2017. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átalakított L-159-es repülőgépeket kapott a Cseh Légierő

JETfly  |  2007-11-28 09:17:00

A cseh légierő végre átvehette mind a négy, az együléses L-159 ALCA típus átépítésével létrehozott kétüléses L-159T repülőgépét az Aero Vodochody gyártól. Az oktatási és gyakorlási feladatokra optimalizált gépek a jövőben fontos szerepet fognak betölteni a cseh pilóták képzésében. A lekonzervált és feleslegessé vált L-159 harci gépek olcsón megvásárolhatóak, ráadásul átépítésük kétüléses változattá egy olyan lehetőség, mely más légierők érdeklődését is felkeltheti, többek között hazánk számára is valós alternatíva lehet a hamarosan kivonásra kerülő régi L-39 Albatrosok pótlására.  

A cseh védelmi minisztérium 2006-ban rendelte meg négy darab új, de tartalékállományba helyezett L-159A repülőgép átépítését, hogy megkönnyítse a pilóták átképzését és gyakorlatban tartását a korszerü JAS-39 Gripen típusra. Az így létrehozott típus a kétüléses L-159T1 nevet kapta. A cseh védelmi minisztérium törekvése az volt, hogy minél költséghatékonyabban és minél gyorsabban jusson hozzá ezekhez a gépekhez, ezért döntöttek a meglévő gépek és alkatrészek felhasználásával végrehajtott átépítés és nem az új L-159B változat legyártása mellett.

A világszerte elterjedt és bevált konstrukciónak számító L-39 Albatros gyakorlógép igen jelentős továbbfejlesztésével létrehozott L-159 ALCA repülőgépekből a Cseh Légierő 72 darabot rendelt, anyagi okok miatt azonban ezek egy részét nem állították aktív szolgálatba, hanem lekonzerválva tárolják. Néhányat értékesíteni kívánnak, a többit pedig tartalékban hagyják, illetve ha lesz még rá igény, átépítik.

Ez utóbbi különösen figyelemreméltó lehetőség, ugyanis a Magyar Légierő hamarosan kivonja a rendszerből az egykori NDK állományából kapott régi L-39 Albatros kiképző-gyakorló repülőgépeit, pótlásukra azonban mindenképpen szükség lenne. A csehek meglehetősen olcsón kínálják világszerte eladásra a lekonzervált együléses L-159-eseket, átépítésük kétüléses L-159T változattá pedig a fenti példa alapján megoldható. A korszerü és nagy teljesítményü vadászgépek üzemeltetése mellett érdemes megfontolni az egyszerübb és olcsóbb kétüléses sugárhajtású gyakorlógépek rendszeresítését, ezek révén ugyanis lényegesen olcsóbban megszerezhető és fenntartható a pilóták légi jártassága. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a repülőgépek egy fegyveres konfliktus esetén kiválóan használhatóak felderítési és könnyü támogató szerepkörben.  

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.