millió dolláros darabárat sokkal inkább az USA-nak szánt átlátható blöffnek lehet tekinteni, mintsem egy valós projektnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági profilú Saab újabb Carl-Gustaf többcélú fegyverrendszerre vonatkozó megrendelést írt alá. 2014-es bevezetése óta a mostani a negyedik ügyfél, aki megrendeli a terméket a Saabtól. A szállítások 2017-ben várhatóak.