2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A valódi pilótaóra tervezésének kihívása

JETfly  |  2002-01-01 18:34:00

A Dufeau Air Racing Chronograph egyedülálló történettel bír. Minden évben, Renoban, Nevadában kerül sor egy egyedülálló versenyre. Átalakított, II. világháborús vadászgépeken repülő pilóták mérik össze a tudásukat egy szűk körpályán, 800 km/h sebességnél, nagyon alacsonyan, közel a földhöz. A fordulási pontokat egyszerű, földbe vert póznák jelzik. Itt dől el, hogy ki az, aki nyer, és ki veszít. Aki a szűkebb fordulót veszi, a lehető legközelebb a póznához, a gépet merőlegesre állítva, a szárnyvéggel majdnem érintve a földet, a képes csak a döntő méterek megszerzésére. Éppen ezért az, hogy szélsőséges gyorsulási erőknek is képes legyen ellenállni – egészen 7G-ig –, alapvető követelmény volt az „Air Racing” pilótáknak szánt órák tervezésekor.

A volt légiforgalmi pilóta, Walter P. Zaugg továbblépett a rajongásban – 1994-ben, órakészítő barátjával megalakították a Dufeau Watch vállalatot, csak azért, hogy exkluzív repülős karórákat gyártson.

Mindmáig, a radar, müholdas navigáció és a „fly-by-wire” – azaz a teljesen elektronikus repülőgép kormányzás és vezérlés – napjaiban is komoly rajongótábora van a hivatásos pilóták között, a technikailag elavultnak számító, mechanikus pilótaóráknak.

A „Dufau” márkanév Henri és Armand Dufaux-nak a svájci repülés és repülőgépgyártás pionírjainak állít emléket, akik 1908-ban alapították cégüket az óragyártás metropoliszában, Genf-ben.

A név kötelez, így a Dufeau órákat maximális megbízhatóságra tervezték, arra hogy szélsőséges körülmények között is helytálljanak. Az alapanyagok, a gyártás, és a végellenőrzés olyan minőséget és színvonalat képviselnek, hogy minden egyes órájuk hivatalos légi alkalmassági vizsgálaton esik át.

Ez annak a tükrében, hogy a legtöbb Dufeau órából – éppúgy, mint a világ összes többi pilótaóra termékeinek a zöméből – sohasem lesz „valódi” repülőgépen használatos müszer, értelmetlennek tünik. Walter P. Zaugg a „Spirit of Aviation” azaz a „Repülés Szelleme” kifejezéssel indokolja azt, hogy miért is van értelme ilyen fokú felelősséget vállalni – hiszen a légi alkalmasság nem kis felelőséggel jár – az alapanyagért, a gyártásért és természetesen a végtermékért. Így logikus, hogy az egyetlen a repülőgépgyártásban tesztelt és hitelesített rozsdamentes acélból készülnek az óratokok. Ugyanezt az anyagot használja fel a Boeing a szélestörzsü kereskedelmi repülőgépei, nagy mechanikus igénybevételnek kitett alkatrészei gyártásához. Egy licenc megállapodás keretében az acélt a Boeing szállítja a Dufeau számára.

A Dufeau számára a kihívás a pilótaórák készítésében a repülés lényegén alapult. Hogy olyan alapelvek alapján hozzák létre őket, mint ahogy a repülőgépeket is konstruálják, és ez által felruházzák őket „repülős” identitással. Órakészítőink csak a legjobb alapanyagokat használják, lévén tisztában vannak azzal, hogy a vásárlók napjainkban maradandó értéket várnak el. Kimerítő tesztsorozat biztosítja, hogy minden Dufeau karóra élettartama a lehető leghosszabb legyen.

A Dufeau ragaszkodik ehhez a tartóssághoz, mert a pilótaórák nem követik a divathóbortokat, a karakterük változatlan immár évtizedek óta. „Véglegesen akkor döntöttem el, hogy megalapítom a Dufeau óragyártó céget, amikor a 230-as repülési szinten repültem Perzsia hegyei felett, egy repülőgép fedélzetén. Az egyik utolsó utamon, mint egy UN (Egyesült Nemzetek) repülőgép parancsnoka. Ez váratlan végét jelentette az előkészítő és szürő munkának. Évekig órák és müszerek sokasága vett körbe a pilótafülkében. Ez inspirált, hogy elkészítsem a saját órámat – egy pilóta óráját a szó legtágabb értelmében. Semmilyen más olyan felhasználás nincs, mint a repülés, ahol az időmérés olyan létfontosságú és nélkülözhetetlen lenne, mint a repülés. Éppen ilyen inspiráló volt a genfi Dufaux fivérek úttörő munkája, kiknek a neve keltette életre a óragyártó céget. Ők voltak az első svájci repülő úttörők, akik nagyszerü dolgokat értek el a gépeiken a mi kis országunk számára. Már 1910-ben Armand Dufaux átrepülte a teljes Genfi Tavat a, no. 4-es biplánjával, mely akkoriban a legnagyobb víz felett megtett távolság volt.

Példaként vesszük repülő elődeinket, amikor arra gondolunk, hogy hogyan biztosítsuk, hogy az óráink ne merüljenek feledésbe. A pilótaórák túllépnek a divathóbortokon; mindig stílusosak lesznek, értéküket azoktól a tapasztalatoktól szerzik meg, melyeket gazdáik élnek át.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.