2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 292 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó előretolt állás

JETfly  |  2002-04-23 11:58:00

Majdnem húsz évvel a Corporate hadművelet után a brit csapatok jelenléte még mindig félelmetes a Falklan-szigetekként ismert mintegy 700 szigetből álló szigetcsoporton. Folyamatos jelenlétük hivatalosan nem több mint "az észlelt argentin fenyegetésre adott válasz"- mondják a brit védelmi minisztériumban, de "ez elrettentésként szolgál bármilyen ellenséges akcióval szemben, amely a Falkland-szigetek, Dél-Georga és a Dél-Sandwich-szigetek ellen irányul." A szigeteken mintegy 2000 katona állomásozik az Egyesült Királyság mindhárom haderőnemétől, hogy fenntartsák ezt az elrettentést. A túlsúlyban lévő haderőnem a Királyi Légierő, amely nagy része a katonák körében csak "MPA"-ként ismert Mount Pleasant-i nemzetközi repülőtéren állomásozik.

A szigeteken állomásozó vadászerők

Az elrettentés élét a 1435. Repülőraj négy Tornado F.3-asa alkotja melyek légvédelmi feladatkörben müködnek a szigeteken és környékükön. Ez a szerep elsőbbséget élvez az 1982-es konfliktus befejeződése óta. Eredetileg a 809. Repülőszázad Sea Harrier FRS.1-esei üzemeltek ebben a szerepben, majd később, 1982. júliusától a 29. Repülőszázad Phantom FGR.2-esei váltották fel őket és 1985. május 12. a Mount Pleasant megnyitása óta az F.3-asok repülnek ebben a szerepkörben. A raj parancsnoka egy "squadron leader" (őrnagy) aki lehet pilóta vagy navigátor, és aki egyike a nyolcfős személyzetnek, akik a falklandi környezetben élvezik, vagy inkább elviselik a repülést. A parancsnok négy hónapig, míg a személyzet többi tagja négy hétig állomásozik a szigeteken. A repülőszemélyzetet az Egyesült Királyság bármelyik F.3 századától vezényelhetik, de az időjárási viszonyok miatt a személyzet tagjainak rendelkezniük kell a "zöldkártya"-ként ismert szükséges bonyolult időjárási viszonyok közötti repült óraszámmal. Egyéb megszorítások nincsenek az "első turistákkal" szemben, mivel a szigeteken szerezhető repülési tapasztalat nagyon értékes lehet a viszonylag új F.3 személyzetek számára. Egy másik szempont, amit figyelembe vesznek a személyzetek kiválasztásánál, hogy az elsővonalbeli F.3 századokat egyre többször és egyre hosszabb ideig állomásoztatják távol hazai bázisaiktól. Hogy megpróbáljanak segíteni ezen a helyzeten, felismerték, hogy a RAF Coningsby-ben állomásozó 56. Repülőszázad (ez végzi az átképzést a Tornado F.3-ra) oktató pilótái és navigátorai sokkal kevesebb időt állomásoznak az Egyesült Királyság területén kívül, így ők alkotják a 1435. Repülőraj személyzetének többségét.

A Falklandi helyőrség

A raj repülőgépeinek karbantartását a 69. Repülő-müszaki alegység végzi, akiket szintén bármelyik repülőbázisról vezényelhetnek, bár az ő esetükben nem szükséges, hogy F.3 bázisról jöjjenek. Az F.3-asok avonikájának, hajtómüveinek és egyéb rendszereinek üzembentartásában számos brit bázison, köztük Tornado GR.1 bázisokon vagy a St. Athan-i karbantartó egységnél is lehet tapasztalatot szerezni. A müszaki állomány estében a vezénylési periódus kicsit különbözik a repülőszemélyzetekétől. A rangidős müszaki tisztet 12 hónapra, míg a többi müszakit 4 hónapos időtartamra vezénylik.

