2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kabintető nélkül repültek az F-15-ös vadászgépek

JETfly  |  2007-10-11 09:17:00

Két amerikai F-15C Eagle is elvesztette repülés közben kabintetejét. Ennek ellenére nincs ok aggodalomra a lassan öregedő repülőgépeket illetően, mivel az F-15-ösök két év alatt közel 330 000 órát repültek, és a kabintetővel csupán két esetben volt probléma. Ennek ellenére a légierő felszólította az F-15-ös egységeket, hogy október folyamán az egész flottára kiterjedő vizsgálatot hajtsanak végre.

A szóban forgó események áprilisban és 2006 márciusában történtek, amikor is a repülőgépek 560 km/h sebességgel és már veszélyesen deformálódott kabintetővel repültek.Idővel a hő, a hideg és más behatások következtében minden repülőgép kabinteteje deformálódik, ami hatással van a kabinzáró mechanizmusokra is. A vizsgálatok során az elgörbült kabinfedőket fogják lecserélni, és az októberre ütemezett átfogó vizsgálat a kabintetők egészére kiterjed, nem csupán a részalkatrészekre.

Előzmények:Április 4-én Christopher Coddington őrnagy a Nellis repülőbázisról emelkedett a magasba, ahogy az lenni szokott, rutinfeladatot hajtott végre. A döbbenet 6700 m magasságban, 580 km/h sebességnél érte, amikor is a kabintető egyszerüen leszakadt a feje fölül, így nem maradt semmi, ami megvédte volna a menetszéltől. Coddington, aki egy tapasztalt oktatópilóta több mint 1800 órával, a helyzetet úgy próbálta megoldani, hogy katapultülését addig eresztette le, ameddig csak lehetett. Következő lépésként pedig fokozatosan lassította a repülőt, és visszafordult Nellis felé, ahol sikeresen földet ért. A környék átfésülése után a kutatócsapatok megtalálták a kabintető és a fémváz szétszóródott darabjait. A légierő vizsgálata alapján 1983 óta ez az áprilisi baleset volt a 7. alkalom, hogy egy F-15C kabinteteje minden előjel nélkül leszakadt a gépről.

Ugyanakkor a nellisi repülőbázisnál történt eset 14 hónap leforgása alatt már a második volt; 2006. március 10-én ugyanis a Tyndall repülőbázisról indulva sikeres landolást hajtott végre F-15C-jével egy kiképzés alatt lévő pilóta, miután leszakadt gépének kabinteteje. A repesemény 5450 m magasságban és 676 km/h sebességnél következett be. A gépet kísérő oktató segítségével 56 km repülés után sikerült biztonságosan földet érni.

A légierő szerint a kabinfedő leválását mindkét esetben a váz deformálódása okozta. Az erős szél lassan megadásra kényszerítette a kabintetőt biztosító fém alkatrészeket, aminek következtében a tető már nem bírta tovább a terhelést, és levált a gépről.

2006-ban ugyanakkor történt még egy eset, amikor egy jutalomút során egy kétüléses F-15-ös utasa figyelmetlenségből kinyitotta a kabintetőt, amely azon nyomban le is szakadt. Erről a balesetről azonban további részletek nem kerültek nyilvánosságra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin