2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 306 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvan év után ismét MiG-3-as repült Oroszország egén

JETfly  |  2007-09-06 20:15:00

A Moszkvában megrendezett MAKSZ kiállítás és légi bemutató az idén is nagy meglepetéseket tartogatott. Oldtimer kategóriában ezúttal, 60 év után először – az egykori szovjet – II. világháborús vadászrepülőgép volt látható a levegőben, melyet az alkalomra szépen felújítottak. A helyreállítási munkát az amerikai virginiai Fighter Factory nevű vállalkozás végezte. A barna-zöld terepszínű festést kapó harci gép berepülését 2006 októberében – egy Allison motorral – hajtották végre. Ezt követően a MiG-3-assal, 2007 májusában már Oroszország légterében is repültek. A nagyközönség azonban csak az augusztus végi Air Show harmadik napján láthatta a hatperces, igen dinamikus műrepülést.

A virginiai suffolki székhelyü Fighter Factory nevü magánvállalatot azzal a céllal alapították, hogy a korábban eltüntnek nyilvánított repülőgépeket felkutatassák, teljesen felújítsák, és újra repülőképessé tegyék. Ezáltal a nagyközönség nem egy hagyományos értelemben vett múzeumban nézheti meg ezeket a ritka történelmi típusokat, hanem földi (statikus) és légi bemutatók keretében. Ráadásul az érdeklődők – kívánság szerint, természetesen előre bejelentkezve – akár még a javítóbázison folyó újjáépítési munkákat is megtekinthetik. A múlt bemutatásán és népszerüsítésén kívül a cég egyik nem titkolt terve, hogy repülőgépeik akár mozifilmekben is szerepeljenek, hiszen ebben további anyagi lehetőségek rejlenek.

A Fighter Factory szakterülete elsősorban a II. világháború időszakát öleli fel, de ezenkívül más korszakokból származó repülőeszközök javítási kihívásainak is igyekeznek megfelelni. Minden egyes gépet az egykori állapotának megfelelően – lehetőség szerint eredeti alkatrészekből – kívánják helyreállítani. Ezeknek az alkatrészeknek a beszerzése komoly kihívást jelent, éppen ezért a hiányzó darabokat vásárlással próbálják pótolni. A Fighter Factory repülésre alkalmas „flottája” azonban – örvendetes módon – folyamatosan bővül. A vadászgépekből jelenleg a MiG-3 mellett Spitfire, Hurricane, P-40, FG-1D Corsair, Mustang, Sea Fury, Polikarpov I-153, I-16 és I-15bis is megtalálható. A bombázókból már „szolgálatba” állt a TBM Avenger, a B-25J, az AD-4 Skyraider „Able Dog”, valamint a PBY 5A Catalina. Az oktatógépek közül rendelkeznek Stearman PT-17 „Kaydet”, T-28 Trojan, T-34 Mentor, SNJ-4 Textan, de Havilland Chipmunk, de Havilland Tiger Moth, Polikarpov PO-2 és Bücker Jungmeister típusokkal. A futárgépeket a Messerschmitt Bf 108 „Taifun”, a Messerschmitt Me 208, a Fieseler Storch, illetve a Stinson L-5 Sentinel képviseli. Továbbá, az igen vegyes feladatkörü és nemzetiségü gépeken kívül, más történelmi típusokat is sikerült összegyüjteni. Ezek közé sorolható a V1-es „repülőbomba”, a Jak-55-ös vagy a Wright testvérek Modell B – replika – gépe. Ezenfelül felújítás alatt áll egy-egy A-26 Invader, Jak-18, de Havilland Mosquito, Kawasaki Ki-61 Type 3 Hien „Tony”, Messerschmitt Bf 109, F-86 Sabre, P-63 King Cobra, Bell P-39, valamint egy Jak-3-as is. A javítóbázis az Aircraft Discovery Division of Aviation Institute of Maintenance, amely szintén Norfolkban található, a repüléseknek pedig a Virginia Beach Airport biztosít helyet.

A fehér, 17-es számú MiG-3-as a teljes helyreállítás után először 2006 októberében emelkedett a levegőbe. A sikeres berepülések után a MiG-3-as Oroszországba érkezett, majd 2007 májusában a szibériai Novoszibirszkben – 60 év után első alkalommal – szárnyalt az orosz légtérben. Ezután júliusban a géppel összesen 12 teljes repülést hajtottak végre. Végül augusztus végén, a MAKSZ légi bemutató harmadik napján pedig már egy hatperces mürepüléssel mutatkozott be a nagy nyilvánosság előtt. Ezt követően az Egyesült Államokba tér vissza a vadászgép, hogy a repülés ottani rajongóit is megörvendeztesse látványos programjával.A MiG-3-as története egészen a II. világháború előtti időkig nyúlik vissza. Az Artyom Ivanovics Mikojan és Mihail Joszipovics Gurjevics tervezőpáros 1940-ben építette a vegyes szerkezetü MiG-1-es együléses vadászrepülőgépet. A konstrukció hátrányos tulajdonságai – pl. nehézkes irányíthatóság – azonban hamar napvilágot láttak, éppen ezért látták szükségét a gép áttervezésének, valamint a hiányosságok kijavításának. Ez a módosított változat kapta végül a MiG-3-as típusjelzést. Első sorozatgyártott példánya 1940. december 20-án gördült le a futószalagról. A vadászgépet egy 1350 LE-s (993 kW) Mikulin AM-35A folyadékhütésü, V-12 motorral építették, melynek maximális sebessége 640 km/h, hatótávolsága 820 km, csúcsmagassága pedig 11 500 m volt. Fedélzeti fegyverzetül az 1 db 12,7 mm-es UBS géppuska, valamint a 2 db 7,62 mm-es SKAS géppuska variációját választották, ezenkívül még 2 db 100 kg-os bombát vagy 6 db 82 mm-es RS-82 rakétát is hordozhatott.

A Barbarossa-hadmüvelet kezdetéig összesen 1200 db-ot állítottak szolgálatba, azonban a légi harcokban mégsem váltak be. A gyártást végül 1942-ben, a 3600. darabnál leállították, ugyanis Sztálin ekkoriban rendelte el, hogy a Mikulin AM-35-ös motorokat kizárólag az Il-2-es csatarepülőgépek számára készítsék. Intézkedése ezzel megpecsételte a típus további sorsát. A MiG-3-asokat 1942 augusztusára végleg kivonták a frontszolgálatból. Attól kezdve csak légvédelmi feladatokra alkalmazták. Moszkva légterében egészen a háború végéig használták.Alexander Pokriskin, a szovjetek második legeredményesebb ászpilótája összesen 59 hivatalos légi győzelmet aratott. Ebből 40-et MiG-3-assal ért el, a többit P-39-essel. Ezenkívül további 13 német gép lelövését jelentette ellenséges terület felett, ám ezeket végül nem igazolták számára. Pokriskint szovjet terület fölött sohasem lőtték le. A II. világháború során összesen 650 bevetést hajtott végre, ebből 156 légi csatában vett részt. Kísérőjét sohasem veszítette el. A hidegháború idején Pokriskin már a Szovjetunió marsallja volt.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A sikeresen teljesített Tobruq Legacy 2017 többnemzeti, kis-közeli hatótávolságú légvédelmi rakéta harcászati gyakorlat, valamint az éleslövészet után hazatértek az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred honvédjei Csehországból.