2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újból szárnyal a legendás Vulcan bombázó

JETfly  |  2007-10-22 19:13:00

2007. október 18-án, a leicestershire-i Bruntingthorpe-ban ismét levegőbe emelkedett az angolok egyik büszkesége, a híres Vulcan bombázó. A deltaszárnyú repülőóriás felújítását célzó vállalkozás eddig hatalmas anyagi és munkabefektetéseket emésztett fel. A hosszan elhúzódó program befejező szakasza még augusztus közepén, a hajtómű-, majd gurulópróbákkal kezdődött. Végül a V-bombázónak is nevezett, XH 558-as jelzésű repülőgép egy 34 perces kísérleti repülést hajtott végre. A látványos berepülés mindenféle műszaki hiba nélkül zajlott le. A gép nagyközönség előtt 2008 júliusában, Fairfordban, a RAF International Air Tattoo repülőnapján fog először bemutatkozni.

Az angol légügyi minisztérium még az 1940-es évek végén írta ki a 930 km/h sebességet, 15 000 m hadmüveleti csúcsmagasságot, valamint 5500 km hatótávolságot meghaladó repülőgép építéséről szóló pályázatot. 1947-ben az Avro cégnél B.35/46-os jelzéssel kezdődött a szubszonikus deltaszárnyú repülőgép tervezése A. V. Roe és Roy Chadwick irányítása alatt. A munkákat ugyanekkor a Vickers és a Handley Page repülőgépgyárakban is elindították. Végül mind a három tervezetet elfogadták, így születtek meg a hidegháború elrettentő erejét képező V-bombázók: a Valiant, a Victor és a Vulcan.Az Avro Vulcan prototípusa 1952. augusztus 31-én emelkedett először a levegőbe, majd sorozatgyártott példányai 1956-ban álltak szolgálatba az Angol Királyi Légierőnél. Végül összesen 136 db-ot építettek, melyekből az utolsót 1984-ben vonták ki az aktív állományból. Ezeket a szubszonikus gépeket az egykori Szovjetunió elleni atomcsapásra tartották készenlétben, harci alkalmazásuk a falklandi háborúban mégis hagyományos teherrel történt. Számos példányát helyezték el különféle múzeumokban. A még repülőképes gépek közül az utolsó Vulcant 1993 márciusában láthatták a levegőben.Hosszú évek után határozták el Angliában, hogy újból felélesztik az egykori repülőóriás egyikét. A felújítással járó költségek azonban rengeteg anyagi forrást emésztettek fel, ráadásul a program megvalósítása időközben kisebb-nagyobb késéseket is elszenvedett, jóllehet az újjáépítést alapítványok, a BAE Systems, a Rolls-Royce és több repülési cég, valamint a Sky Trust, illetve sok ezer ember támogatta. Az XH 558-as jelzésü Vulcan repülőkésszé tételét a Vulcan Operating Company müszaki gárdája végezte. Az előzetes várakozásokkal ellentétben azonban a fairfordi Royal International Air Tattoo (RIAT) idejére mégsem fejeződtek be a Vulcan rendbe hozási munkálatai, sőt az oldtimer madár még az augusztusi légi bemutatókról is hiányzott.

2007. augusztus 14-én aztán mégis kiadtak egy előzetes ütemtervet a hajtómüpróbákkal, majd a repülési kísérletekkel kapcsolatban. Bruntingthorpe-ban, augusztus 16-án kezdődött az első hajtómüindítás. Másnap – 20 év után először – sikeresen indították be a HX 558-as Vulcan hármas számú Rolls-Royce Olympus 202 típusú sugárhajtómüvét. Végül augusztus 22-én, rövid ideig, egyszerre mind a négy Olympust is kipróbálták közel a maximális sebességtartományban. Ezek a kísérletek minden hiba nélkül zajlottak le. Ezután, szeptember 1-jén végrehajtották a rollout ceremóniát, októberben pedig már különféle – kisebb-nagyobb sebességü – gurulópróbák következtek, valamint a személyzet szoktató gyakorlatai.Az első hivatalos repülést végül október 18-án hajtották végre. Az HX 558-as Avro Vulcan B-2 mindössze 34 perces, de csodálatos és problémamentes repülést végzett a repülőtér 3 mérföldes körzetében. A továbbiakban még két újabb repülés szerepel az ütemtervekben, majd nagy nyilvánosság előtt 2008-ban mutatkozik be az óriás deltaszárnyú gép. Jövő év júliusában, Fairfordban, a RAF International Air Tattoo repülőbemutatón már minden bizonnyal levegőben is szerepelni fog az XH 558-as Vulcan, hiszen akkor ünnepli majd fennállásának 90. születésnapját a Royal Air Force.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.
2017. 01. 12., 09:22
A motoros repülés centenáriumának évében német pilóták emlékrepülést szerveztek Magyarországra, így tisztelegve Almásy László pilóta, Afrika-kutató emléke előtt.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.