2017. 07. 23.
Lenke
: Ft   : Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Évente egymillióan látogatják meg Nagaszaki halált hozó rémálmát

JETfly  |  2007-08-29 12:15:00

1945. augusztus 9-én, helyi idő szerint 11 óra 01 perckor Nagaszaki felett robbantották fel az USA második atomfegyverét. A „Fat Man” névre keresztelt plutóniumbombát a Charles W. Sweeney őrnagy parancsnoksága alatt álló, „Bockscar” becenevet kapó Boeing B-29-es repülőgép juttatta célba. A 393. bombázószázad állományába tartozó gép Tinian szigetéről indult halálos terhével a japán nagyváros ellen. A 21 kilotonna hatóenergiájú fegyver bevetése 40 000 ember azonnali halálát okozta, ezenkívül további 60 000-en megsebesültek, akik közül több ezren később haltak meg a sugárzás következtében. A Bockscar jelenleg a légierő nemzeti múzeumában, Daytonban tekinthető meg.

A Nagaszakira atombombát kioldó Boeing B-29-es típusú repülőgépet, melyet később „Bockscar” névre kereszteltek, a nebraskai Omahában, a Glenn L. Martin repülőgépgyárban építették. A gép eredetileg Block 35-ös szériájú volt. Gyári száma ennek megfelelően B-29-35-MO 44-27297 lett. Később azonban Silverplate-ben 10 db példányt – köztük ezt is – az új fegyvernek megfelelően átépítettek. Az így módosított gépeknek a Block 36-os szériaszámot adták. 1945. március 19-én állt szolgálatba az USAAF-nál a Bockscar. Első útja Frederick C. Bock századossal és a C-13 személyzettel együtt az utahi Wendover Field-i légibázisra vezetett.

A B-29-est az ott állomásozó 393. bombázószázad állományába osztották be, miközben a kijelölt személyzet a legnagyobb titoktartás mellett megkezdte az alapos felkészülést és kiképzést. Ezt követően, június 11-én indultak a Mariana-szigeteken lévő Tinianra, ahova június 16-án érkeztek meg. A személyzet ekkor tovább folytatta a felkészülést. A repülőgép ekkor kapta, a pilóta után, a Bockscar elnevezést. Tinianról a géppel összesen 13 kiképző- és gyakorlófeladatot hajtottak végre. Majd ezután további 3 (más források szerint 4) bombázóbevetés következett, amelynek során Niihamát, Musashinót, valamint a Don Albury hadnagy irányította C-15-ös személyzet pedig Toyamát támadta. Ez utóbbi alkalommal – kísérletképpen – a 4536 kg tömegü, nagy hatóerejü, „pumpkin” becenevü bombát – melyet alakjáról és narancssárga színéről neveztek el – oldották ki, amely az atombomba előtti utolsó „főpróba” volt. Az 509. Composite Groupba csak egyetlen bombázószázad, a 393-as tartozott, melynek jelzéseit augusztus 1-jén megváltoztatták, hogy az ellenséget megtévesszék. Ekkor festették fel a törzsre a 77-es számot is.Hirosima után az USA harmadik – de akkor egyetlen – plutóniumbombáját, melyet „Fat Man” névre kereszteltek, 1945. augusztus 9-én robbantották fel Nagaszaki felett. Az elsődleges célpont eredetileg Kokura volt, ám a felhős idő miatt a másodlagos célpontra oldották ki a bombát. A Bockscar becenevü Boeing B-29 „Superfortresst” ezúttal Charles W. Sweeney őrnagy irányította, aki a „The Great Artiste” nevü B-29-es személyzetével (C-15) repült együtt. Az odafelé vezető út nem volt eseménytelen, ugyanis a gépnek Okinaván csaknem üres üzemanyagtartályokkal le kellett szállnia. Végül e kényszerkitérő után a ledobást helyi idő szerint 11 óra 01 perckor hajtották végre. A Fat Man 4630 kg tömegü, 3,25 m hosszú, 1,52 m átmérőjü, valamint 21 kilotonna hatóenergiájú bomba volt. A veszteségeket illetően – például Drezdához hasonlóan – ebben az esetben is megoszlanak a vélemények. A források egy része 40 000 emberre becsüli a halálos áldozatok számát, valamint 60 000-re a sebesültekét. Ehhez azonban hozzáadódnak azok is, akik a sugárzás következtében később vesztették életüket.

Alig egy hónappal később, szeptember 2-án végül Japán is kapitulált, ezzel a távol-keleti hadszíntéren szintén befejeződött a II. világháború. Az atomfegyverek bevetésével egy új korszak kezdődött, amelynek pusztító ereje Hirosimában és Nagaszakiban mutatkozott meg először. Azóta a nagyobb hatalmak fegyverarzenáljaiban megtalálhatók ugyan az atombombák továbbfejlesztett változatai, ám azok többnyire csak az elrettentést szolgálják, hiszen esetleges alkalmazásuk következményei beláthatatlanok.A Sweeney parancsnoksága alatt álló Boeing B-29-es Bockscar végül a feladat eredményes végrehajtása után Iwo Jimán szállt le. A II. világháború után, 1945 novemberében az új-mexikói Roswell Field-i légibázisra települt haza a 393. bombázószázad. A gépet utóbb az Operation Crossroads céljaira kívánták felhasználni, de végül törölték a kísérleteket, így a gépet is „nyugdíjazták”. 1946 augusztusában az arizonai 4105. bázisra, a Davis-Monthan sivatagi raktártelepre került a Superfortress, amely akkor a „The Great Artistle” jelzéseit viselte. Alig egy hónappal később aztán a repülőgép az ohiói Wright-Patterson légibázisra, a légierő múzeumába került. Eredeti jelzéseit és festését csak 1961. szeptember 26-án kapta vissza. A Boeing B-29 Bockscar napjainkban a légierő nemzeti múzeumában, Daytonban van kiállítva, és a repülőgépet évente mintegy egymillió látogató nézi meg.

A C-15-ös személyzet névsora 1945. augusztus 9-én:

Charles W. Sweeney (Maj.) repülőgép-parancsnokCharles Donald Albury (Capt.) másodpilóta (eredetileg a C-15-ös személyzet pilótája)Fred Olivi (2nd Lt.) tényleges másodpilótaJames Van Pelt (Capt.) navigátorRaymond „Kermit” Beahan (Capt.) bombacélzóAlbe Spitzer (Sgt.) rádiósJohn D. Kuharek (Master Sgt.) repülőmérnökRay Gallagher (Staff Sgt.) lövész, segéd-repülőmérnökEdward Buckley (Staff Sgt.), radarkezelőAlbert Dehart (Sgt.) faroklövészRajtuk kívül a fedélzeten tartózkodott még ezen a küldetésen:Frederick L. Ashworth (Cmdr.), az USN fegyverszakértőjePhilip Barnes (Lt.), az USN segéd-fegyverszakértőjeJacob Beser (2nd Lt.) rádiólokációs megfigyelő

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.