2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Korszerűbb légi filmek a megfigyelő repülésekhez

JETfly  |  2007-09-03 15:45:00

A Nyitott Égbolt-szerződés harmincnégy részes állama közül huszonegy képviselője jelent meg augusztus 30. és szeptember 5. között Kecskeméten, ahol a megfigyelő és adatgyűjtő repülések során alkalmazandó berendezések hitelesítésére került sor. A procedúrára azért volt szükség, mert az An–26-osra telepített optikai kamerához a jövőben az eddig használtnál korszerűbb filmet kíván alkalmazni a Magyar Honvédség.

A második világháború után kibontakozó fegyverkezési hajsza következményeként az 1970-es évekre a NATO és a Varsói Szerződés (VSZ) tagállamai olyan pusztító potenciált halmoztak fel, amely még a mértéktartó becslések szerint is többszörösen elég lett volna Földünk elpusztításához. Talán ez a felismerés ültette a feleket tárgyalóasztalhoz, és teremtette meg a kölcsönös leszerelési tárgyalások lehetőségét. Az első, igazán jelentős lépés a haderőcsökkentés felé a helsinki záródokumentum 1975-ös elfogadása volt; ekkor három területen született megállapodás. Ezek egyikéből – a biztonság katonai aspektusait magában foglaló csomagból – eredeztetjük a mai értelemben használt fegyverzetellenőrzés folyamatát, ami alapvetően két részre osztható: a fegyverzetkorlátozásra (fegyverzetcsökkentésre), valamint a bizalom- és biztonságerősítésre. Az utóbbi egyik fontos területe a Nyitott Égbolt-szerződés, amelyet 1992. március 24-én Finnország fővárosában, Helsinkiben, huszonöt ország külügyminisztere látott el kézjegyével; ennek nyomán létrejött a NATO és a volt VSZ tagjai között a Nyitott Égbolt-rendszer. A dokumentum ratifikációs folyamata azonban elhúzódott, így az csak közel tíz évvel később, 2002. január 2-án lépett életbe.

A Nyitott Égbolt-szerződés rögzíti a megfigyelő repülések fogadásának és végrehajtásának feltételeit, valamint mennyiségét is. A fogadó nemzet felajánlhatja, hogy területe fölött az általa üzemeltetett (a szükséges müszaki eszközökkel felszerelt) repülőgéppel hajtsák végre a megfigyelő repüléseket. Amennyiben ezzel a jogával nem él, akkor a feladatot végrehajtó állam igénybe veheti saját, vagy egy harmadik ország repülőgépét, utóbbit természetesen térítés ellenében.

Problémát jelent ugyanakkor, hogy a részes államok megfigyelőrendszereinek képességei eltérnek egymástól. Ebből következően a csúcstechnikát felvonultatók adott esetben több információt szerezhetnek, mint a megfigyelési feladatokat kevésbé korszerü felszereléssel végzők. E probléma kezelésére a tagországok meghatározták az úgynevezett terepi felbontási képességet, ami érvényes az összes alkalmazott technikai eszközre (fényképezőgépek, videokamerák, infravörös kamerák, radarok), majd ehhez a felbontási képességhez igazították a minimális repülési magasságot. Így a különböző fejlettségi szinten álló berendezésekkel azonos minőségü felvételek készülhetnek; értelemszerüen ehhez az kell, hogy a jó felszerelésekkel nagy, míg a kevésbé korszerüekkel kis magasságban repülve hajtsák végre a megfigyelő repülést.

A megfigyelőrendszer (a repülőgép, illetve a fedélzetén hordozott eszközök) müködtetéséhez elengedhetetlen annak – szigorú előírások szerint, külföldi ellenőrök jelenlétében történő – hitelesítése. Erre most azért volt szükség, mert a Magyar Honvédség által alkalmazott, optikai kamerákkal üzemelő berendezéséhez új légi-filmeket szereztek be. A procedúrára a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, augusztus 30. és szeptember 5. között került sor.

– A Nyitott Égbolt-szerződésben foglaltak szerint az optikai kamerával készített felvétel terepi felbontása nem lehet jobb 30 centiméternél. Az új filmek alkalmazásakor – melyek érzékenysége eltér az eddig használttól – tehát ismét meg kell határozni a minimális repülési magasságot – mondta Lukács Péter alezredes, a magyar Nyitott Égbolt-csoport vezetője. Hitelesítő repülést csak akkor kell végrehajtani – folytatta a főtiszt –, ha a megfigyelőrendszer valamelyik komponensében olyan változás következik be, amely hatással lehet a már említett minimális repülési magasságra. A mozzanat keretében a külföldi megfigyelők azt is vizsgálják, hogy az eszközök megfelelnek-e a szerződés előírásainak. Megfigyelő repülést ugyanis csak olyan eszközökkel és beállításokkal végezhetünk, amelyeket a hitelesítés során elfogadott a többi részes állam.

E feladatra egyébként a magyar légierő három An–26-osát alakították át; a megfigyelő repülés előtt ezek egyikére telepítik a szükséges eszközöket, egy-két nap alatt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.