2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átalakított L-159-es repülőgépeket kapott a Cseh Légierő

JETfly  |  2007-11-28 09:17:00

A cseh légierő végre átvehette mind a négy, az együléses L-159 ALCA típus átépítésével létrehozott kétüléses L-159T repülőgépét az Aero Vodochody gyártól. Az oktatási és gyakorlási feladatokra optimalizált gépek a jövőben fontos szerepet fognak betölteni a cseh pilóták képzésében. A lekonzervált és feleslegessé vált L-159 harci gépek olcsón megvásárolhatóak, ráadásul átépítésük kétüléses változattá egy olyan lehetőség, mely más légierők érdeklődését is felkeltheti, többek között hazánk számára is valós alternatíva lehet a hamarosan kivonásra kerülő régi L-39 Albatrosok pótlására.  

A cseh védelmi minisztérium 2006-ban rendelte meg négy darab új, de tartalékállományba helyezett L-159A repülőgép átépítését, hogy megkönnyítse a pilóták átképzését és gyakorlatban tartását a korszerü JAS-39 Gripen típusra. Az így létrehozott típus a kétüléses L-159T1 nevet kapta. A cseh védelmi minisztérium törekvése az volt, hogy minél költséghatékonyabban és minél gyorsabban jusson hozzá ezekhez a gépekhez, ezért döntöttek a meglévő gépek és alkatrészek felhasználásával végrehajtott átépítés és nem az új L-159B változat legyártása mellett.

A világszerte elterjedt és bevált konstrukciónak számító L-39 Albatros gyakorlógép igen jelentős továbbfejlesztésével létrehozott L-159 ALCA repülőgépekből a Cseh Légierő 72 darabot rendelt, anyagi okok miatt azonban ezek egy részét nem állították aktív szolgálatba, hanem lekonzerválva tárolják. Néhányat értékesíteni kívánnak, a többit pedig tartalékban hagyják, illetve ha lesz még rá igény, átépítik.

Ez utóbbi különösen figyelemreméltó lehetőség, ugyanis a Magyar Légierő hamarosan kivonja a rendszerből az egykori NDK állományából kapott régi L-39 Albatros kiképző-gyakorló repülőgépeit, pótlásukra azonban mindenképpen szükség lenne. A csehek meglehetősen olcsón kínálják világszerte eladásra a lekonzervált együléses L-159-eseket, átépítésük kétüléses L-159T változattá pedig a fenti példa alapján megoldható. A korszerü és nagy teljesítményü vadászgépek üzemeltetése mellett érdemes megfontolni az egyszerübb és olcsóbb kétüléses sugárhajtású gyakorlógépek rendszeresítését, ezek révén ugyanis lényegesen olcsóbban megszerezhető és fenntartható a pilóták légi jártassága. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a repülőgépek egy fegyveres konfliktus esetén kiválóan használhatóak felderítési és könnyü támogató szerepkörben.  

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin