2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A valódi pilótaóra tervezésének kihívása

JETfly  |  2002. 01. 01., 18:34

A Dufeau Air Racing Chronograph egyedülálló történettel bír. Minden évben, Renoban, Nevadában kerül sor egy egyedülálló versenyre. Átalakított, II. világháborús vadászgépeken repülő pilóták mérik össze a tudásukat egy szűk körpályán, 800 km/h sebességnél, nagyon alacsonyan, közel a földhöz. A fordulási pontokat egyszerű, földbe vert póznák jelzik. Itt dől el, hogy ki az, aki nyer, és ki veszít. Aki a szűkebb fordulót veszi, a lehető legközelebb a póznához, a gépet merőlegesre állítva, a szárnyvéggel majdnem érintve a földet, a képes csak a döntő méterek megszerzésére. Éppen ezért az, hogy szélsőséges gyorsulási erőknek is képes legyen ellenállni – egészen 7G-ig –, alapvető követelmény volt az „Air Racing” pilótáknak szánt órák tervezésekor.

A volt légiforgalmi pilóta, Walter P. Zaugg továbblépett a rajongásban – 1994-ben, órakészítő barátjával megalakították a Dufeau Watch vállalatot, csak azért, hogy exkluzív repülős karórákat gyártson.

Mindmáig, a radar, müholdas navigáció és a „fly-by-wire” – azaz a teljesen elektronikus repülőgép kormányzás és vezérlés – napjaiban is komoly rajongótábora van a hivatásos pilóták között, a technikailag elavultnak számító, mechanikus pilótaóráknak.

A „Dufau” márkanév Henri és Armand Dufaux-nak a svájci repülés és repülőgépgyártás pionírjainak állít emléket, akik 1908-ban alapították cégüket az óragyártás metropoliszában, Genf-ben.

A név kötelez, így a Dufeau órákat maximális megbízhatóságra tervezték, arra hogy szélsőséges körülmények között is helytálljanak. Az alapanyagok, a gyártás, és a végellenőrzés olyan minőséget és színvonalat képviselnek, hogy minden egyes órájuk hivatalos légi alkalmassági vizsgálaton esik át.

Ez annak a tükrében, hogy a legtöbb Dufeau órából – éppúgy, mint a világ összes többi pilótaóra termékeinek a zöméből – sohasem lesz „valódi” repülőgépen használatos müszer, értelmetlennek tünik. Walter P. Zaugg a „Spirit of Aviation” azaz a „Repülés Szelleme” kifejezéssel indokolja azt, hogy miért is van értelme ilyen fokú felelősséget vállalni – hiszen a légi alkalmasság nem kis felelőséggel jár – az alapanyagért, a gyártásért és természetesen a végtermékért. Így logikus, hogy az egyetlen a repülőgépgyártásban tesztelt és hitelesített rozsdamentes acélból készülnek az óratokok. Ugyanezt az anyagot használja fel a Boeing a szélestörzsü kereskedelmi repülőgépei, nagy mechanikus igénybevételnek kitett alkatrészei gyártásához. Egy licenc megállapodás keretében az acélt a Boeing szállítja a Dufeau számára.

A Dufeau számára a kihívás a pilótaórák készítésében a repülés lényegén alapult. Hogy olyan alapelvek alapján hozzák létre őket, mint ahogy a repülőgépeket is konstruálják, és ez által felruházzák őket „repülős” identitással. Órakészítőink csak a legjobb alapanyagokat használják, lévén tisztában vannak azzal, hogy a vásárlók napjainkban maradandó értéket várnak el. Kimerítő tesztsorozat biztosítja, hogy minden Dufeau karóra élettartama a lehető leghosszabb legyen.

A Dufeau ragaszkodik ehhez a tartóssághoz, mert a pilótaórák nem követik a divathóbortokat, a karakterük változatlan immár évtizedek óta. „Véglegesen akkor döntöttem el, hogy megalapítom a Dufeau óragyártó céget, amikor a 230-as repülési szinten repültem Perzsia hegyei felett, egy repülőgép fedélzetén. Az egyik utolsó utamon, mint egy UN (Egyesült Nemzetek) repülőgép parancsnoka. Ez váratlan végét jelentette az előkészítő és szürő munkának. Évekig órák és müszerek sokasága vett körbe a pilótafülkében. Ez inspirált, hogy elkészítsem a saját órámat – egy pilóta óráját a szó legtágabb értelmében. Semmilyen más olyan felhasználás nincs, mint a repülés, ahol az időmérés olyan létfontosságú és nélkülözhetetlen lenne, mint a repülés. Éppen ilyen inspiráló volt a genfi Dufaux fivérek úttörő munkája, kiknek a neve keltette életre a óragyártó céget. Ők voltak az első svájci repülő úttörők, akik nagyszerü dolgokat értek el a gépeiken a mi kis országunk számára. Már 1910-ben Armand Dufaux átrepülte a teljes Genfi Tavat a, no. 4-es biplánjával, mely akkoriban a legnagyobb víz felett megtett távolság volt.

Példaként vesszük repülő elődeinket, amikor arra gondolunk, hogy hogyan biztosítsuk, hogy az óráink ne merüljenek feledésbe. A pilótaórák túllépnek a divathóbortokon; mindig stílusosak lesznek, értéküket azoktól a tapasztalatoktól szerzik meg, melyeket gazdáik élnek át.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin