2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hírek és események az oldtimer repülés világából

JETfly  |  2007-10-24 12:17:00

Az oldtimer repülés világában a szeptember hónap ismét újabb légi eseményekben bővelkedett. Összesen 10 kisebb-nagyobb balesettel növekedtek a statisztikák. Ezek során 7 fő vesztette életét, 4 repülőgép lezuhant, 3 javítható sérüléseket szenvedett. A tragédiák közül a legszerencsétlenebb eset szeptember 13-án következett be. Ezen a napon a dél-afrikai Johannesburgban egy de Havilland DH-82 Tiger Mothnak kellett – motorhiba miatt – kényszerleszállást végrehajtania egy forgalmas útra. A repülőgép egy autóbusznak csapódott. A gép utasa és a busz vezetője a helyszínen meghalt, továbbá 23 vétlen ember is megsérült a balesetben.

Alighogy beköszöntött a naptár szerinti ősz, mindjárt az első szeptemberi napon feljegyzés történt a repülési statisztikák könyvébe. Szerencsére ezúttal sem a pilóta, sem a gépe nem sérült meg. Az oklahomai Edmondban az N65PG jelzésü Boeing A75N1 (PT-17) Stearman repülőgép-vezetője elvétette a felszállást, és emelkedés közben váratlanul visszahuppant a futópályára. Az ijedtségen kívül kár nem keletkezett.Mindjárt másnap, szeptember 2-án a New York-i Farmingdale-ben két repülőgép, az N62382 és az N52033 jelzésü North American SNJ-2 a földön való gurulás közben véletlenül összeütközött. A kisebb rongálódások ellenére személyi sérülés nem történt. A gépeket egyébként a Sky Typers légibemutató-csapat üzemelteti.Szeptember 3-án az Illinois állambeli Crystal Lake-ben lévő Lake-In-The Hills repülőtéren az N212YA jelzésü Jakovlev Jak-52-es felszállás után váratlanul lezuhant. A vizsgálatok a motorteljesítmény leesésével indokolták a szerencsétlenséget. A személyzet mindkét tagja, David Burdine és Steven Hildebrand azonban meghalt. Burdine egyébként ismert és kiváló MiG-17-es bemutatópilóta volt. Még ugyanazon a napon, a Pennsylvania állambeli Annville közelében az N34321 jelzésü Meyers OTW-145 gép motorhiba miatt hajtott végre kényszerleszállást. A tulajdonosok ezúttal nem jelentettek sérüléseket.Szeptember 7-én, a virginiai NAS Oceana légi bemutatón Jan Wildbergh, a Geico Sky Typers kötelék 6-os számú pilótája az N52033-as jelzésü North American SNJ-2 típusú gépével zuhant le, és a szerencsétlenségben életét vesztette. A csapat azonnal megszakította a repülési programot.A hónap legtöbb áldozattal járó balesete szeptember 13-án történt, a dél-afrikai Johannesburgban. Egy 1943-as gyártású de Havilland DH-82 Tiger Moth – motorhiba miatt – hajtott végre kényszerleszállást egy forgalmas közlekedési útra. Az eset súlyos tragédiával végződött: két ember, a repülőgép utasa és a busz vezetője a helyszínen meghalt, továbbá az autóbuszon utazók közül másik 23 ember is megsérült. A gép pilótája szintén sérüléseket szenvedett, de nem a zuhanás következtében, hanem az őt körülvevő tömeg bántalmazta, miután sértetlenül kászálódott ki a fülkéből.

Szeptember 13-án, az amerikai Nevada államban lévő Renóban rendezett nemzetközi versenyen is emberéletet követelő eseményt jegyeztek föl. Ekkor a Brad Morehouse Air Race-pilóta által vezetett, N139DK jelzésü Aero Vodochody L-39 Albatros típusú repülőgéppel történt végzetes szerencsétlenség, a sugárhajtású gépek második előfutamán.Az angliai Surrey-ben, Crowhurst közelében pedig szeptember 14-én motorhibából eredő kényszerleszállást hajtottak végre. Ezúttal a Delta Aviation által üzemeltetett, G-ANDE jelzésü de Havilland DH-82 Tiger Mothszal következett be baleset. Az eseményen a kétfős személyzet egyike mindössze csak a lábát törte el. A „ködös Albionhoz” kapcsolódó másik végzetes tragédiáról korábban már tudósított a JETfly magazin is. Szeptember 15-én, a West Sussex-i sorehami reptér közelében Brian Brown bemutatópilóta vesztette életét, miután Hawker Hurricane XII típusú, BD 707 (G-HURR) jelzésü gépével lezuhant.Rövid „eseményszünetet” követően szeptember 22-én az amerikai illinois-i Bloomingtonban folytatódott a balesetsorozat. Ezen a napon az N11HP jelzésü, 1943-as gyártású North American SNJ-5 gép a futópályán való gurulás közben hirtelen oldalra tért, és a földbe bukfencezett. A pilóta szerencsére sérülések nélkül úszta meg a váratlan kalandot.Másnap, szeptember 23-án a virginiai Culpepperben az N2533 jelzésü, 1944-ben gyártott Boeing E75 Stearman pilótája vétett kisebb hibát a leszálláskor. A repülőgép futómüvei már érintették a futópályát, amikor az oldtimer gép hirtelen „felpattant” a levegőbe. Sérülést ezúttal sem jelentettek.

A hónap vége szerencsére már csak néhány említésre méltó repülőeseménnyel zárult. Szeptember 26-án, a Commemorative Air Force (CAF) „Devil Dog” elnevezésü North American PBJ-1J (B-25) Mitchell gépének kettes számú motorjában lévő egyik dugattyú váratlanul besült. A hibát sikerült időben, még a földön kijavítani. Szeptember 28-a pedig már inkább egy jelentős repüléstörténeti eseménynek számít, ugyanis az ohiói Columbusban, a „Gathering of Mustangs and Legends” elnevezésü rendezvényre közel 100 db (!) North American P-51 Mustang repülőgép és veterán pilóta gyült össze. A II. világháború híres vasmadarait felvonultató bemutatók közül – 62 év óta – az ohióit tartják a szervezők az egyik legnagyobb ilyen jellegü programnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.