2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Évente egymillióan látogatják meg Nagaszaki halált hozó rémálmát

JETfly  |  2007-08-29 12:15:00

1945. augusztus 9-én, helyi idő szerint 11 óra 01 perckor Nagaszaki felett robbantották fel az USA második atomfegyverét. A „Fat Man” névre keresztelt plutóniumbombát a Charles W. Sweeney őrnagy parancsnoksága alatt álló, „Bockscar” becenevet kapó Boeing B-29-es repülőgép juttatta célba. A 393. bombázószázad állományába tartozó gép Tinian szigetéről indult halálos terhével a japán nagyváros ellen. A 21 kilotonna hatóenergiájú fegyver bevetése 40 000 ember azonnali halálát okozta, ezenkívül további 60 000-en megsebesültek, akik közül több ezren később haltak meg a sugárzás következtében. A Bockscar jelenleg a légierő nemzeti múzeumában, Daytonban tekinthető meg.

A Nagaszakira atombombát kioldó Boeing B-29-es típusú repülőgépet, melyet később „Bockscar” névre kereszteltek, a nebraskai Omahában, a Glenn L. Martin repülőgépgyárban építették. A gép eredetileg Block 35-ös szériájú volt. Gyári száma ennek megfelelően B-29-35-MO 44-27297 lett. Később azonban Silverplate-ben 10 db példányt – köztük ezt is – az új fegyvernek megfelelően átépítettek. Az így módosított gépeknek a Block 36-os szériaszámot adták. 1945. március 19-én állt szolgálatba az USAAF-nál a Bockscar. Első útja Frederick C. Bock századossal és a C-13 személyzettel együtt az utahi Wendover Field-i légibázisra vezetett.

A B-29-est az ott állomásozó 393. bombázószázad állományába osztották be, miközben a kijelölt személyzet a legnagyobb titoktartás mellett megkezdte az alapos felkészülést és kiképzést. Ezt követően, június 11-én indultak a Mariana-szigeteken lévő Tinianra, ahova június 16-án érkeztek meg. A személyzet ekkor tovább folytatta a felkészülést. A repülőgép ekkor kapta, a pilóta után, a Bockscar elnevezést. Tinianról a géppel összesen 13 kiképző- és gyakorlófeladatot hajtottak végre. Majd ezután további 3 (más források szerint 4) bombázóbevetés következett, amelynek során Niihamát, Musashinót, valamint a Don Albury hadnagy irányította C-15-ös személyzet pedig Toyamát támadta. Ez utóbbi alkalommal – kísérletképpen – a 4536 kg tömegü, nagy hatóerejü, „pumpkin” becenevü bombát – melyet alakjáról és narancssárga színéről neveztek el – oldották ki, amely az atombomba előtti utolsó „főpróba” volt. Az 509. Composite Groupba csak egyetlen bombázószázad, a 393-as tartozott, melynek jelzéseit augusztus 1-jén megváltoztatták, hogy az ellenséget megtévesszék. Ekkor festették fel a törzsre a 77-es számot is.Hirosima után az USA harmadik – de akkor egyetlen – plutóniumbombáját, melyet „Fat Man” névre kereszteltek, 1945. augusztus 9-én robbantották fel Nagaszaki felett. Az elsődleges célpont eredetileg Kokura volt, ám a felhős idő miatt a másodlagos célpontra oldották ki a bombát. A Bockscar becenevü Boeing B-29 „Superfortresst” ezúttal Charles W. Sweeney őrnagy irányította, aki a „The Great Artiste” nevü B-29-es személyzetével (C-15) repült együtt. Az odafelé vezető út nem volt eseménytelen, ugyanis a gépnek Okinaván csaknem üres üzemanyagtartályokkal le kellett szállnia. Végül e kényszerkitérő után a ledobást helyi idő szerint 11 óra 01 perckor hajtották végre. A Fat Man 4630 kg tömegü, 3,25 m hosszú, 1,52 m átmérőjü, valamint 21 kilotonna hatóenergiájú bomba volt. A veszteségeket illetően – például Drezdához hasonlóan – ebben az esetben is megoszlanak a vélemények. A források egy része 40 000 emberre becsüli a halálos áldozatok számát, valamint 60 000-re a sebesültekét. Ehhez azonban hozzáadódnak azok is, akik a sugárzás következtében később vesztették életüket.

Alig egy hónappal később, szeptember 2-án végül Japán is kapitulált, ezzel a távol-keleti hadszíntéren szintén befejeződött a II. világháború. Az atomfegyverek bevetésével egy új korszak kezdődött, amelynek pusztító ereje Hirosimában és Nagaszakiban mutatkozott meg először. Azóta a nagyobb hatalmak fegyverarzenáljaiban megtalálhatók ugyan az atombombák továbbfejlesztett változatai, ám azok többnyire csak az elrettentést szolgálják, hiszen esetleges alkalmazásuk következményei beláthatatlanok.A Sweeney parancsnoksága alatt álló Boeing B-29-es Bockscar végül a feladat eredményes végrehajtása után Iwo Jimán szállt le. A II. világháború után, 1945 novemberében az új-mexikói Roswell Field-i légibázisra települt haza a 393. bombázószázad. A gépet utóbb az Operation Crossroads céljaira kívánták felhasználni, de végül törölték a kísérleteket, így a gépet is „nyugdíjazták”. 1946 augusztusában az arizonai 4105. bázisra, a Davis-Monthan sivatagi raktártelepre került a Superfortress, amely akkor a „The Great Artistle” jelzéseit viselte. Alig egy hónappal később aztán a repülőgép az ohiói Wright-Patterson légibázisra, a légierő múzeumába került. Eredeti jelzéseit és festését csak 1961. szeptember 26-án kapta vissza. A Boeing B-29 Bockscar napjainkban a légierő nemzeti múzeumában, Daytonban van kiállítva, és a repülőgépet évente mintegy egymillió látogató nézi meg.

A C-15-ös személyzet névsora 1945. augusztus 9-én:

Charles W. Sweeney (Maj.) repülőgép-parancsnokCharles Donald Albury (Capt.) másodpilóta (eredetileg a C-15-ös személyzet pilótája)Fred Olivi (2nd Lt.) tényleges másodpilótaJames Van Pelt (Capt.) navigátorRaymond „Kermit” Beahan (Capt.) bombacélzóAlbe Spitzer (Sgt.) rádiósJohn D. Kuharek (Master Sgt.) repülőmérnökRay Gallagher (Staff Sgt.) lövész, segéd-repülőmérnökEdward Buckley (Staff Sgt.), radarkezelőAlbert Dehart (Sgt.) faroklövészRajtuk kívül a fedélzeten tartózkodott még ezen a küldetésen:Frederick L. Ashworth (Cmdr.), az USN fegyverszakértőjePhilip Barnes (Lt.), az USN segéd-fegyverszakértőjeJacob Beser (2nd Lt.) rádiólokációs megfigyelő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.