2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pusztán médiakacsa az új iráni vadászgép?

JETfly  |  2007-09-21 12:15:00

A napokban repítette világgá a hírt a szenzációra éhes sajtó, miszerint bemutatták az új csodafegyvert, az iráni Villám vadászgépet. A gép egyébként már idestova egy éve szolgálatban áll, igaz, akkoriban még csak néhány volt belőlük. Tény ugyanakkor, hogy rendkívül kevés információ áll rendelkezésre, így sok kérdésben csupán találgatni lehet, az azonban már biztosnak látszik, hogy a saját fejlesztésű iráni gép aligha fogja leküzdeni az amerikai flotta vadászgépeit, sőt valószínűleg a nagyritkán levegőbe emelkedő iráni F-14-eseknek sem lenne méltó ellenfele.

Kevésbé gyakorlott szemüeknek is feltünik a kísérteties hasonlóság az iráni „Villám" és az amerikai F-5 között. Ez az információ is már sok mindenre enged következtetni. A F-5-öst kimondottan olcsónak és könnyen karbantarthatónak fejlesztették, s bár az USA hadserege érdeklődött iránta, a merev szárnyú gépek üzemeltetésének egyedüli jogával rendelkező amerikai légierő nem kért belőle, csak kevés példányban rendszeresítették. Később agresszor gépként azonban kiválóan teljesített, napjainkban is használják.

Ugyanakkor meglehetősen sikeres lett külföldön, hiszen az USA számos szövetségese, elsősorban a kevésbé fejlettek kaptak ebből a típusból. Ezen országok közül némelyik a közelmúltban, illetve napjainkban nyugdíjazza az utlosó példányokat.Az ok, amiért Irán a Hornettel próbálja egy szintre emelni a gépet, egyrészt abban keresendő, hogy egy esetleges légitámadás során az iszlám országnak ezekkel a gépekkel is szembe kell majd néznie. Ugyanakkor talán elfelejtették, hogy az F/A-18 gyökerei az YF-17-en keresztül éppen az F-5-ösig nyúlnak vissza, azaz a Hornet egy szerves fejlődés eredménye. Ehhez képest az iráni Villám „evolúciója" aligha nevezhető hasonlóan látványosnak.Amit a Villámról valószínüsíteni lehet, az az, hogy a hajtómüvei valószínüleg az eredeti J85 valamely hazai továbbfejlesztései. Arról is keringtek hírek, hogy esetleg a J79 hajtómüvet építik be (pl. ez szolgált az F-4 Phantom II-ben is), ám úgy tünik, hogy ez már meghaladta az iráni mérnökök tudását. Ugyanebből az okból hagytak fel egy F-5F arányosan megnövelt másolatának és egy RD-33 hajtómünek az összeházasításával. Iránnak tehát van egy, az 1960-as évek technológiai színvonalát képviselő könnyü vadászgépről készült – enyhén módosított – másolata, amelybe szintén a kor akkori színvonalát képviselő hajtómü valószínüleg modernizált változatát építették be. A müszerezettséget tekintve nyilván jórészt analógokról beszélhetünk, feltehetőleg oroszokról. A gép orrának mérete drasztikusan nem változott, és mivel Irán nem éppen mikroelektronikai iparáról híres, így valószínüleg a gép radarja sem tartozik a legerősebbek közé. S akkor még a fegyverzetről szót sem ejtettünk, hiszen Iránnak se aktív radarirányítású légiharc-rakétái, se precíziós csapásmérésre alkalmas fegyverei nincsenek – igaz, így legalább nem kellett különösebben a tüzvezető rendszerrel bajlódniuk. Azonban ne tévesszük szem elől azt a tényt, hogy Irán ipara az elmúlt századokban soha nem számított fejlettnek, az ország tulajdonképpen az iszlám forradalom óta blokád alatt áll, számos fejlett eszközhöz – gyártósortól technológián át késztermékekig – nem juthat hozzá, s ennek ellenére mégis képes vadászgépet építeni, ha elavultat is.

A hírek szerint az első gépeket 2007. szeptember 22-én, az iráni–iraki háború (1980–1988) tiszteletére rendezendő parádé keretében veszi át a hadsereg.

Az iráni gépről megjelent régebbi híradás:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.