2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A valódi pilótaóra tervezésének kihívása

JETfly  |  2002-01-01 18:34:00

A Dufeau Air Racing Chronograph egyedülálló történettel bír. Minden évben, Renoban, Nevadában kerül sor egy egyedülálló versenyre. Átalakított, II. világháborús vadászgépeken repülő pilóták mérik össze a tudásukat egy szűk körpályán, 800 km/h sebességnél, nagyon alacsonyan, közel a földhöz. A fordulási pontokat egyszerű, földbe vert póznák jelzik. Itt dől el, hogy ki az, aki nyer, és ki veszít. Aki a szűkebb fordulót veszi, a lehető legközelebb a póznához, a gépet merőlegesre állítva, a szárnyvéggel majdnem érintve a földet, a képes csak a döntő méterek megszerzésére. Éppen ezért az, hogy szélsőséges gyorsulási erőknek is képes legyen ellenállni – egészen 7G-ig –, alapvető követelmény volt az „Air Racing” pilótáknak szánt órák tervezésekor.

A volt légiforgalmi pilóta, Walter P. Zaugg továbblépett a rajongásban – 1994-ben, órakészítő barátjával megalakították a Dufeau Watch vállalatot, csak azért, hogy exkluzív repülős karórákat gyártson.

Mindmáig, a radar, müholdas navigáció és a „fly-by-wire” – azaz a teljesen elektronikus repülőgép kormányzás és vezérlés – napjaiban is komoly rajongótábora van a hivatásos pilóták között, a technikailag elavultnak számító, mechanikus pilótaóráknak.

A „Dufau” márkanév Henri és Armand Dufaux-nak a svájci repülés és repülőgépgyártás pionírjainak állít emléket, akik 1908-ban alapították cégüket az óragyártás metropoliszában, Genf-ben.

A név kötelez, így a Dufeau órákat maximális megbízhatóságra tervezték, arra hogy szélsőséges körülmények között is helytálljanak. Az alapanyagok, a gyártás, és a végellenőrzés olyan minőséget és színvonalat képviselnek, hogy minden egyes órájuk hivatalos légi alkalmassági vizsgálaton esik át.

Ez annak a tükrében, hogy a legtöbb Dufeau órából – éppúgy, mint a világ összes többi pilótaóra termékeinek a zöméből – sohasem lesz „valódi” repülőgépen használatos müszer, értelmetlennek tünik. Walter P. Zaugg a „Spirit of Aviation” azaz a „Repülés Szelleme” kifejezéssel indokolja azt, hogy miért is van értelme ilyen fokú felelősséget vállalni – hiszen a légi alkalmasság nem kis felelőséggel jár – az alapanyagért, a gyártásért és természetesen a végtermékért. Így logikus, hogy az egyetlen a repülőgépgyártásban tesztelt és hitelesített rozsdamentes acélból készülnek az óratokok. Ugyanezt az anyagot használja fel a Boeing a szélestörzsü kereskedelmi repülőgépei, nagy mechanikus igénybevételnek kitett alkatrészei gyártásához. Egy licenc megállapodás keretében az acélt a Boeing szállítja a Dufeau számára.

A Dufeau számára a kihívás a pilótaórák készítésében a repülés lényegén alapult. Hogy olyan alapelvek alapján hozzák létre őket, mint ahogy a repülőgépeket is konstruálják, és ez által felruházzák őket „repülős” identitással. Órakészítőink csak a legjobb alapanyagokat használják, lévén tisztában vannak azzal, hogy a vásárlók napjainkban maradandó értéket várnak el. Kimerítő tesztsorozat biztosítja, hogy minden Dufeau karóra élettartama a lehető leghosszabb legyen.

A Dufeau ragaszkodik ehhez a tartóssághoz, mert a pilótaórák nem követik a divathóbortokat, a karakterük változatlan immár évtizedek óta. „Véglegesen akkor döntöttem el, hogy megalapítom a Dufeau óragyártó céget, amikor a 230-as repülési szinten repültem Perzsia hegyei felett, egy repülőgép fedélzetén. Az egyik utolsó utamon, mint egy UN (Egyesült Nemzetek) repülőgép parancsnoka. Ez váratlan végét jelentette az előkészítő és szürő munkának. Évekig órák és müszerek sokasága vett körbe a pilótafülkében. Ez inspirált, hogy elkészítsem a saját órámat – egy pilóta óráját a szó legtágabb értelmében. Semmilyen más olyan felhasználás nincs, mint a repülés, ahol az időmérés olyan létfontosságú és nélkülözhetetlen lenne, mint a repülés. Éppen ilyen inspiráló volt a genfi Dufaux fivérek úttörő munkája, kiknek a neve keltette életre a óragyártó céget. Ők voltak az első svájci repülő úttörők, akik nagyszerü dolgokat értek el a gépeiken a mi kis országunk számára. Már 1910-ben Armand Dufaux átrepülte a teljes Genfi Tavat a, no. 4-es biplánjával, mely akkoriban a legnagyobb víz felett megtett távolság volt.

Példaként vesszük repülő elődeinket, amikor arra gondolunk, hogy hogyan biztosítsuk, hogy az óráink ne merüljenek feledésbe. A pilótaórák túllépnek a divathóbortokon; mindig stílusosak lesznek, értéküket azoktól a tapasztalatoktól szerzik meg, melyeket gazdáik élnek át.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.