A négy F.3, amelyeket szintén bármelyik repülőszázadtól hozhatják, általában 12 hónapig marad a dél-atlanti térségben. Amíg ott állomásoznak az év 365 napján, napi 24 órán keresztül emelt szintü készültségi szolgálatban vannak. 1992. Júliusa óta, amióta kivonták a Phantomokat a szolgálatból két F.3 van készültségben. A gépeket egyenként egyszerüen csak "házaknak" nevezett hangárakban helyezték el. Ezekből 16-ot építettek, ha feszült helyzet kialakulása idején szükség lenne megerősítésre. Ezek a "házak", nem úgy, mint a hazai készültségi fedezékek, nem megerősítettek, de védenek, és részben rejtenek is a két oldalukon elhelyezett magas földhányások. A készültségi fedezékeket úgy helyezték el, hogy minél kevesebbet kelljen gurulni a 2590m hosszú felszállópálya 28-as felszállóirányú végére. Ha készültséget kell emelni "azonosítatlan behatoló" információ érkezik a "Griffin" kódnevü Radar Információs Központtól, amely 24 órás szolgálatot lát el. A tikosított információ egy adatátviteli rendszeren jut el a készültségi komplexumba és a szirénákat megszólaltatva, értesíti az összes szükséges állományt a riasztásról. A parancsnok nem akarta kommentálni, amikor arról kérdeztük, hogy milyen gyakran riasztják a készültséget, és amikor arról kérdeztük, hogy politikai okok miatt nem válaszol-e azt felelte "amilyen okok miatt akarják". A készültségben lévő repülőszemélyzet hajózó ruhában pihen a nap folyamán, de gyorsan magukra kapják a hiányzó felszerelést, ha megszólal a riasztócsengő. Ezalatt a kiszolgáló személyzet előkészíti az első repülőgépet (QRA1) hajtómüindításhoz. Evvel párhuzamosan értesítik az irányító tornyot a készültség riasztásáról, hogy szabaddá tegyék a felszállópályát a guruló F.3 számára. Amint felszállt az első gép a második (QRA2) veszi át a földön a szerepét, hogy szükség esetén felszállhasson.

A fedezékből induló Tornadok gyorsan elhagyhatják "házaikat". A nyitható hátsó ajtónak köszönhetően a gázsugár nem okoz károsodást az épületekben.

A készültségi gépek fegyverzetét mindig a politikai feszültség aktuális helyzete határozza meg, ami a négy Skyflash közepes hatótávolságú levegő-levegő rakétából, négy AIM-9L Sidewinder rövid hatótávolságú levegő-levegő rakétából és a 27mm-es Mauser gépágyúból álló teljes fegyverzet bármilyen kombinációja lehet. A gépágyú mindig töltve van, még ha rakéták nincsenek is függesztve. Ha szükséges, a teljes fegyverzet kevesebb, mint 60 perc alatt felfüggeszthető a gépekre.

Légiutántöltési kapacitás

A Brize Norton-i 101. Repülőszázad egyik VC10 K.4 tankerét négy hónapos váltásokkal vezénylik a 1312. Repülőrajhoz Mount Pleasantbe. Ennek elsődleges feladata az F.3-asok kiszolgálása a szigeteken. Ennek egyetlen személyzete ugyanolyan szintü készültségi szolgálatot lát el, mint az F.3-asok és ők is felszállnak, ha a készültségi Tornado felszáll. Ennek érdekében a személyzet 24 órán keresztül egy speciális készültségi épületben tartózkodik, ahol esznek, alszanak, szórakoznak, hogy mindig kéznél legyenek, ha a sziréna megszólal. A normál repülések során is szükségesnek tartják, hogy a VC10 felszálljon, ha az F.3-asok repülnek, mivel a Falkland-szigetek feletti időjárás pillanatok alatt dramatikusan megváltozhat. A hirtelen eső vagy hóvihar állandó tényező a szigeteken. Az F.3 pilóták megnyugtatónak tartják, hogy egy tanker mindig a levegőben tartózkodik, ami üzemanyagot biztosít a részükre, ha a levegőben kell várniuk, amíg az időjárás alkalmassá válik a leszállásra. Mégmegnyugtatóbb érzés, hogy ha a legközelebbi alkalmas repülőtéren az 1600km-re lévő Montevideoban, Uruguayban kell leszállniuk a VC10 képes biztosítani az útjukat.

A Tornado F.3-asok felszállása után röviddel mindig felszáll a VC10 is. A képen a 1435. Repülőraj egy Tornado F.3-asa látható amint feltölti üzemanyagtartályait a 1312. Raj ZD230 "K" lajstromjelü VC10 K.4 tankeréből.

A szigetek szállítórepülői

A szigeteken állomásozó VC10 másodlagos feladata a légiutántöltés gyakorlásának biztosítása a 1312. Repülőraj másik gépe, egy C-130K részére, amit a Lynehami szállítóezredtől vezényelnek.

1996. március 22-e, a C-130K-k tanker szerepből való kivonása és a VC10 légiutántőltő szerepben való alkalmazásának bevezetése óta a 1312. Repülőraj C-130-asainak száma egy gépre csökkent melynek személyzete a Lynehami szállítóezred öt százada közül kettőből kerül ki. Azért a 47. És 70. repülőszázadokra esett a választás, mert harcászati feladatuk az, amit a C-130 is végrehajt a Dél-atlanti térségben, tengerészeti járőrözés, nagy hatótávolságú kutató-mentő feladatok és szállítmányok ledobása a térségben elszórtan elhelyezkedő előretolt állásoknak. A közelmúltban történt Dél-Georgiai és Sandwich-szigeteki csapatkivonás segített a távoli szigetek körüli feladatok csökkentésében és jelenleg a térségben végrehajtandó 12 órás tengerészeti járőr és felderítő repülések száma évi négyre csökkent. Viszont megmaradtak a napi járőr feladatok a Falklandok közelében található halászati térségben, melyek biztosítják a Falkland-szigeteki természetvédelmi terület megőrzését. Itt a fő feladat, hogy tintahal után kutató kis külföldi halászhajók százait ellenőrizzék rendelkeznek-e a szükséges engedélyekkel. Ezeket az engedélyeket a szigetek kormányzóságától lehet beszerezni, melynek ára 1000 font per hajó per idény és jelenleg ez a szigetek fő bevételi forrása. Ezen kívül a C-130 jól látható elrettentést jelent bármely argentin hadihajó számára, bár ebben az esetben nem süllyedhetnek 250 láb (76m) alá és csak háromszor repülhetnek át bármely hajó felett.

A C-130-as egy másik fontos feladata a térségben a nagy hatótávolságú kutató-mentő bevetések végrehajtása. Ilyen jellegü feladatok során a C-130-as speciális falklandi légi tengeri- mentőcsomaggal (ASRA) van felszerelve, amely a célnak megfelelő élénksárga dobozokban MS10 mentőcsónakokat tartalmaz. Mindegyik mentőcsónak 15 személyes és olyan dolgokat tartalmaz, amelyekre azonnal szükség lehet, mint például élelmiszer, ivóvíz, elsősegélycsomag és zseblámpák. E bevetések során a repülőgép felszerelésében két plusz ülést is elhelyeznek a hátsó oldalajtóknál a megfigyelők számára a hosszú tengeri kutatás során. Speciális rádiói különösen alkalmassá teszik az ilyen bevetésekre, így a kutató akciók során a kutató-mentő helikopterekkel együttmüködve nagyobb lefedettséget biztosíthat.

A 1312. Repülőraj mindössze egyetlen C-130K-t használ tengeri Járőr szerepben a szigetek körül, biztosítva a Falkland-szigeteki természetvédelmi terület védelmét. Másodlagos feladatuk nagy hatótávolságú kutató-mentő bevetések végrehajtása.

A szigeteken állomásozó helikopterek

A szigetek körüli rövid hatótávolságú kutató-mentő feladatokat az egyetlen állandó jelleggel a szigeten állomásozó repülőegység, a 78. Repülőszázad látja el, melynek erejét két Sea King HAR.3-as és egy mostanában érkezett Chinook HC.2 helikopter alkotja. A katonai kutató-mentő feladatokat a Sea Kingek látják el, melyek az év 365 napjában 24 órán keresztül folyamatosan számos feladatot látnak el, de fő feladatuk az előbb említett. Ezen kívül kutató-mentő szolgálatot biztosítanak a helyi halászflotta számára, biztosítják a szigetek lakosságának légi betegszállítását és egyre növekvő mértékben, ellátják a szigetekre látogató hajókkal kapcsolatos kutató-mentő feladatokat. E feladatok teljesítése érdekében két teljes személyzetet vezényelnek folyamatosan a szigetekre nyolc hetes váltásokkal. A helikoptereket repült idejük függvényében általában 12 havonta hajózzák vissza az Egyesült Királyságba. Korábban a HAR.3-asokat egy kijelölt hatgépes állományból vezényelték, amiket a flottán belül csak "Falklandi fitnek" neveztek. Ezeket könnyü volt felismerni sötétszürke színükről (szemben a hagyományos sárgával), és a Dél-Atlanti feladatoknak megfelelően speciális avionikai berendezésekkel látták el őket. Ezen kívül feltünő különbség volt az ajtóban elhelyezett géppuska, melyet normális körülmények között nem alkalmaznak békében kutató-mentő feladatok során. Azonban amióta enyhült a feszültség, két normál sárga HAR.3-as látja el a feladatokat a szabvány hazai felszereléssel. Ez a változás jelentős előny a kutató-mentő Sea King flotta üzembentartása szempontjából, mivel így a Falklandi gépek az összes brit század között rotálódhatnak. Itt kell megjegyezni, hogy a flotta hat HAR.3A-ját kivonták a Dél-Atlanti szolgálatból, mivel azok eltérő avionikai felszerelése problémákat okozna a 78. Század személyzetének átképzése során. A Sea King HAR.3 általában 1360kg üzemanyagot hordoz a maximális hatótávolság eléréséhez, de ebben az esetben nem képes utasokat szállítani, így általános szabály, hogy készültségben fél üzemanyagtöltést alkalmaznak. Ha a mentés során plusz üzemanyagra van szükség, a szigeteken számos üzemanyagtöltő hely van előkészítve, vagy a Királyi Haditengerészet HMS Leeds Castle hadihajóján is leszállhatnak üzemanyagtöltés céljából. Ha a kutató-mentő bevetés során a rossz időjárás nem teszi lehetővé a leszállást a hajón az eljárás az, hogy a csörlőkezelő a mentőcsörlő segítségével felhúzza az üzemanyagtöltő tömlőt a hajóról, és függés közben töltik után a gépet.

A 78. Repülőszázad másik típusa a Chinook HC.2, melyek száma az évek folyamán négyről mindössze egy helikopterre csökkent. Ennek igen nagy hatása van a gép leterheltségére, ami azt jelenti, hogy gyakran repül napi hat-hét órát. Például mostanában előfordul, hogy meghatározott napokon 80 tonna terhet szállít külső teherként egy hajóról a távoli szétszórt radarállomásokra. A teherszállítás e példája nem szokatlan, mivel a Chinook normál feladata a szigeten ISO konténerek partraszállítása a nagy konténerszállító hajókról, mivel azok nem képesek a sekély vizü öblökben navigálni.

A 78. Repülőszázad Chinook HC.2-ese a forgalmi előtérben várakozik, míg a háttérben egy Sea King HAR.3-as éppen elemelkedik. A Chinook alacsony láthatóságú századjelzéseket visel a hátsó rotor pilonon, míg teljes színüeket az orr-részén.

A HC.2 másodlagos feladata közepes hatótávolságú kutató-mentés, és ehhez a feladathoz a Sea King HAR.3-hoz hasonlóan mentőcsörlővel látták el. A Chinook 192km-es hatósugara adja magát ehhez a szerephez, amit belső üzemanyagtartályok elhelyezésével 480km-re lehet növelni. A Chinook nem igazán alkalmas személyek hajófedélzetről történő felcsörlőzésére, mivel a 18,28m átmérőjü rotorok keltette hatalmas hullámzás nagy odafigyelést igényel.

Utánpótlási vonal

Általában az egyetlen más katonai repülőgép, amely a Mount Pleasanti nemzetközi repülőtér forgalmi előterében látható egy Tristar, az egyetlen rendszeres szolgálati kapcsolat az Egyesült Királysággal. Kéthetente három járat indul az Egyesült Királyságból. A nyolc órás út az Ascension-szigetre Franciaország nyugati csücskén keresztül vezet, majd Portugália felett Délnek fordul, keresztezi a Kanári-szigeteket, aztán végighalad Afrika nyugati partjainál mielőtt délnek venné az irányt Ascension felé. Ez elképzelve egy kicsit szédítő, de ez az igen távoli sziget félúton helyezkedik el, ahol üzemanyagtöltés céljából mintegy 60 percet időzik a Tristar. Ezt követően hét-hét és fél órán keresztül egy forduló kivételével szó szerint egyenesen repül az MPA repülőtér felé. Megérkezve a Falklandi légtérbe általában a 1435-ösök Tornado géppárja üdvözli a Tristart, melyek közben az elfogást is gyakorolják. Ez üdítő látvány a gépen utazóknak is, akik a hétórás út során nem látnak mást csak vizet és felhőt.

Egyszer egy hónapban egy extra járatot is beiktatnak a repülési tervbe, ilyenkor a C.2/C.2A változat helyett egy KC.1-es szokott érkezni. A Tristar e verzióját (amelyet általában légiutántöltésre használnak, de teherszállítóvá is átalakítható) ebben az esetben olyan rakomány szállítására használják, amely nem szállítható utasokkal együtt. Ezek olyan, a "veszélyes légiszállítmány" (DAC) osztályba sorolt anyagok, melyek ártalmasak az emberi szervezetre, mint például az üzemanyag. E járat útja egy kissé tovább tart a megszokottnál, mivel a diplomáciai engedélyek csak utasok szállítását teszik lehetővé az útvonal mentén elhelyezkedő országok felett, és nem terjed ki a veszélyes rakományra.

A Tornado F.3-asok fedezék komplexumában helyezték el a készültségi repülőgépeket. A készültségi gépek a felszállópályához legközelebb eső fedezékekben találhatók.

Közvetlenül az 1982-es konfliktust követően a katonai jelenlét a szigeten úgy vált ismerté mint Falklandi helyőrség. A helyi lakosságot, akik saját bevallásuk szerint a britek között is britek és azok is szeretnének maradni, általában megnyugtatja a masszív katonai jelenlét. Hogy megnyugtassák a Falkland-szigetek kormányzóságát és lakosságát, az egymást követő brit kormányok megegyeztek, hogy a napi 1millió fontos költségek ellenére fenntartják e jelenlétet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.