2017. 02. 22. szerda
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pusztán médiakacsa az új iráni vadászgép?

JETfly  |  2007-09-21 12:15:00

A napokban repítette világgá a hírt a szenzációra éhes sajtó, miszerint bemutatták az új csodafegyvert, az iráni Villám vadászgépet. A gép egyébként már idestova egy éve szolgálatban áll, igaz, akkoriban még csak néhány volt belőlük. Tény ugyanakkor, hogy rendkívül kevés információ áll rendelkezésre, így sok kérdésben csupán találgatni lehet, az azonban már biztosnak látszik, hogy a saját fejlesztésű iráni gép aligha fogja leküzdeni az amerikai flotta vadászgépeit, sőt valószínűleg a nagyritkán levegőbe emelkedő iráni F-14-eseknek sem lenne méltó ellenfele.

Kevésbé gyakorlott szemüeknek is feltünik a kísérteties hasonlóság az iráni „Villám" és az amerikai F-5 között. Ez az információ is már sok mindenre enged következtetni. A F-5-öst kimondottan olcsónak és könnyen karbantarthatónak fejlesztették, s bár az USA hadserege érdeklődött iránta, a merev szárnyú gépek üzemeltetésének egyedüli jogával rendelkező amerikai légierő nem kért belőle, csak kevés példányban rendszeresítették. Később agresszor gépként azonban kiválóan teljesített, napjainkban is használják.

Ugyanakkor meglehetősen sikeres lett külföldön, hiszen az USA számos szövetségese, elsősorban a kevésbé fejlettek kaptak ebből a típusból. Ezen országok közül némelyik a közelmúltban, illetve napjainkban nyugdíjazza az utlosó példányokat.Az ok, amiért Irán a Hornettel próbálja egy szintre emelni a gépet, egyrészt abban keresendő, hogy egy esetleges légitámadás során az iszlám országnak ezekkel a gépekkel is szembe kell majd néznie. Ugyanakkor talán elfelejtették, hogy az F/A-18 gyökerei az YF-17-en keresztül éppen az F-5-ösig nyúlnak vissza, azaz a Hornet egy szerves fejlődés eredménye. Ehhez képest az iráni Villám „evolúciója" aligha nevezhető hasonlóan látványosnak.Amit a Villámról valószínüsíteni lehet, az az, hogy a hajtómüvei valószínüleg az eredeti J85 valamely hazai továbbfejlesztései. Arról is keringtek hírek, hogy esetleg a J79 hajtómüvet építik be (pl. ez szolgált az F-4 Phantom II-ben is), ám úgy tünik, hogy ez már meghaladta az iráni mérnökök tudását. Ugyanebből az okból hagytak fel egy F-5F arányosan megnövelt másolatának és egy RD-33 hajtómünek az összeházasításával. Iránnak tehát van egy, az 1960-as évek technológiai színvonalát képviselő könnyü vadászgépről készült – enyhén módosított – másolata, amelybe szintén a kor akkori színvonalát képviselő hajtómü valószínüleg modernizált változatát építették be. A müszerezettséget tekintve nyilván jórészt analógokról beszélhetünk, feltehetőleg oroszokról. A gép orrának mérete drasztikusan nem változott, és mivel Irán nem éppen mikroelektronikai iparáról híres, így valószínüleg a gép radarja sem tartozik a legerősebbek közé. S akkor még a fegyverzetről szót sem ejtettünk, hiszen Iránnak se aktív radarirányítású légiharc-rakétái, se precíziós csapásmérésre alkalmas fegyverei nincsenek – igaz, így legalább nem kellett különösebben a tüzvezető rendszerrel bajlódniuk. Azonban ne tévesszük szem elől azt a tényt, hogy Irán ipara az elmúlt századokban soha nem számított fejlettnek, az ország tulajdonképpen az iszlám forradalom óta blokád alatt áll, számos fejlett eszközhöz – gyártósortól technológián át késztermékekig – nem juthat hozzá, s ennek ellenére mégis képes vadászgépet építeni, ha elavultat is.

A hírek szerint az első gépeket 2007. szeptember 22-én, az iráni–iraki háború (1980–1988) tiszteletére rendezendő parádé keretében veszi át a hadsereg.

Az iráni gépről megjelent régebbi híradás:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.
2017. 02. 21., 12:43
Használt MiG-29-esek Szerbiának, használt F-16-osok Romániának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin