2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Piros fogantyú, ejtőernyő és kioldógyűrű

JETfly  |  2007-11-21 12:30:00

Biztonsági öv, ejtőernyő, kabintető. Időjárási minimum, tartalék repülőtér, felszállás. Vizsgarepülés, NFTC, műszaki felkészítés. És egy soha el nem felejthető tragédia... Címszavak, melyek mind-mind meghatározóak a Magyar Honvédség Jak-52-es repülőgépeinek kiképzési repülésekor. A legutóbbin ott volt a honvedelem.hu is.

Az ember gyomra akkor zsugorodik teniszlabda méretüre, amikor a gép földi kiszolgálását végző technikus megmutatja: veszély esetén hogyan lehet egyetlen, erőteljes rántással kioldani az ötpontos biztonsági hevedert a jobb lábnál lévő piros fogantyúval. Következő lépésként a plexi kabintető nyitását demonstrálja, majd arról tájékoztat, hogy balra, vagy jobbra – „de semmiképpen ne előre, mert elkaphat a légcsavar!” – ugorjak, ha úgy alakul, hogy a pilóta kénytelen kiadni a gép elhagyásáról szóló parancsot. „Az ejtőernyő elvileg magától nyílik, ám ha mégsem, akkor erősen rántsd meg ezt a kart” – mondja az őrmester, s mutatja a hátamra szíjazott ernyő bal vállhevederénél található, ugyancsak piros színü kioldógyürüt. Azt már a pilótától tudom meg, még a felszállás előtt: a repülés ideje alatt valójában végig az ejtőernyőn ülök, az ülés csak egy keret…

Amint a torony megadja a felszállási engedélyt, nekilódulunk. A valóságban is megtapasztalhatom, amit az eligazító helyiségben egy, a repülő müszaki adatait tartalmazó tablón olvastam: a gép kétszáz méteren belül a levegőbe emelkedik. Tőlünk jobbra egy másik Jak–52-es, a benne ülőkkel még az eligazításon megbeszéltük, hogy néhány egyszerü figura bemutatásával segítenek a légi fényképek elkészítésében. Ezután a kötelék szétválik, s mi egy iskolakört téve visszatérünk a szolnoki Ittebei Kiss József hadnagy Repülőbázis fölé. Előttünk a kifutó, s a landolás is zökkenőmentes. A rotor leállítása után, gyors tankolás, s a következő pilótapáros már indul is a számukra előírt, félórás repülésre. Gördülékenyen zajlik minden.

Pedig reggel egy darabig még úgy tünt, hogy le kell fújni a napi repülést. A torony ugyanis nem adta meg a felszállási engedélyt a Jak-osoknak, mivel az nem volt meg az úgynevezett időjárási minimum. Vagyis legalább háromezer méteres látótávolság és négyszázas felhőalap. Ez utóbbi azt jelenti – tudom meg Édes Imre őrnagytól –, hogy ha az összefüggő felhőtakaró alapja négyszáz méter alatt van, tilos Jak–52-es típusú repülőgéppel felszállni, mert a vizuális navigáció ilyenkor már nem lehetséges. A fiatal főtiszt egyébként az MH 86. Szolnok Helikopterbázis alárendeltségébe tartozó Jak–52-es kiképzőrepülő század megbízott parancsnoka. Intézkedik, szervezkedik, telefonál. A kecskeméti katonai repülőteret legalább ötször hívja, mire kiderül: szerencsére javult annyira az idő ott is, hogy szükség esetén, tartalék-repülőtérként igénybe lehet venni.

Az eredeti tervhez képest egy órával később érkezik meg a „zöld jelzés” a toronyból. Minden hajózó és technikus azonnal „pörögni kezd”, a sötétedésig tartó repülésbe nagyon sok felszállásnak kell beleférnie. Ma a különféle vizsgák mellett úgynevezett karbantartó repüléseket tervezett be a század. A két kijelölt géppel tizennégy pilótának kell lerepülnie az előírt feladatokat. Az alegység néhány pilótája szakszolgálati engedélyét hosszabbítja meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a korábbi Katonai Légügyi Hivatal) szakembere előtt. A kecskeméti repülőbázison, valamint az MH Összhaderőnemi Parancsnokság repülő fekészítési osztályán szolgáló, hajózó beosztású, de nem aktív pilóták pedig karbantartó repülésre várnak. Ők ugyanis a Jak–52-esekkel repülhetik le a leggazdaságosabban a számukra előírt kötelező óraszámokat. Sőt néhány, aktív vadászpilóta is repül Jak-kal, hiszen számukra a repülési technikák és a mürepülő elemek gyakorlására megfelelő a román gyártmányú, légcsavaros, hangsebesség alatti és katapult nélküli iskolagép.

A szolnoki kiképzőrepülő századnak egyébként feladata még a NATO kanadai pilótakiképző programjában (NATO Flying Training in Canada – NFTC) részt vevő magyar hallgatók itthoni felkészítésének végrehajtása is. Évente nyolcan sajátíthatják el az önálló-, a kötelék-, és a müszeres repülés alapjait Jak–52-es gépeken. A következő NFTC-csoport azonban csak márciusban kezdi a tréninget, két hetes elméleti oktatás után fejenként 45 órát repülhetnek a kiképző repülőgépeken. Az már most látszik, hogy programjuk szoros lesz, hiszen májusban már indulnak is Kanadába.

Persze, mint minden repülőgépnél, a Jak–52-eseknél is elsősorban a müszaki állomány érdeme, hogy a pilóták gond nélkül végre tudják hajtani feladataikat. Egy Jak–52-es repülés előtti felkészítése a tervezett felszállás előtt három órával kezdődik – tudom meg Farkas Tamás hadnagytól, a müszaki üzembentartó csoport parancsnokhelyettesétől. Minden gépet öt ember – két technikus, két úgynevezett visszaellenőrző és az ügyeletes mérnök – vizsgál át tüzetesen. S így van a két felszállás közti, úgynevezett ismételt felszállásra történő felkészítésen, valamint a repülési napot záró ellenőrzésen is. Előbbi általában húsz percig tart, utóbbi pedig egy órás feladat a müszaki állomány részére.

Bár – ahogy Édes Imre őrnagy fogalmaz – a november rendszerint nyugodt időszak az alegység életében, van egy nap, amelyet senki sem vár ebben a hónapban. Ugyanis négy évvel ezelőtt, 2003. november 13-án súlyos szerencsétlenség történt. Tiszagyenda határában lezuhant és kigyulladt egy Jak–52-es kiképző repülőgép. A fedélzetén tartózkodó két tiszt, Lanecker József ezredes – aki egyébként arról híres, hogy a pápai alakulat parancsnokaként, a hadrendből történő kivonás előtt ő hajtotta végre az utolsó MiG–21-es vadászgépes kiképzőrepülést – valamint a szolnoki század oktató pilótája, Szász Gábor őrnagy életét vesztette. A tragédiáról még ma sem szívesen nyilatkoznak a század katonái. Azt azonban elárulják, hogy a szakértői vizsgálat a szívótorok jegesedését, valamint a hajtómü hirtelen túlhülése miatti teljesítménycsökkenést és motorleállást állapította meg, mint a baleset legvalószínübb okát. A század katonái azóta minden év november 13-án felkeresik a tragédia helyszínén állított emlékmüvet, s koszorúkkal, valamint néma vigyázzállással tisztelegnek elhunyt bajtársaik emléke előtt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.