2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csupán költségvetési trükk az USA új bombázója?

JETfly  |  2007-12-11 19:17:00

Mint az a világsajtó híreiből ismeretes, az USA 2018-ra egy új bombázót szeretne hadrendbe állítani. Egyelőre azonban nem ismert, hogy az új gépet pilóta vagy pilóta nélküli változatban építenék e meg. Hadászati bombázó esetében ugyanis alapvetően csak a megteendő távolságok lehetnek megterhelőek a pilóták számára, nagy túlterheléses manőverekkel aligha kell számolni. Könnyen elképzelhető tehát, hogy hibrid megoldás születik, azaz a bombázót pilóta és mesterséges intelligencia is vezetheti. Hadászati bombázón természetesen erre elegendő hely áll rendelkezésre. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy inkább egy harcászati bombázón gondolkodnak, ekkor pedig a helyszűke miatt már valószínűleg dönteni kell ember és gép között.

Bármilyen megoldást válasszanak is a döntéshozók, azt már most látni lehet, hogy a rendelkezésre álló tíz év aligha lesz elegendő arra, hogy egy forradalmian új technológiát alkalmazva a bombázógépek következő generációját hozzák létre. Arról nem is beszélve, hogy a komoly előrelépésnek tekinthető, hiperszonikus repülésre is alkalmas hajtómüvek előreláthatólag csak 2030 vagy 2040 körül állnak majd rendelkezésre. A bombázót tehát sokkal inkább egy átmeneti megoldásnak szánják, s ezt az USA légiereje is bevallja. A leendő gép tehát a ma elérhető legfejlettebb technológiákat ötvözné, s elsősorban a sebesség, hatótáv és lopakodóképesség hármasát tartaná szem előtt. Az újonnan fejlesztendő típus mellett a jelenleg szolgálatban álló B-1, B-2 és B-52 bombázókat továbbra is szolgálatban tartanák, folyamatosan fejlesztve azokat.A generációs váltás tehát évekkel az évszázad közepe előtt következhet majd be. Addigra ugyanis nemcsak a hiperszonikus repülésre alkalmas hajtómüvek készülnek el, hanem vélhetően a lopakodótechnológia is elavulttá válik, azaz – amennyire ezt a század elején meg lehet ítélni – a bombázók túlélőképességét újra a minél nagyobb sebesség biztosítaná.Ugyan konkrét követelmények természetesen nem jelentek meg, hiszen a bombázó „black projectnek" számít, azaz titkosnak, annyit bizonyára tudni lehet, hogy a szupercirkáló képesség alapkövetelmény lesz. Mivel bevallottan átmeneti megoldásról van szó, azt is fontolóra vették, hogy egy lopakodó- és szupercirkáló képességekkel rendelkező vadászgép, az F-22 Raptor méreteinek arányos nagyításával s természetesen erősebb hajtómüvek használatával ütőképes bombázógépet hoznának létre. Sőt, ezen elképzelések között az YF-23-at is emlegették. Ez esetben nem az USA lenne az első ország, amely egy vadászgép alapkoncepciójából bombázót alkotott, hiszen a hidegháború éveiben Franciaország Mirage IV bombázója a Mirage III „szteroidozott" testvérének tekinthető.Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy egy teljesen új típust fejlesztenek, hiszen jelenleg a légierőnek nincs (ismert) komolyabb fejlesztési projektje. Az F-22A Raptor sorozatban készül, az F-35 Lightning II pedig már ugyancsak közel jár a szériaérettséghez. Jelenleg a teljes hadibeszerzések költségének 41,6%-a a légierőé (bár a légierőhöz tartozik az ürhadviselés is), a haditengerészet csupán 38%-ot kap (pedig egy repülőgép-hordozó vagy tengeralattjáró beszerzése nem éppen olcsó mulatság). A kutatási kiadások terén is a légierő vezet 32%-kal. Könnyen lehet, hogy egyszerüen arról van szó, hogy a jelenlegi forráselosztást konzerválni akarják, s ehhez elengedhetetlen egy újabb fejlesztési projekt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin