2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újból szárnyal a legendás Vulcan bombázó

JETfly  |  2007-10-22 19:13:00

2007. október 18-án, a leicestershire-i Bruntingthorpe-ban ismét levegőbe emelkedett az angolok egyik büszkesége, a híres Vulcan bombázó. A deltaszárnyú repülőóriás felújítását célzó vállalkozás eddig hatalmas anyagi és munkabefektetéseket emésztett fel. A hosszan elhúzódó program befejező szakasza még augusztus közepén, a hajtómű-, majd gurulópróbákkal kezdődött. Végül a V-bombázónak is nevezett, XH 558-as jelzésű repülőgép egy 34 perces kísérleti repülést hajtott végre. A látványos berepülés mindenféle műszaki hiba nélkül zajlott le. A gép nagyközönség előtt 2008 júliusában, Fairfordban, a RAF International Air Tattoo repülőnapján fog először bemutatkozni.

Az angol légügyi minisztérium még az 1940-es évek végén írta ki a 930 km/h sebességet, 15 000 m hadmüveleti csúcsmagasságot, valamint 5500 km hatótávolságot meghaladó repülőgép építéséről szóló pályázatot. 1947-ben az Avro cégnél B.35/46-os jelzéssel kezdődött a szubszonikus deltaszárnyú repülőgép tervezése A. V. Roe és Roy Chadwick irányítása alatt. A munkákat ugyanekkor a Vickers és a Handley Page repülőgépgyárakban is elindították. Végül mind a három tervezetet elfogadták, így születtek meg a hidegháború elrettentő erejét képező V-bombázók: a Valiant, a Victor és a Vulcan.Az Avro Vulcan prototípusa 1952. augusztus 31-én emelkedett először a levegőbe, majd sorozatgyártott példányai 1956-ban álltak szolgálatba az Angol Királyi Légierőnél. Végül összesen 136 db-ot építettek, melyekből az utolsót 1984-ben vonták ki az aktív állományból. Ezeket a szubszonikus gépeket az egykori Szovjetunió elleni atomcsapásra tartották készenlétben, harci alkalmazásuk a falklandi háborúban mégis hagyományos teherrel történt. Számos példányát helyezték el különféle múzeumokban. A még repülőképes gépek közül az utolsó Vulcant 1993 márciusában láthatták a levegőben.Hosszú évek után határozták el Angliában, hogy újból felélesztik az egykori repülőóriás egyikét. A felújítással járó költségek azonban rengeteg anyagi forrást emésztettek fel, ráadásul a program megvalósítása időközben kisebb-nagyobb késéseket is elszenvedett, jóllehet az újjáépítést alapítványok, a BAE Systems, a Rolls-Royce és több repülési cég, valamint a Sky Trust, illetve sok ezer ember támogatta. Az XH 558-as jelzésü Vulcan repülőkésszé tételét a Vulcan Operating Company müszaki gárdája végezte. Az előzetes várakozásokkal ellentétben azonban a fairfordi Royal International Air Tattoo (RIAT) idejére mégsem fejeződtek be a Vulcan rendbe hozási munkálatai, sőt az oldtimer madár még az augusztusi légi bemutatókról is hiányzott.

2007. augusztus 14-én aztán mégis kiadtak egy előzetes ütemtervet a hajtómüpróbákkal, majd a repülési kísérletekkel kapcsolatban. Bruntingthorpe-ban, augusztus 16-án kezdődött az első hajtómüindítás. Másnap – 20 év után először – sikeresen indították be a HX 558-as Vulcan hármas számú Rolls-Royce Olympus 202 típusú sugárhajtómüvét. Végül augusztus 22-én, rövid ideig, egyszerre mind a négy Olympust is kipróbálták közel a maximális sebességtartományban. Ezek a kísérletek minden hiba nélkül zajlottak le. Ezután, szeptember 1-jén végrehajtották a rollout ceremóniát, októberben pedig már különféle – kisebb-nagyobb sebességü – gurulópróbák következtek, valamint a személyzet szoktató gyakorlatai.Az első hivatalos repülést végül október 18-án hajtották végre. Az HX 558-as Avro Vulcan B-2 mindössze 34 perces, de csodálatos és problémamentes repülést végzett a repülőtér 3 mérföldes körzetében. A továbbiakban még két újabb repülés szerepel az ütemtervekben, majd nagy nyilvánosság előtt 2008-ban mutatkozik be az óriás deltaszárnyú gép. Jövő év júliusában, Fairfordban, a RAF International Air Tattoo repülőbemutatón már minden bizonnyal levegőben is szerepelni fog az XH 558-as Vulcan, hiszen akkor ünnepli majd fennállásának 90. születésnapját a Royal Air Force.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.