2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Piros fogantyú, ejtőernyő és kioldógyűrű

JETfly  |  2007-11-21 12:30:00

Biztonsági öv, ejtőernyő, kabintető. Időjárási minimum, tartalék repülőtér, felszállás. Vizsgarepülés, NFTC, műszaki felkészítés. És egy soha el nem felejthető tragédia... Címszavak, melyek mind-mind meghatározóak a Magyar Honvédség Jak-52-es repülőgépeinek kiképzési repülésekor. A legutóbbin ott volt a honvedelem.hu is.

Az ember gyomra akkor zsugorodik teniszlabda méretüre, amikor a gép földi kiszolgálását végző technikus megmutatja: veszély esetén hogyan lehet egyetlen, erőteljes rántással kioldani az ötpontos biztonsági hevedert a jobb lábnál lévő piros fogantyúval. Következő lépésként a plexi kabintető nyitását demonstrálja, majd arról tájékoztat, hogy balra, vagy jobbra – „de semmiképpen ne előre, mert elkaphat a légcsavar!” – ugorjak, ha úgy alakul, hogy a pilóta kénytelen kiadni a gép elhagyásáról szóló parancsot. „Az ejtőernyő elvileg magától nyílik, ám ha mégsem, akkor erősen rántsd meg ezt a kart” – mondja az őrmester, s mutatja a hátamra szíjazott ernyő bal vállhevederénél található, ugyancsak piros színü kioldógyürüt. Azt már a pilótától tudom meg, még a felszállás előtt: a repülés ideje alatt valójában végig az ejtőernyőn ülök, az ülés csak egy keret…

Amint a torony megadja a felszállási engedélyt, nekilódulunk. A valóságban is megtapasztalhatom, amit az eligazító helyiségben egy, a repülő müszaki adatait tartalmazó tablón olvastam: a gép kétszáz méteren belül a levegőbe emelkedik. Tőlünk jobbra egy másik Jak–52-es, a benne ülőkkel még az eligazításon megbeszéltük, hogy néhány egyszerü figura bemutatásával segítenek a légi fényképek elkészítésében. Ezután a kötelék szétválik, s mi egy iskolakört téve visszatérünk a szolnoki Ittebei Kiss József hadnagy Repülőbázis fölé. Előttünk a kifutó, s a landolás is zökkenőmentes. A rotor leállítása után, gyors tankolás, s a következő pilótapáros már indul is a számukra előírt, félórás repülésre. Gördülékenyen zajlik minden.

Pedig reggel egy darabig még úgy tünt, hogy le kell fújni a napi repülést. A torony ugyanis nem adta meg a felszállási engedélyt a Jak-osoknak, mivel az nem volt meg az úgynevezett időjárási minimum. Vagyis legalább háromezer méteres látótávolság és négyszázas felhőalap. Ez utóbbi azt jelenti – tudom meg Édes Imre őrnagytól –, hogy ha az összefüggő felhőtakaró alapja négyszáz méter alatt van, tilos Jak–52-es típusú repülőgéppel felszállni, mert a vizuális navigáció ilyenkor már nem lehetséges. A fiatal főtiszt egyébként az MH 86. Szolnok Helikopterbázis alárendeltségébe tartozó Jak–52-es kiképzőrepülő század megbízott parancsnoka. Intézkedik, szervezkedik, telefonál. A kecskeméti katonai repülőteret legalább ötször hívja, mire kiderül: szerencsére javult annyira az idő ott is, hogy szükség esetén, tartalék-repülőtérként igénybe lehet venni.

Az eredeti tervhez képest egy órával később érkezik meg a „zöld jelzés” a toronyból. Minden hajózó és technikus azonnal „pörögni kezd”, a sötétedésig tartó repülésbe nagyon sok felszállásnak kell beleférnie. Ma a különféle vizsgák mellett úgynevezett karbantartó repüléseket tervezett be a század. A két kijelölt géppel tizennégy pilótának kell lerepülnie az előírt feladatokat. Az alegység néhány pilótája szakszolgálati engedélyét hosszabbítja meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a korábbi Katonai Légügyi Hivatal) szakembere előtt. A kecskeméti repülőbázison, valamint az MH Összhaderőnemi Parancsnokság repülő fekészítési osztályán szolgáló, hajózó beosztású, de nem aktív pilóták pedig karbantartó repülésre várnak. Ők ugyanis a Jak–52-esekkel repülhetik le a leggazdaságosabban a számukra előírt kötelező óraszámokat. Sőt néhány, aktív vadászpilóta is repül Jak-kal, hiszen számukra a repülési technikák és a mürepülő elemek gyakorlására megfelelő a román gyártmányú, légcsavaros, hangsebesség alatti és katapult nélküli iskolagép.

A szolnoki kiképzőrepülő századnak egyébként feladata még a NATO kanadai pilótakiképző programjában (NATO Flying Training in Canada – NFTC) részt vevő magyar hallgatók itthoni felkészítésének végrehajtása is. Évente nyolcan sajátíthatják el az önálló-, a kötelék-, és a müszeres repülés alapjait Jak–52-es gépeken. A következő NFTC-csoport azonban csak márciusban kezdi a tréninget, két hetes elméleti oktatás után fejenként 45 órát repülhetnek a kiképző repülőgépeken. Az már most látszik, hogy programjuk szoros lesz, hiszen májusban már indulnak is Kanadába.

Persze, mint minden repülőgépnél, a Jak–52-eseknél is elsősorban a müszaki állomány érdeme, hogy a pilóták gond nélkül végre tudják hajtani feladataikat. Egy Jak–52-es repülés előtti felkészítése a tervezett felszállás előtt három órával kezdődik – tudom meg Farkas Tamás hadnagytól, a müszaki üzembentartó csoport parancsnokhelyettesétől. Minden gépet öt ember – két technikus, két úgynevezett visszaellenőrző és az ügyeletes mérnök – vizsgál át tüzetesen. S így van a két felszállás közti, úgynevezett ismételt felszállásra történő felkészítésen, valamint a repülési napot záró ellenőrzésen is. Előbbi általában húsz percig tart, utóbbi pedig egy órás feladat a müszaki állomány részére.

Bár – ahogy Édes Imre őrnagy fogalmaz – a november rendszerint nyugodt időszak az alegység életében, van egy nap, amelyet senki sem vár ebben a hónapban. Ugyanis négy évvel ezelőtt, 2003. november 13-án súlyos szerencsétlenség történt. Tiszagyenda határában lezuhant és kigyulladt egy Jak–52-es kiképző repülőgép. A fedélzetén tartózkodó két tiszt, Lanecker József ezredes – aki egyébként arról híres, hogy a pápai alakulat parancsnokaként, a hadrendből történő kivonás előtt ő hajtotta végre az utolsó MiG–21-es vadászgépes kiképzőrepülést – valamint a szolnoki század oktató pilótája, Szász Gábor őrnagy életét vesztette. A tragédiáról még ma sem szívesen nyilatkoznak a század katonái. Azt azonban elárulják, hogy a szakértői vizsgálat a szívótorok jegesedését, valamint a hajtómü hirtelen túlhülése miatti teljesítménycsökkenést és motorleállást állapította meg, mint a baleset legvalószínübb okát. A század katonái azóta minden év november 13-án felkeresik a tragédia helyszínén állított emlékmüvet, s koszorúkkal, valamint néma vigyázzállással tisztelegnek elhunyt bajtársaik emléke előtt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.