2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Valós halállal végződött a szimulált légi csata

JETfly  |  2007-09-19 19:37:00

A múlt hét végén, Nyugat-Sussexben tartották meg a Soreham Air Show légi bemutatót. Az idei program központi elemeként II. világháborús veterán repülőgépekkel elevenítették fel a 67 évvel ezelőtt lezajlott angliai légi csata egyik eseményét. Sajnos ezúttal a kialakult légi harc túlságosan valósághűre sikerült, ugyanis az egyik résztvevő Hurricane típusú repülőgépe egy manőver végrehajtása után váratlanul lezuhant. A becsapódás következtében a gép teljesen megsemmisült. A gyakorlott Tom Blairs pilóta életét a helyszínre érkező mentők nem tudták megmenteni. A hatóságok már megkezdték az eset kivizsgálását.

Szeptember 15-én, szombaton mintegy 20 000 néző volt kíváncsi az ígéretesnek tünő Soreham Air Show-ra, melyet természetesen az elmaradhatatlan földi bemutatóval is egybekötöttek. A rendezők ezúttal elsősorban az 1940-es, híres angliai légi csatáról kívántak méltó módon megemlékezni. Ehhez jó alkalmat szolgáltatott az Angol Királyi Légierő (RAF) II. világháborús oldtimer harci gépekkel repülő, Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) nevü köteléke, amely idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Így az eseményen egyszerre három repülőgépükkel – egy-egy Hurricane, Spitfire, illetve Lancaster géppel – képviseltették magukat. Ezenkívül még más öreg masinák is jelen voltak és vettek részt a légi bemutatón.Ezekkel a gépekkel éppen az angliai légi csata egyik eseményét elevenítették fel, amikor a program során bekövetkezett a váratlan tragédia. A müsorban szereplő BBMF kötelék után egyszerre három „ellenséges” Messerschmitt – ebből egy Bf 109-es és két Bf 108-as – tünt fel, majd hajtott végre imitált támadást a repülőtér ellen. Az akciót félelmetes pirotechnikai villanások, robbanások, tüz és füst tette életszerüvé a közönség számára. A betolakodók ellen azonnal 2 Hurricane-t, majd kisvártatva további 6 Spitfire-t emeltek a levegőbe. Ezután a repülőgépek látványos légi harcot vívtak egymással.Tom Blairs DB707 jelzésü Hurricane-jával éppen egy fordulót fejezett be, miután nagy sebességü zuhanással, orral a földbe csapódott a gépe, amely egy jó darabon felszántotta a földet. A roncsban azonnal tüz keletkezett, amelyből sürü fekete füst szállt fel. A repülőgép szinte teljesen megsemmisült, darabjai pedig szétszóródtak. A katasztrófában a pilóta is életét vesztette, a helyszínre érkező rendőrök, mentők és tüzoltók már nem tudták megmenteni. Az eset pontban 15 óra 20-kor történt. A helyszín az A27-es úttól északra, a repülőtértől kb. 1,5 km-re volt. A földön szerencsére senki sem sérült meg. A repülési programot azonnal megszakították, de később tovább folytatták. Néhány gép végső tisztelgésül a „Man Missing in Action" formációt repülte, amelynek ezúttal szomorú jelentősége volt. A szemtanúkat is alaposan megdöbbentették a látottak.Tom Blairs nagyon tapasztalt repülőgép-vezetőnek számított, ugyanis eddig már több mint ezer repült óra volt a háta mögött. Ezenkívül rendelkezett még a légügyi hatóság által kiadott bemutatópilóta-jogosítvánnyal is. A 65 éves, II. világháborús repülőgép, noha veteránnak számít, a kora ellenére megfelelő müszaki állapotnak örvendett, továbbá érvényes repülési engedély is volt rá. A hasonló kategóriájú gépekkel különben sem lehet korlátlanul mürepülni. Ráadásul évente összesen is csak mintegy 10-15 órát töltenek a levegőben, tehát túlhajszolva sincsenek. A különös eseményre egyelőre nem tudtak megfelelő magyarázatot adni, de a vizsgálóbizottság már megkezdte a roncsok elemzését. A sussexi rendőrség pedig felkért mindenkit, hogy akik video- és fényképfelvételeket készítettek a helyszínen, sürgősen bocsássák a hatóság rendelkezésére, mert elősegítheti a nyomozást.

Angliában sajnos nem ez volt az első halálos kimenetelü baleset. A II. világháborús gyártású repülőgépek közül az elmúlt 17 évben eddig nyolc lezuhanást regisztráltak. 1990-ben a rendkívül gazdag Charles Church vesztette életét. Két évvel később David Moore a Spitfire-ével szenvedett tragédiát. 2001-ben, a kenti Biggin Hillben az 56 éves Martin Sergeantot Spitfire-ével érte szerencsétlenség, ám azon a légi bemutatón akkor további három halálos áldozat is volt. Így a kenti repülőnap a harmadik helyet foglalja el Angliában a legnagyobb veszteségi statisztikák tekintetében. A legutóbb, 2003-ban a cambridgeshire-i duxfordi légi bemutatón pedig egy Fairey Firefly típusú gépen két tengerészeti pilóta vesztette életét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.