2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újra repülnek az iráni légierő amerikai Tomcatjei?

JETfly  |  2007-09-04 19:15:00

Irán újra üzemképessé tett három F-14A-t. Feltehetőleg további Tomcatek is újra repülni fognak. Ez utóbbit ajánlatos kellő kétkedéssel fogadni. Irán még 2002-ben kezdett bele az F-14A gépeinek felújítását célul kitűző projektjébe. Szintén ez évben bejelentették, hogy a hetvenes években vásárolt 79 F-14A-ból 25 továbbra is repképes. Ugyanakkor hosszú ideje köztudott tény, hogy Irán már a nyolcvanas években csak „kannibalizálás\" révén volt képes repképes állapotban tartani a F-14 gépeit.

Erre szüksége is volt, hiszen pont akkor vívta a perzsa állam a háborúját Irakkal, így a Tomcatek meglehetősen sokat repültek. Utoljára 1985-ben lehetett egyszerre 25 Tomcatet a levegőben látni, amikor is egy díszszemle alkalmával elhúztak a főváros, Teherán fölött. A szomszéddal vívott háború során az F-14-esek számos gép lelövéséért voltak felelősek, így a háború utolsó lelőtt gépe is egy Tomcat áldozata lett.Számos erőfeszítés történt Irán részéről, hogy F-14 gépeit repképes állapotban tarthassa, így egyes alkatrészeket maguk gyártanak, míg másokat az országba csempésznek. Az előbbiben Oroszország is segítséget nyújtott. A kilencvenes évek derekára azonban egyre kevesebb iráni F-14A-t lehetett a levegőben látni, s kimondottan hírértéke volt annak, ha egy ilyen gép felszállt. Erről egyhamar értesültek egyes hírszolgálatok is, hiszen a meglehetősen nagy gép felszállását nehéz titkolni, így a hírek a számos, számüzetésben élő iránin keresztül gyorsan eljutottak az egyes hírszerző tisztekhez. Így aztán nem meglepő, hogy azt a bizonyos 2002-es bejelentést, miszerint 25 F-14A repképes, nem vették túl komolyan. Szintén erősen akadályozza az F-14 harci gépként való alkalmazását, hogy a sah idején az USA-tól vásárolt fegyverek már rég elfogytak. Ugyan Irán bejelentette, hogy különböző fegyvereket gyártanak az F-14-es gépeikhez, ám ezeket integrálni is kell, amely komoly elektronikai ismereteket feltételez – ez nem éppen Irán erőssége. Így tehát ha Irán komoly anyagi áldozatok árán ugyan, de repképessé is tesz kb. egy tucat F-14A-t, aligha fogja hasznukat venni, hiszen egyrészt a gépek 30 évesek, másrészt nincs hozzájuk hatékony fegyverük.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.