2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Korrodálódnak az F-22 Raptor vadászgépek

JETfly  |  2007-10-29 20:17:00

Megdöbbentő hír látott napvilágot az ötödik generációs amerikai F-22 Raptor vadászgépekkel kapcsolatban. Az egyik internetes szaklap ugyanis nem kevesebbet állít, mint hogy a gépek kétharmadát a korrózió veszélye fenyegeti. A Raptort úgy tervezték, hogy csökkentett érzékelhetőségű legyen, így észrevétlen maradjon a radarok előtt. Ugyanakkor azok a technikai megoldások, amelyek a repülőgépet észrevétlenné teszik, nem mindig feleltek meg a korróziós előírásoknak. Annak ellenére, hogy korábban már kísérletet tettek az F-22-es speciális burkolóelemeit érintő korróziós problémák kiküszöbölésére, a rozsdásodás ismét felütötte a fejét.

A stealth képesség elérése érdekében a radarhullámok visszaverődését minden áron csökkenteni kell, így a leginkább látható helyeken speciális elnyelő bevonatot, illetve különleges burkolóelemeket alkalmaztak. Ezek a burkolatok, illetve panelek azonban meglehetősen érzékenyek, egészen kicsi illeszkedési hiba esetén is problémák forrásai lehetnek. A beszivárgó csapadék miatt a panel körüli fémek, festékrétegek és egyéb anyagok vannak leginkább kitéve a korrózió veszélyének. A légierő illetékesei szerint jelenleg 17 burkolóelemet érint a probléma, ezek közül a repülőgép sárkányszerkezetének felső részén lévők vannak leginkább kitéve a korrózió veszélyének.

A probléma mértékének kiderítése érdekében az F-22 Raptorokat alapos tesztelésnek vetik alá. Jelenleg állítólag a több mint 100 gépes flotta kétharmada rozsdásodik, aminek következtében sürgős lenne a szóban forgó repülőgépek felülvizsgálata. Még 1997-ben – amikor először ütötte fel a fejét ez a probléma – szerkezeti módosításokat javasoltak a szakemberek, méghozzá úgy, hogy az alumínium helyett titánt használtak a speciális borítópanelekben. A csere eredménye egy jelentéktelen súlynövekedés lett, a Raptor stealth képességei azonban jelentősen romlottak. A közhiedelemmel ellentétben az alumínium kicserélése sem oldotta meg a korrózió problémáját.

Még nincs pontos adat arról, hogy a korróziós probléma mekkora pluszkiadást jelent majd a légierőnek, az ohiói Wright-Patterson légibázison Moore dandártábornok mindenesetre bejelentette, hogy a már felfedezett korróziós problémák kijavításának munkadíja körülbelül félmillió dollár lesz. A rozsdásodásnak ellenálló panelek kicserélése – melyekre még további hat hónapot kell várni – újabb milliókba fog kerülni, nem is beszélve a repülők hilli bázisra való visszaszállításának költségéről. Jelzésértékü, hogy a váratlanul felmerülő problémák megoldásának költségét is belevették a felújításra szánt költségvetésbe. Jó hír ugyanakkor, hogy Hill légibázison már egy évvel a tervezett időpont előtt felépült az a karbantartó központ, mely a munkálatokat elvégzi.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin