2017. 05. 23. kedd
Dezső
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szovjet vadászgép roncsát emelték ki Újszászon

JETfly  |  2007-09-06 19:15:00

Egyre nagyobb sikereket érnek el a Szolnoki Repülőmúzeum munkatársai a II. világháború idején, hazánk területén lezuhant repülőgépek roncsainak felkutatásában, kiemelésében. 2007. szeptember 3. és szeptember 7. között ismét egy nem mindennapi leletmentésbe kezdtek Újszász mellett: a szovjet hadsereg egyik La-5FN típusú vadászrepülőgépének darabjait emelték ki.

A roncskutatás ilyen pozitív eredménye mindig emlékezés – mondta Magó Károly főtörzsőrmester, a kutatás vezetője a sajtó munkatársainak. Jelen esetben emlékezés a II. világháború eseményeire, emlékezés a lezuhant szovjet pilótára, emlékezés a győztes német pilótára, Heinz Ewald főhadnagyra és emlékezés egy kollégára, Baksa Tamás hadnagyra, aki az eddigi kutatásokban aktívan segítette tüzszerészmunkájával a lelkes csapatot, de tavalyi zámolyi halálos balesete miatt ma már nem vehetett részt a La-5 megtalálásában. A mostani La-5FN-roncs kiemelését a régi barát és segítő tiszteletére ajánlották fel.

Hogyan találnak rá egy vadászgép roncsára a kutatók? Először valamely ismerőstől jön egy információ, valakitől egy beszélgetés során hallottak egy lezuhant repülőgép feltételezett helyéről. Most sem volt másként. Bábosik László, aki a háború idején kamaszéveit élte, látta az eseményeket, amikor az újszászi templomtorony már égett, két repülőgép érkezett Újszász felől tanyájuk felé. Az egyik menekült, mert a mögötte lévő gép folyamatosan lőtte. A tanya közelében a vörös csillagos üldözött gépről darabok hullottak le, és kigyulladt. A pilóta kiugrott, de az alacsony magasság miatt ejtőernyője már nem nyílt ki. Repülőgépe is pár másodperc múlva a földbe fúródott.

Ezen információk segítségével a kutatást 2006-ban kezdte meg Hegedüs Attila, Sípos Sándor és Magó Károly. A lezuhanás pontos helyét ezen év augusztus 23-án müszerrel kimérték, és a típusazonosításhoz szükséges darabokat tudtak felszínre hozni. A talált alkatrészek egy szovjet gyártású La-5FN típusú gépből származnak. Ebből a gépből körülbelül százötven zuhant le hazánk területére, de ez az első repülőgép, amelynek darabjait megtalálták.

A konkrét feltárási munkák idén szeptember elején kezdődtek meg. Az időjárás nem volt kegyes a kutatást végző szakemberekhez. A kutatócsapat, a Szolnoki Repülőmúzeum, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis és a Magyar Roncskutató Egyesület munkatársai végezték el. A munkálatokban segítettek a Magyar Honvédség tüzszerészei, valamint a katasztrófavédelem szakemberei. A munkát nehezítette, hogy a repülőgép nagy sebességgel, ingoványos talajba csapódott be, és mélyen fúródott a földbe. A La-5FN motorját öt méter mélyről ásták ki a kutatók, ami a legmélyebb lelőhely az eddigi feltárások során. A motor mellett több azonosítható alkatrészt találtak meg, többek között szelepeket, motordugattyúkat, lőszerhevedereket. A szakemberek vizsgálata megerősítette, hogy a szovjet pilóta erőteljes légi harcba keveredett, mivel a roncsok között egyetlen lőszert sem találtak, csak üres lőszerhevedereket.

Az esős idő miatt a szakemberek felgyorsították a kutatási munkálatokat, így a tervezett egy hét helyett két nap alatt kiemeltek minden alkatrészt a kutatógödörből. A repülőgépnek közel húsz százalékát találták meg, ez nagyon jó arány, mivel a La-5FN sárkányszerkezetének nagy része faalapú, ami elporladt a hosszú idő alatt.

Természetesen a roncs kiemelésével nem fejeződött be a munka. A megtalált alkatrészeket megtisztítják, katalogizálják, elvégzik rajtuk a szükséges konzerválási munkákat, majd a Szolnoki Repülőmúzeum roncskiállítási területére kerülnek.

A kutatócsapat újabb feltáratlan roncsok után kutat. Jelenleg is újabb területen keresnek a II. világháborúban lezuhant katonai repülőgépet, amelynek kiemeléséről, reméljük, hamarosan tudósíthatunk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.